خط ۷ مترو، بدون تغيير مجددا بازگشايي شده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 1386
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱ |
مجري سابق طرح خط 7 مترو خط 7 مترو

خط ۷ مترو، بدون تغيير مجددا بازگشايي شده است

روز گذشته از افتتاح خط 7 مترو خبر آمد و سوالي را در ذهن مردم و اهالي رسانه ايجاد کرد؛ مگر خط 7 مترو در دوره پيشين شوراي شهر و شهرداري افتتاح نشده بود؟ سوالي که نياز بود از اعضاي کنوني و پيشين شورا و همچنين يکي از مسئولان مترو پرسيده شود تا جزئيات آن به پاسخ سوال کمک کند.
خط ۷ مترو، بدون تغيير مجددا بازگشايي شده است

حانيه مسجودي
روز گذشته از افتتاح خط ۷ مترو خبر آمد و سوالي را در ذهن مردم و اهالي رسانه ايجاد کرد؛ مگر خط ۷ مترو در دوره پيشين شوراي شهر و شهرداري افتتاح نشده بود؟ سوالي که نياز بود از اعضاي کنوني و پيشين شورا و همچنين يکي از مسئولان مترو پرسيده شود تا جزئيات آن به پاسخ سوال کمک کند. ابتدا با دو تن از اعضاي سابق شوراي شهر و مجري پيشين خط ۷ مترو گفت‌وگو کرديم، اما تلاش ها براي برقراري ارتباط با اعضاي کنوني شوراي شهر کمي بي نتيجه بود.مهدي چمران رئيس دوره هاي پيشين شوراي اسلامي شهر تهران، با شرح جزئيات و اقدامات شهرداري گذشته با رسالت گفت‌وگو کرد. وي در پاسخ به
اينکه خط ۷ مترو در دوره قبلي افتتاح و به بهره برداري رسيد، دليل افتتاح مجدد در دوره پنجم شوراي شهر چيست؟ مي گويد: خط ۷ مترو در دوره قبلي شهرداري تهران افتتاح شده بود و مدتي هم کار کرد، اگر هم نواقصي داشت امکان رفع آن حين کار وجود داشت، اما در دوره پنجم شوراي شهر گفتند اين خط امنيت ندارد و به همين دليل آن را تعطيل و قول دادند به زودي با تکميل نواقص، آن را راه اندازي کنند، اما اين وعده يک سال و نيم به طول انجاميد.بعد از آن، حدود چند ماه قبل تعدادي از ايستگاه هايش را راه اندازي کردند، اما مجدد بستند و اکنون اين خط را براي سومين بار افتتاح کردند؛ اين کار افتتاح محسوب نمي شود، زيرا خط ۷ مترو در گذشته فعال بوده و اکنون چند ايستگاه جديد به آن اضافه کردند.
مهدي چمران همچنين با اشاره به تکميل شدن بيش از ۹۲ درصد از خط ۶ مترو در دوره قاليباف، بيان مي کند: حتي ۹۲ درصد خط ۶ مترو هم در دوره قبلي تمام و مقدار بسيار کمي از کار باقي مانده بود، در دوره پيشين شهرداري تصميم بر اين بود که آن را افتتاح کنند اما صلاح ديديم تا اتمام کار اين خط افتتاح نشود؛ بنابراين آن زمان هم بخش اعظمي از کار آماده افتتاح بود. اگر چند ماه ديگر قاليباف به کارش در شهرداري ادامه مي داد قطعا خودش خط ۶ را به افتتاح مي رساند، اما اکنون اين خط هم مانند خط ۷ نزديک به يک سال و نيم طول کشيده است؛ اميدواريم در سال جديد اين کار تکميل و تحويل داده شود.
چمران ضمن تاکيد مردم شاهد ميزان کار کردن مسئولان قبلي و کنوني هستند، بيان مي کند: همين که مردم شاهد ميزان کار کردن و نکردن مسئولان هستند کافي است، تقدير از قاليباف بستگي به تشخيص اعضاي کنوني شوراي شهر دارد، قاليباف را تقبيح نکنند تجليل از خدمات دوره قبلي پيشکش.
