به گزارش پارس نیوز، 

در روزهای گذشته ۱۶ نفر از اصلاح‌طلبان و اپوزیسیون خارج کشور در نامه‌ای خطاب به مقامات عالی نظام خواهان این شدند که ایران به مذاکره مستقیم با ترامپ و آمریکا روی آورده و از آمریکا تضمین اساسی بگیرد.

ابوالفضل بازرگان برادرزاده رئیس دولت موقت، جمیله کدیور اصلاح‌طلب اپوزیسیون و نماینده مجلس ششم، غلامحسین کرباسچی، محمد صادق جوادی حصار «عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی»، عیسی سحرخیز محکوم امنیتی، احمد منتظری فرزند مرحوم منتظری، ویدا فرهودی و رضا علیجانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب پناهنده به فرانسه امضاکنندگان این نامه هستند.

هرچند غلامحسین کرباسچی در گفتگویی نسبت به انتشار این نامه واکنش نشان داد و گفته بود: من چنین نامه‌ای را ننوشته‌ام؛ چه کسی امضای من را پای این نامه گذاشته است؟

این نامه از روز انتشار آن تا امروز، واکنش‌های متعددی را برانگیخت تا جایی که برخی چهره‌های شاخص جریان اصلاحات همچون رئیس دولت اصلاحات و محمدرضا عارف «رئیس فراکسیون عارف» در قبال نامه «ذلت» موضع‌گیری کردند.

در روزهایی که انتشار این نامه با واکنش کنشگران سیاسی روبه‌رو شده بود به سراغ محمد صادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و یکی از امضاء کنندگان نامه مذاکره با آمریکا رفتیم، او برخلاف کرباسچی تائید کرد که زیر این نامه را امضاء کرده است از این رو با وی پیرامون انتشار این نامه و واکنش‌هایی که در عرصه سیاسی کشور به همراه داشت گفتگو کردیم.

به درخواست «حصار» گفتگو برای او ارسال شد تا پس از تائید او منتشر شود؛ او در گفتگو با «پارس» مواضع جنجالی در قبال همفکران خود در جریان اصلاحات و در حمایت از نیروهای اپوزیسیون خارج از کشور اتخاذ کرد.

محمد صادق جوادی حصار «فعال سیاسی اصلاح‌طلب» در گفتگو با «پارس» در پاسخ به این سؤال  که«با توجه به بدعهدی آمریکا چرا بر مذاکره و گفتگو با آمریکا تأکید دارید؟»، گفت: دلایل زیادی برای انجام این کار داشتیم یکی از دلایل این بود که آمریکایی‌ها از میدان گفتگو فرار رو به جلو می‌کنند از این رو احساس کردیم باید در شرایط کنونی که جو عمومی و بین‌المللی به نفع ما است آمریکا را از ورود به میدان‌های دیگر باز داریم.

وی افزود: فکر می‌کنیم بهترین روش و کارگشاترین مسیر این است که پیشنهاد گفتگو با آمریکا را باز کنیم، این پیشنهاد اگر اتفاق بیفتد دو نتیجه فوری خواهد داشت.

جوادی حصار در پاسخ به این پرسش «تعدادی از نیروهای اپوزیسیون زیر این نامه را امضاء کرده بودند آیا در جریان بودید این افراد خارج نشین جزء امضاء کنندگان نامه بودند؟»، تصریح کرد: اینکه خبر داشتم یا نداشتم در ماهیت امضاء من فرقی نمی‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به تبیین نتیجه اول پرداخت و اظهار داشت: اگر آمریکا بپذیرد با ایران سرمسائل خاورمیانه گفتگو کند باید به ادامه برجام برگردد چرا که آن‌ها گفته بودند برجام را قبول نداریم پس در گام نخست 12 شرط را که پیش از این مطرح کرده بودند (از سوی وزیر خارجه آمریکا بیان شده بود) پس گرفته‌اند و این پیروزی مجدد برای ایران خواهد بود.

جوادی حصار ادامه داد: وقتی که گفتگوها هم آغاز شود روند تشدید تحریم‌های جدید که می‌خواهند علیه ایران راه بیندازند متوقف می‌شود و زمان به نفع ایران خواهد گذشت؛ اکنون زمان به نفع ایران سپری نمی‌شود از سوی دیگر با نظارت بقیه اعضاء 1+5 گفتگوها در حوزه منطقه می‌تواند ادامه پیدا کند.

