پایگاه خبری تحلیلی «پارس»-  نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چارچوب برنامه ریزی از پیش انجام شده، شلیک آزمایشی موشک‌های بالستیک را انجام داد.

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «پارس» از منابع مختلف مطلع شد فشارهای سنگین داخلی و خارجی در روزهای گذشته به مقامات کشور و مقامات نظامی جهت جلوگیری از این آزمایش موشکی، وجود داشته است به طوری که این موضوع حتی به رایزنی مستقیم برخی سفارتخانه ها انجامیده بود.

گفته می شود این آزمایش موشکی، از نظر ارزیابی های نظامی و امنیتی موجب افزایش اقتدار منطقه ای ایران و نقش بازدارندگی گسترده ای در جلوگیری از تهدیدات نظامی به ایران دارد.

موشک بالستیک سجیل همانند موشک قدر، مدل پیشرفته و ارتقاء یافته شهاب 3 است که در اواسط دهه 80 شمسی رونمایی شد. برخی کارشناسان موشک سجیل را -پس از موشک عماد-برترین موشک بالستیک ایرانی می‌دانند. سجیل تا کنون با دو نسل 1 و 2 معرفی شده است. 

ویژگی های موشک سجیل :

1- برد  2000 کیلومتری موشک سجیل

2- سنگین ترین موشک ایرانی با وزن 23540 کیلوگرم 

3- به سرعت آماده شدن برای پرتاب

4- امکان کم حمله به پرتابگر و موشک آماده پرتاب

5-  شتاب بسیار بالای موشک سجیل در هنگام شلیک

6- کم شدن احتمال ردگیری آن در فازهای اولیه پرتاب 

7- فرصت کم برای انهدام این موشک در طی پرواز 

8- ناتوانی سامانه های ضد بالستیک‌زن، برای انهدام 

9- استفاده از سوخت جامد با عمر انبارداری بالا

10- دقت بسیار بالا در هدف گیری، ناوبری و هدایت

نحوه عمل موشک سجیل :

این موشک پس از جو زمین، حالت افقی به خود گرفته و در خارج از جو، شروع به حرکت می کند. موشک سجیل به محض رسیدن به بالای هدف، مجددا وارد جو شده و با استفاده از جاذبه زمین و با سرعت بسیار بالا، روی هدف خودش سقوط می‌کند.

مزیت مهم موشک سجیل :

بازگشت موشک بالستیک سجیل به جو زمین و سقوط روی هدف، با سرعت حدود 13 ماخ (حدود4300 متر بر ثانیه) انهدام این موشک را برای سامانه‌های دفاع هوایی ضد بالستیک موجود «ناممکن» می سازد.