پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) گفت: هر چند دانشگاه‌های کشورمان در بسیاری از نظام‌های معتبر رتبه‌بندی وضعیت بهتری را نسبت به رقبای منطقه‌ای خود از جمله عربستان و ترکیه دارد با این حال برای رسیدن به آرمان‌های علمی کشور و تبدیل شدن به یکی از قطب‌های علم و دانش در دنیا هنوز راه بسیار است.

محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: ایران در تمامی رتبه ‌بندی‌های معتبر دنیا دارای دانشگاه است. ایران در رتبه‌بندی تایمز با داشتن 8 دانشگاه برتر، دارای رتبه 23 جهان به لحاظ تعداد دانشگاه برتر است که بسیار بهتر از عربستان ظاهر شده است. 

وی افزود: دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان دانشگاه‌هایی هستند که هر ساله در رتبه‌بندی تایمز در بین دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفته‌اند. دانشگاه علم و صنعت نیز در رتبه‌بندی آسیایی تایمز رتبه 69 آسیا را کسب کرده است. 

وی اضافه کرد: دانشگاه تهران در رتبه‌بندی یو اس نیوز رتبه 379 جهان را در اختیار خود دارد. 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به اینکه ایران در حیطه مهندسی بسیار قدرتمند عمل کرده است گفت: در این زمینه ایران توانسته در منطقه بالاتر از دیگر کشورها قرار گیرد. به عنوان مثال دانشگاه تهران در رتبه‌بندی یو. اس. نیوز در حیطه مهندسی رتبه 50 و شریف رتبه 60 را کسب کرده است که این نتایج مایه افتخار و مباهات ایران است. 

دهقانی افزود: در همین نظام در رشته رایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه 90 جهان را کسب کرده است. دانشگاه تهران همچنین در رتبه‌بندی کیو. اس در رشته مهندسی عمران در جایگاه 200-151 جهان قرار گرفته است. 

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در رتبه‌بندی کیو. اس در رشته پزشکی در جمع 250 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است. رشته داروسازی این دانشگاه نیز در رتبه‌بندی موضوعی کیو. اس. رتبه 150-101 را کسب کرده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان ساخت:در یو اس نیوز دانشگاه تهران در رشته کشاورزی نیز رتبه 69 جهان را اخذ کرده است و در رشته زبان پیشرفته نیز دانشگاه بزرگ تهران خود را در جمع 300 دانشگاه برتر دنیا در نظام کیو. اس. قرار داد. 

وی به تحریم ها اشاره کرد و گفت: این درحالی است که با وجود تحریم‌ها، محدودیت‌ها و مشکلات آموزش عالی کشور تاکنون، عملکرد دانشگاه‌های ما بسیار خوب بوده است. 

دهقانی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران، شریف، امیرکبیر و دیگر دانشگاه‌های قدر کشور اکنون بیشتر از همیشه به توجه، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نیاز دارند تا در این حرکت رو به جلو از رقبای خود عقب نمانند. 

وی اضافه کرد: باید مسئولان علمی کشور ضمن شناخت و بررسی کامل و دقیق نظام‌های رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی، راه‌های مناسب و بهینه جهت حضور و ارتقای دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور در رتبه ‌بندی‌های معتبر را متناسب با وضعیت و مأموریت دانشگاه‌ها اتخاذ کند.