احتمال حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا

سهیل مهدی درباره تصمیم جدید فدراسیون فوتبال و الزام برای استانداردسازی ورزشگاه ها خاطرنشان کرد: فصل گذشته اتفاقاتی رخ داد که خوشایند نبود و بخش تاریک میزبانی ها بود. امسال یک همت مضاعف برای ایمن سازی ورزشگاه ها ایجاد شد.

به همین دلیل سعی کردیم با کمک وزارت ورزش و در کنار مالکان ورزشگاه ها به سمت استقرار چهار الزام اصلی پایه در سال اول برویم که باید سال های آینده افزایش یابد. ایمن سازی ورزشگاه ها با نصب دوربین مدار بسته، شماره گذاری صندلی ها، گیت های ورودی و پایش تصویری سکوها برای جداسازی افراد ناباب از مسائل مدنظر ما هستند.

رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه ای در خصوص شرایط ورزشگاه ها تاکید کرد: الان شرایط خوبی نداریم. باوجود تلاش زیادی که دارد صورت می گیرد، هنوز به سطح آمادگی نرسیده و هنوز ورزشگاهی درصد لازمی از استانداردسازی را اعلام نکرده است.

مهدی در پاسخ به این سئوال که لیگ چه زمانی شروع می شود؟ تصریح کرد: هنوز به تاریخ دقیقی نرسیده ایم. منتظریم الزامات به سطحی برسد که حداقل ۵، ۶ ورزشگاه استاندارد داشته باشیم.

وی درباره اینکه آیا برای اجرای این طرح تحت فشار هستید؟ گفت: مسلماً در انتهای لیگ بازی‌ها فشرده‌تر می شود ولی چون امنیت تماشاگران مهمتر است، سعی می کنیم این فشار را تحمل کنیم.

رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه ای در پاسخ به این سئوال که پس لیگ برتر قطعاً با تاخیر آغاز می شود؟ یادآور شد: به احتمال زیاد لیگ ما تاخیر زیادی خواهد داشت.

مهدی در ادامه صحبت‌هایش در خصوص احتمال حذف باشگاه‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا تصریح کرد: سال گذشته حرکت خوبی انجام شد و حجم بزرگی از بدهی‌های انباشته دو باشگاه بزرگ کشورمان مدیریت شد. ۸۵ درصد امکان حذف این باشگاه‌ها از آسیا وجود داشت ولی توانستند مدیریت کنند و در آسیا حاضر شوند. امسال مجدداً بحثی را در بدهی‌های معوقه داریم. مدارک باشگاه‌ها از هفته آینده می‌آید و نمی‌توانم از الان چیزی بگویم. این نگرانی را داریم. با مراجعاتی که به فدراسیون و سازمان لیگ می شود می‌بینیم مثل پارسال درگیر این چالش خواهیم بود.

وی درباره شکایت بدهکاران به AFC گفت: حدود ۲۰ یا ۲۵ نفر شاکی در AFC داریم ولی در کمیته تعیین وضعیت و صدور حرفه ای تعداد شاکیان بیش از این است. شاید استقلال و پرسپولیس بیش از ۵۰ نفر شاکی داشته باشند.

رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه ای درباره احتمال شکایت برانکو و بودیمیر از پرسپولیس و حذف این تیم در آسیا یادآور شد: در مجوز حرفه ای دو تاریخ طلایی داریم که ۹ تیر و ۹ شهریور است. باشگاه موظف است به کلیه شکایت هایی که قبل از ۹ تیر به صورت رسمی انجام شود، رسیدگی کند.

اگر شکایت بعد از این تاریخ شود ممکن است در کمیته های انضباطی و تعیین وضعیت و فیفا بررسی شود ولی به لیگ قهرمانان آن فصل نمی رسد. اگر شکایتی هم شود، باشگاه فرصت های قانونی برای تجدیدنظر دارد. این زمان یک مقدار شاید طولانی تر هم بشود. اما ممکن است توافقنامه و سندی بین باشگاه و آن فرد شاکی رد و بدل شده باشد که قبل از این تاریخ باشد و هنوز به دستم نرسیده است.

مهدی در خصوص پرونده پرو پئیچ بازیکن پیشین استقلال تصریح کرد: از پرو پئیچ خبرهای خوبی شنیدیم. یکی از معدود دفعاتی است که فیفا وارد این مسائل می شود. خوشبختانه با رایزنی ها پرونده بسته شده ولی اسنادش به دست من نرسیده است.

وی درباره شکایت سرمربی پیشین استقلال از این تیم و دردسر آبی پوشان گفت: هنوز شکایت شفر را دریافت نکرده ایم.

رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه ای در پاسخ به این سئوال که آیا پادوانی از استقلال شکایت کرده است؟ یادآور شد: شکایت پادوانی مربوط به سال گذشته است. باشگاه استقلال حتی پرداختی هایی در چند قسط به این بازیکن داشته است. این چند روز درباره پادوانی اخباری شنیدم. اگر تعهدنامه استقلال عملیاتی نشده باشد، این موضوع را بررسی می کنیم.

مهدی درباره وضعیت امیر قلعه نویی هم گفت: آقای قلعه نویی در کمیته تعیین وضعیت رایی را صادر کرد و یک رای از قبل داشت. اگر به کمیته صدور مجوز مراجعه شود، رسیدگی می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال حذف تیم های ایرانی از آسیا وجود دارد؟ گفت: بله، صد درصد این احتمال هست. سال های گذشته هم از این موارد داشتیم. اسناد توسط خود باشگاه ها و با یک سامانه به AFC ارسال می شود. اسنادی که منتشر می شود، آنطرف هم بازبینی می شود. مسئله پنهان کاری و عدم ارائه مدارک غیر ممکن است.

رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه ای در خصوص سندسازی باشگاه ها تاکید کرد: بحث سندسازی از سوی ما هیچ موقع صورت نگرفته است. ممکن است کتمان سند از سوی باشگاه و یا عدم ارائه یک سند بوده باشد ولی الان شرایط پوشاندن وجود ندارد.

مهدی که با برنامه «سلام صبح بخیر» گفتگو می کرد، در پایان درباره احتمال کاهش سهمیه ایران در آسیا گفت: احتمالش هست. الان سهمیه ما ۲+۲ است. امتیاز ایران بر اساس نتایجی است که نمایندگان ما در لیگ قهرمانان آسیا می گیرند.