«مزدک» کجایی، دقیقا کجایی؟

خبر به سرعت در سطح شبکه های اجتماعی چرخید و بااینکه باور آن دشوار بود ولی با اماواگرهای فراوان سرانجام تایید شد. مزدک میرزایی، گزارشگر باسابقه تلویزیون، ایران را برای همیشه ترک کرد و قرار است با شبکه ایران اینترنشنال که توسط وهابیون سعودی تامین مالی می شود همکاری نماید.در ادامه این خبر، همراه بردن تعداد زیادی از آرشیوهای ورزشی صداوسیما هم اضافه شد که هنوز صحت وسقم آن مشخص نیست؛ اما به نظر می رسد میرزایی که برای ساخت برنامه ای برای شبکه مستند با این مجموعه قرارداد امضا کرده بود بخشی از آرشیو در اختیار را نیز با خود از ایران خارج کرده است. شنیده ها حاکی از آن است که پدر و مادر و خواهرش در کانادا اقامت دارند و هدف اولیه او از رفتن، پیوستن به خانواده بوده اما درنهایت سر از لندن درآورده است.

پیچیدگی این اتفاق به حدی است که کسی دقیقا نمی داند چه اتفاقی افتاده و قرار است در آینده چه اتفاقی بیفتد. تنها خبری که حکایت از رفتن او به شبکه ایران اینترنشنال دارد صحبت های محمد تقوی بازیکن سابق استقلال و تیم ملی و کارشناس ورزشی این شبکه است که خبر از بازدید مزدک میرزایی از ساختمان این شبکه دارد.

برخی در این مدت رسانه ملی را مقصر جلوه داده و این سازمان را درزمینه، حفظ و نگهداشت نیروی انسانی شماتت کردند و عده ای دیگر به مزدک میرزایی تاخته و او را فردی بی مسئولیت نسبت به حرفه و موقعیت اجتماعی و نیز خائن به کشور قلمداد کردند.

برای شنیدن این دست از اظهارنظرها گپ و گفتی با تعدادی از مدیران رسانه های ورزشی و خبرنگاران این حوزه انجام شده که در ادامه می خوانید.

سیامک رحمانی سردبیر روزنامه «شهروند» از خبرنگاران باسابقه ورزشی که سابقه دوستی با مزدک میرزایی را نیز در کارنامه دارد در مورد این اتفاق به رسالت می گوید: «متاسفانه صداوسیما در ایران بدون رقیب فعالیت می کند و به همین خاطر چندان تمایلی به ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های خود ندارد و بالطبع در حفظ نیروی انسانی توانمند خود نیز چندان حساسیت به خرج نمی دهد.»

وی در خصوص همکاری این گزارشگر با شبکه ایران اینترنشنال هم گفت: «به نظر من مزدک میرزایی حتما پی این را به تنش مالیده که می خواهد با شبکه ای که با کشور ها در تعارض و تقابل است همکاری نماید. این کار ریسک بزرگی است و باید از خیلی چیزها گذشته باشد که تصمیم به چنین همکاری گرفته است. باید دید چرا به این نتیجه رسیده و چه عواملی دست به دست هم داده تا یک گزارشگر حرفه ای تلویزیون ایران عطای ماندن را به فعالیت در چنین شبکه ای ترجیح دهد.»

رحمانی خاطرنشان کرد: «شاید پیش تر از این به نظر می رسید که عادل فردوسی پور دست به چنین اقدامی بزند اما خبر رفتن مزدک میرزایی همه را غافلگیر کرد.»

سردبیر روزنامه «شهروند» در مورد اینکه گفته می شود میرزایی بخشی از آرشیو ورزشی صداوسیما را نیز با خود برده اظهار داشت: «در این مورد فکر می کنم جنجال رسانه ای صورت گرفته است. اینکه دسترسی به آرشیو صداوسیما کار بسیار دشواری باشد چنین چیزی نیست. میرزایی به دلیل برنامه های مستندی که ساخته به بخش زیادی از آرشیو گذشته ورزش ایران دسترسی داشته و می توانسته تمام اینها را روی هاردی ذخیره کند. ضمن اینکه افراد زیادی به آرشیو صداوسیما دسترسی دارند و برای برنامه های مختلف می توانند به راحتی به آن دسترسی یابند. بااین حال من فکر می کنم این موضوع باید از جهات مختلف بررسی شود و تقصیرها یک طرفه گردن کسی نیفتد.»