وی درباره نتیجه دوم این گفتگوها، گفت: موضوع مهم‌تری که در گفتگوی مستقیم می‌تواند مد نظر قرار گیرد این است که در حال حاضر عمده مشکل ما با اروپا و آمریکایی‌ها سر مسائل خاورمیانه است ضمن آنکه ما در 1+5 هم یک شریک استراتژیک داشتیم و آن روسیه بود. روس‌ها در کنار ایران مسئله سوریه و جنوب لبنان را پیگیری می‌کردند و الان نیز گفتگوهایشان را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم سرمسائل خاورمیانه با آمریکا، عربستان و اسرائیل کلید زده‌اند.

این فعال سیاسی می‌گوید: در این شرایط، نتایج گفتگوها اگر منجر به پذیرش مفاد، قطع‌نامه و یا پیمانی شود آن‌وقت یا باید پیمان را بپذیریم یا در برابر شریک استراتژیک خود (روسیه) قرار بگیریم. آن‌وقت ما بازنده هردو جناح می‌شویم.

به اعتقاد «جوادی حصار» اگر ما پای مذاکره حاضر شویم خودمان می‌توانیم منافعمان را لحاظ کنیم و در نظر بگیریم، چرا شریکمان از طرف ما با آمریکایی‌ها صحبت کند؟!

وی در پاسخ به این سؤال «آمریکا دشمنی خود را به اثبات رسانده است بنابراین چه تضمینی وجود دارد که با مذاکره به نتیجه دست یابیم؟»، گفت: مگر ما با کشورهای دیگر غیر از آمریکا مذاکره نداشتیم. مگر اوایل انقلاب امام نگفته بودند: آمریکا از شوری بدتر، شوری از روس‌ها بدتر و انگلیس از هر دو بدتر. حالا چطور شده روسیه به شریک استراتژیک ما تبدیل شده و یا انگلیس به حامی برجام در سازمان ملل تبدیل شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: من برای شما چند فاکتور بیاورم که ایران و آمریکا چندین بار با هم صحبت کردند. الان که می‌گویید امریکا دشمن است شما تضمین می‌کنید انگلیس دوست ما شده است؟ تضمین می‌کنید روسیه یا چین دوست ما شده است؟

جوادی حصار با بیان اینکه ما باید ببینیم منافع‌مان کجا تأمین می‌شود، افزود: هرجایی که صدایی بلند شود که در پی آن صدای منفعت ملت ایران، آرامش و آسایش مردم ایران تأمین شود ما از آن حرکت استقبال می‌کنیم.

مهم منفعت جمهوری اسلامی و ملت ایران است از این رو اگر اپوزیسیون خارج از کشور در موضوع یا موضعی با ملت ایران هم‌صدا شوند و منفعت ایران را تعقیب کنند من حتماً با آن‌ها هم‌صدایی می‌کنم.

وی تصریح کرد: بین دشمنی امریکا با ایران و انگلیس و چین با ایران تفاوتی وجود ندارد آن‌ها همواره از کسب منافع یا از نگاه قدرتمندی با کشورهای دیگر مواجه شده‌اند اما در ایران نتیجه‌ای روشنی نتوانسته‌اند بگیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: قبل از گفتگوهای برجام، 6 قطع‌نامه علیه ایران صادر شده بود، تمام اعضاء 1+5، سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل یک‌طرف و قطع‌نامه‌هایی که یک‌جانبه آمریکا علیه ایران اعمال می‌کرد هم طرف دیگر اما ما در آن شرایط توانستیم با اروپا، آمریکا، چین و روسیه صحبت کنیم. توانستیم به مخالفان حسن نیت خودمان را اثبات کنیم، توانستیم تمام سیاه نمایی‌هایی که علیه ما در مجامع بین‌المللی صورت گرفته بود را خنثی کنیم پس چگونه است در شرایط بحرانی توانسته‌ایم با گفتگو، استدلال و منطق قطع‌نامه‌ها را ملغی کنیم و به‌جای آن قطع‌نامه جدیدی را به نفع ایران در سازمان ملل تصویب کنیم.

جوادی حصاراضافه کرد: ایرانی که به جنگ‌افروزی متهم می‌شد توانست برائت بگیرد و انرژی هسته‌ای خود را حفظ کند، این نتیجه مذاکرات ما بوده است.

