به گزارش پارس نیوز، 
 
دکتر سید محمد جواد مرتضوی - استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط با جراحی تعویض مفصل زانو اظهار داشت: مهمترین مسئله که در این زمینه وجود دارد نبود آمار دقیق است و در این زمینه ضعف داریم ولی به طور کلی پیش بینی می‌شود سالانه حدود 30 هزار مورد جراحی تعویض مفصل زانو در کشور انجام شود.

وی افزود: مهمترین علت که افراد را نیازمند به تعویض مفصل زانو می‌کنند، آرتروز و از بین رفتن غضروف مفصلی به دلایل مختلف است که برخی از افراد به دلایل نامشخص می‌توانند مستعد ابتلا به آرتروز باشند، همچنین با افزایش سن مفاصل دچار آرتروز می‌شود و زنان نسبت به مردان چندین برابر احتمال ابتلا به آرتروز زانو دارند.

 

۹ علتی که شما را به آرتروز مبتلا می کند

 

این فوق تخصص جراحی زانو و لگن ادامه داد: از علل دیگری که مفصل را خراب می‌کنند اختلال امتداد اندام به دلایل همچون زانو پرانتزی و ضربدری است که اگر شدت آن زیاد شود سبب آرتروز و نهایت منجر به تعویض مفصل زانو می‌شود.

مرتضوی بیان داشت: شکستگی و تروما نیز سبب ارتروز می‌تواند شود چرا که به دلیل بد جوش خوردن مفصل و استخوان، این مشکل برای فرد ایجاد خواهد شد همچنین بیماری‌های روماتیسمی اگر درمان آن خوب نباشد می‌تواند منجر به ارتروز و در نهایت تعویض مفصل شود.

این جراح ارتوپدی اظهار داشت: عفونت نیز که مفصل را درگیر کند می‌تواند سبب آرتروز شود و تعویض مفصل در این موقع را با شرایط خاص به همراه داشته باشد همچنین بیماری نقرس می‌تواند سبب تخریب غضروف مفصلی و نیاز بیمار به عمل تعویض مفصل شود.

به گزارش انجمن جراحان ارتوپدی ایران، مرتضوی با بیان اینکه اختلالات مادرزادی نیز می‌تواند آسیب غضروف را به همراه داشته باشد و سبب ارتروز شود، گفت: ایجاد مشکل انحراف در امتداد اندام تا تشکیل غضروف یا برخی از تومورهای خوش‌خیم از مشکلات مادرزادی بوده که در نهایت می‌تواند سبب آرتروز شود.

دبیر انجمن ارتوپدی ایران خاطرنشان کرد: درمان همه این موارد که منجر به ارتروز و آسیب مفصل زانو شده است جراحی تعویض مفصل خواهد بود که امروزه این عمل در کشور با موفقیت‌های خوبی همراه است.