نیاز تیم استقلال به بازیکن جدید

تیم فوتبال استقلال در حال سپری کردن یک اردوی تدارکاتی در کشور ترکیه است و آبی پوشان در حالی این اردو را پشت سر می‌گذارند که تغییرات زیادی نسبت به فصل گذشته داشته‌اند.

تعداد بازیکنان خروجی استقلال آنقدر زیاد است که می‌توان آنها را در این آیتم رکورددار دانست. آبی‌ها به اندازه یک تیم کامل درون زمین به همراه یک نیمکت کامل، بازیکن از دست داده و قدری کمتر از نیمی از بازیکنان از دست رفته، بازیکن جدید به خدمت گرفته‌اند.

دروازه‌بان

یکی از مهمترین بازیکنانی که از استقلال جدا شد، مهدی رحمتی سنگربان پیشین این تیم بود. آبی‌ها در حالی رحمتی را از دست داده‌اند که هنوز هیچ بازیکن جدیدی را جایگزین او نکرده‌اند.

سید حسین حسینی تنها دروازه‌بان باتجربه آبی پوشان است و مهدی نورالله‌ی دروازه‌بان سوم فصل گذشته به همراه یک دروازه‌بان امید جمع سه سنگربان این تیم را تشکیل می‌دهد. احتمال اینکه آبی‌ها در ادامه فصل نقل و انتقالات یک دروازه بان دیگر به خدمت بگیرند وجود دارند.

خط دفاعی

آبی‌ها در خط دفاعی بازیکنان زیادی را از دست داده‌اند. آنها فصل گذشته در دفاع راست وریا غفوری، خسرو حیدری و فرشاد محمدی مهر را داشتند. در دفاع چپ هم میلاد زکی‌پور، آرمین سهرابیان، میثم تیموری را داشتند که بعضاً امید نورافکن هم در این پست به بازی گرفته می‌شد.

از این جمع ۷ نفره حالا فقط وریا غفوری و میلاد زکی‌پور آبی پوشان را همراهی می‌کنند که این دو می‌توانند گزینه‌های اصلی دفاع چپ و راست باشند. البته استراماچونی دو مدافع جوان و از تیم‌های پایه بالا آمده مثل شاهین طاهرخانی و امیر حسین کارگر را برای استفاده در این دو پست دارد.

در طول فصل گذشته محمد دانشگر، پژمان منتظری، روزبه چشمی و آرمین سهرابیان در قلب دفاعی آبی‌ها به میدان رفتند که حالا از این جمع تنها محمد دانشگر حضور دارد. استقلالی‌ها دو مدافع تخصصی در این پست به خدمت گرفته‌اند که سیاوش یزدانی و میلاد باقری هستند و اگر بر تعداد این نفرات اضافه نشود، آنها در لیگ نوزدهم تنها ۳ مدافع تخصصی در قلب خط دفاعی خواهند داشت.

هافبک دفاعی

خط میانی استقلال هم کم دستخوش تغییرات نشده است. آنها فصل گذشته از بازیکنانی مثل فرشید باقری، روزبه چشمی، مارکوس نیومایر، امید نورافکن، طارق همام و علی کریمی به تناوب در مرکز خط میانی استفاده کردند که حالا هیچیک از این نفرات با آبی پوشان نیستند و تنها احتمال تمدید علی کریمی وجود دارد.

استقلالی‌ها به ازای نفراتی که در این منطقه از دست داده‌اند، مسعود ریگی را به خدمت گرفته‌اند و احتمال اینکه رضا اسدی را هم جذب کنند وجود دارد. چنانچه معادلات آنها درست باشد و علی کریمی به همراه رضا اسدی به نفرات شأن اضافه شود، مشکلی در پست هافبک دفاعی برای فصل بعد نخواهند داشت.

بازیساز

پلی میکر تخصصی استقلال در فصل گذشته آیاندا پاتوسی بود که تبدیل به جنجالی‌ترین بازیکن جدا شده این تیم شد. البته که آبیها در این پست یک جوان آینده دار به اسم رضا آذری هم داشتند که این بازیکن جوان همچنان با این تیم هست. شاید رفتن پاتوسی بزرگترین حسرتی باشد که برای آبی‌ها باقی ماند و آنها از وجود این بازیکن تأثیرگذار بی بهره شدند.

شاید تنها نقطه‌ای که آبی‌ها توانسته‌اند بالانس ایجاد کنند، همین پست هافبک بازیساز است. آرش رضاوند پلی میکر فصل گذشته سایپا می‌تواند گمشده آنها در این پست باشد و شاید با حضور این بازیکن و رضا آذری، استقلال برای فصل بعد خلاء یک هافبک بازیساز را احساس نکند.

وینگر

آبیها فصل گذشته از بازیکنان زیادی در نقش وینگرهای چپ و راست استفاده کردند. فرشید اسماعیلی، داریوش شجاعیان، محسن کریمی، طارق همام، مهدی قائدی، جابر انصاری و رضا کریمی همه بازیکنانی بودند که در طول فصل به تناوب در این پست‌ها ایفای نقش کردند.

از این تعداد شجاعیان، قائدی و اسماعیلی آبی‌ها را برای فصل بعد همراهی می‌کنند و به ازای بازیکنان جدا شده، محمد بلبلی و علی دشتی به این تیم پیوسته‌اند. استقلالی‌ها اگر بازیکن دیگری در این پست به خدمت نگیرند، شاید از نظر کیفیت نه، اما به احتمال زیاد از نظر کمیت در طول فصل احساس کمبود خواهند داشت.

مهاجم

آبی پوشان در پست مهاجم هم کم تغییر نداشته‌اند. فصل گذشته منشأ، ایسما، تبریزی، صیادمنش، باقری، آقایی و گرو مهاجمان تخصصی بودند که در این پست به میدان رفتند. از ۷ مهاجم تخصصی فصل گذشته آبی پوشان تنها تبریزی و آقایی باقی مانده‌اند و به ازای همه مهاجمان جدا شده تنها جذب یک مهاجم خارجی به اسم شیخ دیاباته قطعی شده است.

۳ مهاجم تخصصی برای تیمی مثل استقلال که خود را مدعی قهرمانی دانسته و قرار است به جز لیگ برتر و جام حذفی در لیگ قهرمانان آسیا هم حضور داشته باشد قطعاً تعداد مناسبی نیست.