رضا خسروی دبیر گروه ورزشی خبرگزاری «مهر» نیز در پاسخ به پرسش «رسالت» مبنی بر چرایی رفتن مزدک میرزایی گفت: «این موضوع یک اتفاق شخصی است و حتما مزدک میرزایی تمام جوانب کار را بررسی کرده که دست به این اقدام زده است. به نظر من در این شرایط اظهارنظر خاصی نمی شود کرد زیرا اطلاعات کافی هم در اختیار ما نیست. ضمن اینکه با اتفاقاتی که برای عادل فردوسی پور رخ داده به نظر می رسید او گزینه چنین ریسکی باشد بااین حال باید منتظر بود تا میرزایی در این زمینه اظهارنظر کند و بعد در این خصوص قضاوت کرد.»

خسروی با تاکید بر این نکته که صداوسیما یکی از نیروهای زبده خود را ازدست داده گفت: «طبیعتا پر کردن جای میرزایی چندان آسان نیست اما باید در نظر داشت که این اتفاق بر اساس یک تصمیم شخصی صورت گرفته و نمی تواند اظهارنظر خاصی در این خصوص داشت.»

محمد جماعت دبیر گروه ورزشی خبرگزاری تسنیم نیز با تقبیح این حرکت مزدک میرزایی روی سخن را به سمت مدیران ارشد رسانه ملی کرده و با گلایه از نحوه رفتار این سازمان در مدیریت نیروی انسانی خود گفت: «متاسفانه طی ۲۰ سال گذشته تغییر محسوسی در گروه گزارشگران تلویزیون دیده نشده و این انحصار موجب شده تا شاهد ظهور افرادی باشیم که به خود اجازه می دهند اعتبار و عزت کشور و ملت را فدای حضور در شبکه ای معاند که تمامی هزینه هایش از سوی وهابیون سعودی تامین می شود کنند.»

وی ادامه داد: «میرزایی وقاحت را به جایی رسانده که ۱۲۰ میلیون تومان از دستمزد تهیه برنامه شبکه مستند را نیز دریافت کرده و با خود برده است تا نشان دهد برخلاف آنچه در مورد وی گفته می شود از تعهد اخلاقی به دور است.»

جماعت با تاکید بر این نکته که باید توجه داشت این افراد بااعتبار رسانه ملی چهره شده و از این اعتبار درآمدهای زیادی نیز کسب کرده اند، گفت: «جای تاسف است که رسانه ملی در طی این مهروموم ها این انحصار را نشکسته تا عده ای با پول و هزینه بیت المال چهره شده و حالا با این اعتبار در شبکه ای معاند به تبلیغ ضد نظام بپردازند. این نشان می دهد این افراد نه تنها از ارزش های اعتقادی بویی نبرده اند بلکه ارزش های ملی را نیز نادیده گرفته و در دامان رسانه هایی قرار است فعالیت کنند که چهره شان در ضدیت با نظام بر همگان روشن است. این موضوع نشان می دهد این افراد تا چه اندازه منفعت طلب بوده و همه چیز را فدای این منفعت طلبی می کنند.»

ناصر تقی پور از ورزشی نویسان مطبوعات کشور هم در گفت وگو با «رسالت» با اشاره به اینکه گفته پس از اتفاقاتی که برای فردوسی پور افتاد مزدک میرزایی بیشترین گزارش های ورزشی را در رسانه ملی داشته و بحث تحریم او در رسانه ملی اشتباه است افزود: «به نظر می رسد افرادی برای تطهیر حرکت میرزایی این موضوع را مطرح می کنند وگرنه طبق مستندات موجود میرزایی بیشترین گزارش ها را پس از نبود فردوسی پور در گزارش های ورزشی داشته است. میرزایی در این سال ها هیچ گاه تحت فشار نبوده و موضوع رفتن او دلایل دیگری دارد که به مرورزمان مشخص خواهد شد.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر گلایه به رسانه ملی است که چرا به جوانان میدان داده نمی شود تا افرادی خود را تا این اندازه برتر از بقیه دیده و بتوانند بااعتباری که رسانه ملی برای آنها فراهم کرده است دست به چنین اقداماتی بزنند. متاسفانه رسانه ملی ارزش جایگاه خود را نمی داند و با استفاده از ظرفیت هایی که دارد به جوانان میدان نمی دهد وگرنه بعدازاین همه سال تعداد گزارشگران صداوسیما به اندازه انگشتان یک دست نمی رسید.»