وی به دوران ترامپ در امریکا اشاره کرد و اظهارداشت: اکنون یک آدم ماجراجو روی کار آمده و با خودش، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و شرکای اقتصادی‌اش (خاور دور و نزدیک) مشکل دارد ما بیایم در این شرایط از گفتگو فرار کنیم و به آن‌ها بگویم اهل گفتگو نیستیم؛ اتفاقاً وقتی ما می‌گوییم می‌خواهیم با شما صحبت کنیم داریم آن‌ها (آمریکایی‌ها) را خلع سلاح می‌کنیم چرا که این پیام منتقل می‌شود که استدلال فکری و منطقی ندارید و فرار روبه جلو دارید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش «تعدادی از نیروهای اپوزیسیون زیر این نامه را امضاء کرده بودند آیا در جریان بودید این افراد خارج نشین جزء امضاء کنندگان نامه بودند؟»، تصریح کرد: اینکه خبر داشتم یا نداشتم در ماهیت امضاء من فرقی نمی‌کند.

چه کسی گفته این نامه از طرف اصلاح‌طلبان است که بعداً آن‌ها بگویند هستیم یا نیستیم. جمعی از فعالان سیاسی نامه را امضاء کرده‌اند.

از جوادی حصار سؤال شد «آیا قبول دارید نیروهای داخل نظام باید مرزبندی خود را با نیروهای اپوزیسیون مشخص کنند؟»، گفت: مهم منفعت جمهوری اسلامی و ملت ایران است از این رو اگر اپوزیسیون خارج از کشور در موضوع یا موضعی با ملت ایران هم‌صدا شوند و منفعت ایران را تعقیب کنند من حتماً با آن‌ها هم‌صدایی می‌کنم.

وی در پاسخ به این سؤال «آیا آن‌هایی که (نیروهای اپوزیسیون خارج از کشور) زیر این نامه را امضاء کنند به دنبال منفعت ایران بودند؟»، افزود: شما نمی‌توانید نیت خوانی کنید، نامه ملاک است. در آن نامه، عزت ملت ایران لحاظ و از موضع حمایت از مردم ایران صحبت شده بود.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سؤال «تعدادی از فعالان اصلاح‌طلب نسبت به این نامه واکنش نشان دادند و تأکید کردند نباید این نامه به‌پای جناح اصلاح‌طلب ثبت شود»، تأکید کرد: چه کسی گفته این نامه از طرف اصلاح‌طلبان است که بعداً آن‌ها بگویند هستیم یا نیستیم. جمعی از فعالان سیاسی نامه را امضاء کرده‌اند.

جوادی حصار تصریح می‌کند: اگر بنده به‌عنوان فعال سیاسی این نامه را امضاء کرده‌ام در اردوگاه اصلاحات کارنامه دارم و این کارنامه ما شخص بنده است نه برای دیگران.

وی با بیان اینکه بنده نیامده‌ام به‌عنوان سخنگوی اصلاح‌طلبان حرف بزنم، گفت: بلکه آمده‌ام به‌عنوان یک فرد این نظر را تائید کرده‌ام حال اصلاح‌طلبانی که فکر می‌کنند سخنگوی اصلاح‌طلبان محسوب می‌شوند و از طرف اصلاح‌طلبان می‌توانند حرف بزنند اولاً باید ثابت کنند چه کسی سخنگویی آن‌ها را صادر کرده و ثانیاً اثبات کنند کجای این حرف و منطق خلاف است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در این پیشنهاد ما نیامده‌ایم حکم صادر کنیم، گفته‌ایم به دولت و ملت ایران پیشنهاد می‌کنیم برای عبور از بحران‌های پیش رو از مسیر حکمت، مصلحت و عزت بگذرند و این نامه تضمین‌کننده عزت، حکمت و مصلحت ملت ایران است. می‌توانند بزرگوارانه از کنار تقاضای مطرح شده عبور کنند، چرا تهمت می‌زنند. اگر هم نظر دارند برهان خود را بیاورند.

جوادی حصار درباره اعلام برائت کرباسچی از نامه منتشر شده هم این‌گونه پاسخ داد: برای من مهم نیست که کسی نامه را رد کرده یا نه و به دنبال تائید یا تکذیب هم نیستم.