گروه سیاسی پارس - محسن احمدی: محمدجواد ظریف اوخر آبان 97 با حضور در صحن مجلس شورای اسلامی درحالی نظام را متهم به پولشویی نمود که در پاسخ به نمایندگان معترض تنها به اینکه نمی‌تواند ابعاد این موضوع را تشریح کند اکتفا کرد.

وزیرخارجه ایران با وارد کردن این اتهام به جمهوری اسلامی موجب تشدید فشار کشورهای اروپایی و آمریکا برای پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با پولشویی شد.

مجلس شورای اسلامی در 15 مهر 97 با پیوستن ایران به CFT موافقت کرد که البته شورای نگهبان آن را در مغایرت با قانون اساسی دانست و برای اصلاح به مجلس فرستاد. همین اتفاق کافی بود که محمدجواد ظریف به مجلس آمده و برای تحت فشار قرار دادن نمایندگان مخالف و شورای نگهبان این اظهار نظر شاز را بکند.

ظاهرا اینگونه اقدامات که سبقه تاریخی نیز داشته در دستور کار اصلاح‌طلبان برای تحقق اهدافشان قرار دارد. مشابه همین اتفاق در مجلس ششم مسبوق به سابقه است. تنها 4 روز بعد از مذاکرات سعدآباد، احمد شیرزاد نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم نظام را متهم به تلاش برای دستیابی به بمب اتم کرد. ادعای شیرزاد به حدی سنگین بود که «مهدی کروبی» در پاسخ به نطق شیرزاد گفت: «اگر رادیو اسرائیل بخواهد علیه ایران صحبت کند همین‌ها را مطرح خواهد کرد.»

بعد از اتهامی که شیرزاد به دولت وارد کرد نمایندگان مجلس ششم پیشنهاد تصویب سه فوریت پیوستن ایران به پروتکل الحاقی را در دستور کار قرار دادند. «حسن روحانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره کننده در واکنش به این اقدام مجلس، تهدید کرد که از سمت خود استعفا خواهد داد و تاکید کرد  این موضوع تنها موجب تحت فشار قرار گرفتن ایران خواهد شد.

با پا در میانی روسای قوا و تشکیل جلسه مشترک این طرح از دستور کار مجلس خارج شد اما متاسفانه خبر این موضوع از طریق سفارتخانه‌ ها به کشورهای غربی منعکس شده بود و موجب گشت آژانس انرژی هسته‌ای بیانیه‌ای تند علیه ایران صادر کند و در ادامه مذاکرات طرف غربی برای پذیرش پروتکل الحالقی از سوی ایران فشار بیشتری بیاورد که در مذاکرات اسفند 82 در بروکسل توانست به آن برسد

با توجه به پذیرش تیم مذاکره کننده ایرانی برای پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با پولشویی و عدم تایید آن توسط شورای نگهبان به نظر می‌رسد محمدجواد ظریف عمدا نظام را متهم به پولشویی کرد که با فشار ایجاد شده بتواند به تعهدی که در مذاکرات پذیرفته عمل کند.

این اقدامات تا کنون نتیجه‌ای جز قراردادن ایران در موضع ضعف در حین مذاکرات نداشته و موجب می شود که ایران اقداماتی فراتر از آنچه متعد شده را متحمل شود.

تلاش ظریف برای پیوستن به این کنوانسیون در حالیست که دولت آمریکا برجام را پاره و اقدام به تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ایران نموده و ظریف در مجلس به صراحت تاکید کرد که با تصویب CFT قول حل مشکلات را نمی‌دهد و تنها احتمالا بهانه‌های طرف غریب را کاهش می‌دهد.