وي در پاسخ اين که آيا چنين رفتارهايي جنبه سياسي دارد؟ مي گويد: خوب است مردم در جريان مسائل شهر باشند، اما برخوردهايي که در رابطه با اين طرح وجود داشت به جاي اين که جنبه فني داشته باشد سياسي بود. آن زمان امن و تکميل نبودن خط را دليل تعطيل کردن بيان کردند اما اکنون بعد از يک سال و نيم به همان شکل گذشته افتتاح شده است؛ اگر آن زمان امنيت نداشته اکنون هم ندارد، اگر هم امنيت داشته و اکنون به همان شکل افتتاحش کردند پس آن زمان هم امنيت داشته است.
همچنين در ادامه ابوالفضل قناعتي، عضو هيئت رئيسه چهارمين دوره شوراي شهر در گفت‌وگو با رسالت افتتاح مجدد خط ۷ مترو را عوام فريبي دانست و افزود: روز گذشته خط ۷ مترو را افتتاح کردند و اين براي عوام فريبي است، زيرا اين خط در دوره گذشته شهرداري افتتاح شد، اين خط ۲۰ ايستگاه دارد و بلافاصله بعد از افتتاح ۶ ايستگاهش فعال و قرار بود خطوط باقي مانده در طول زمان مانند ايستگاه هاي خط ۳ که طي يک سال بعد تکميل شد به بهره برداري برسد. وي با بيان رفع ايرادات اين خط در زمان فعاليت امکان پذير بود، افزود: اما لازم به ذکر است که اين خط ۲ ايراد داشت که مي شد درطول زمان و بعد از افتتاح آنها را برطرف کرد؛ مشکل سيگنالينگ يا سيستم هشداردهنده و هواکش هاي تونل بود، به همين دليل بعد از بهره برداري تعديلش کردند.
قناعتي ادامه داد: زماني که قاليباف اين خط را افتتاح کرد قرار بود در فواصل حرکت ۴۵ دقيقه قطارها، به دليل خرابي سيگنالينگ و هواکش ها، درست شود، با علم به اين موضوع خط ۷ استفاده مي شد و هيچ مشکلي هم نداشت.وي ضمن تاکيد اين که در اين دوره با افتتاح مجدد خط ۷ مترو مي خواهند کارهاي شورا و شهردار پيشين را به نام خودشان تمام کنند، ابراز کرد: اگر ايستگاهي
راه اندازي مي کردند و نامش را افتتاح مي گذاشتند قابل قبول بود، اما امروز به اين دليل خط ۷ را دوباره افتتاح کردند تا کاري انجام ندهند، مي خواهند کارهاي شورا و شهردار پيشين را به نام خودشان تمام کنند. وقتي مي گويند خط مترو۷ را افتتاح کرديم بي انصافي درحق قاليباف و زحمات تيمشان است، زيرا اين خط اصل کارش يعني عمليات خاکريزي، بتون ريزي، ريل، ايستگاه ها و تمام سيستم هاي برقي انجام شده بود.
عضو پيشين هيئت رئيسه شوراي شهر ادامه داد: زماني مي‌گويند کاري را افتتاح کرديم که از صفر تا صدش را خودشان انجام دادند، دوباره افتتاح کردن طرحي که بالاي ۹۰ درصد پيشرفت فيزيکي داشته و افتتاح شده بود، هم عوام فريبي است و هم اين که مي خواهند عدم کارايي خودشان را با عملکرد ديگران پر کنند. اين کارها درست نيست، بايد از آنها پرسيد در اين دو سال چکار کرديد و چه کاري خودتان از ابتدا مجري آن بوديد؟
وي هدف افتتاح مجدد اين طرح را ناکارآمد جلوه دادن جريان رقيب دانست و گفت: از طرف ديگر اينها با افتتاح خط ۷ به دنبال ناکارآمد جلوه دادن جريان رقيبشان هستند، هيچ‌وقت قاليباف که اين طرح را به اتمام رسانده در افتتاحيه مجدد دعوت نمي‌کنند؛ اگر هم دعوت کنند قاليباف به دعوت آنها پاسخ نمي دهد، زيرا دوباره افتتاح کردن خطي که خودش آن را به افتتاح رسانده معنايي ندارد.
ابوالفضل قناعتي در پايان گفت‌وگويش اذعان داشت: همچنين انصاف کار اين است در گزارش هاي‌شان قيد کنند ۹۵ درصد طرح انجام شده بود و درصد اندک باقيمانده را ما انجام داديم نه اين که افتتاح کرديم. مي خواهند افکار عمومي را نسبت به جريان رقيبشان زير سوال ببرند و کارهاي دوران قبلي را به نام و جريان خودشان بهره برداري سياسي کنند.
و در گفتگوي پاياني رسالت با سيد مهدي اميني، مجري سابق طرح خط ۷ مترو به تشريح وضعيت اين خط در دوره قبلي شهرداري تهران پرداخت و بيان کرد: سالي که محمدباقر قاليباف و هابيل درويش، مديرعامل سابق متروي تهران، خط ۷ را افتتاح کردند من مجري اين خط بودم؛ خطي که از افسريه تا شهرک غرب به افتتاح رسانديم، آن زمان سوزن، هواکش، اي پي اس، آر اس، ريل ها، ريل سوم و حتي کاورها همگي نصب شد.
وي ادامه داد: قطار چند ماه مسافربري مي کرد و بسيار هم شلوغ و دوخط رفت و آمد فعال بود، اما نمي دانم به چه دليلي اين خط را بستند، هنوز هم بعد از افتتاح مجدد اي تي پي اين خط را روشن نکردند و در هيچ کدام از ايستگاه ها هنوز هواساز ميان تونلي و پله فرار نصب نکردند.
مهندس اميني توضيح داد: اما باز هم خدارو شکر که دوباره راه اندازي کردند، زيرا اين ثروت ملي بدون استفاده مانده بود، اما سوال اين است آيا پله هاي فرار، دودکش هاي ميان تونلي، هواسازها را نصب و چيزي را اصلاح کرديد؟ اين رفتارها سياه بازي است. به طور مثال فن و هواساز، حوضچه هاي آب مي خواهد و کار بسيار پيچيده اي است اما به صورت موقت فن هايي براي اين خط نصب کردند که صرفا صداي فن مي دهد و هيچ کارايي ديگري ندارد.
وي با بيان اين که اکنون خط ۷ مترو بدون هيچ تغييري بعد از يک سال و نيم بازگشايي شده، گفت: با اين مسئله جناحي برخورد نمي کنيم اما خط را همان طور که در دوره قبلي افتتاح شده بود مجددا بدون تغيير بازگشايي کردند.
سيد مهدي اميني افتتاح خط ۷ در زمان مديريت قاليباف را تصريح کرد و افزود: ايستگاه شهرک غرب اين خط به قدري شلوغ بود که تاکسيراني و اتوبوسراني آن منطقه بسيار رونق گرفت، اما در دوره بعدي تنها بعد از گذشت چند ماه خط را تعطيل کردند، با اين حال اميد داشتيم که اگر به بهانه کيفيت بستند آن را ارتقا دهند.
وي ادامه داد: در دوره قبلي شهرداري و مديريت آقاي درويش خطوط مترو سريعا افتتاح مي شد و به مرور ايستگاه ها و ورودي ها را افزايش مي داديم، هر روز با روز گذشته فرق داشت، اما اکنون متاسفانه براي رفاه حال مردم هيچ اقدامي صورت نگرفته است.
مجري سابق طرح خط ۷ مترو با انتقاد از مديريت کنوني گفت: پله برقي هاي اين خط را هم فعال کرده بوديم، اما بايد از اعضاي کنوني پرسيد که آيا آسانسورهاي اين خط را راه انداختند يا خير؟ چه کار مثبتي انجام دادند که با دوره قبلي فرق داشت؟ و در پايان چرا خط را تعطيل کردند و مجددا باز کردند؟
مهندس اميني هدف رفتار اعضاي شوراي شهر و مسئولان مربوطه را براي تخريب قاليباف دانست و تاکيد کرد: اين رفتارها صرفا براي تخريب کردن آقاي قاليباف بود، بايد از شهردار کنوني پرسيد که آيا تا به حال به خط متروي در حال ساخت رفته است؟ آن زمان قاليباف هر از چندگاهي از خطوط بازديد و آقاي درويش هرروز در خطوط مترو بود، هابيل درويش با اين که مجروح جنگ بود در تونل مترو از ميدان قيام پياده مسيري را طي مي کرديم و مشکلات را بررسي مي‌کرد.وي در پايان با تاکيد اين که بايد طبق فرمايشات رهبري جهادي کار کرد گفت: جهادي کار کردن به معناي مديريت ميداني است و براي موفقيت بايد مديريتي جدي انجام شود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.