ناتوانی سازمان استاندارد بر نظارت بر مواد غذایی

گروه اجتماعی- نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم با بیان این مطلب درباره واگذاری بخشی از وظایف سازمان غذا و دارو با سازمان استاندارد گفت: هر یک از سازمان ها باید بر اساس وظایف قانونی خود عمل کنند در غیر این صورت موازی کاری و تداخل در انجام وظایف محوله پیش خواهد آمد.

به گزارش افکارنیوز، عبدالرحمان رستمیان تصریح کرد: سازمان استاندارد، مسوول اصلی تایید استاندارد کالاها و مواد غذایی بوده و در مقابل سازمان غذا و دارو باید بر نحوه اجرای استانداردها و سلامت مواد غذایی و داروها نظارت داشته باشد .

وی افزود: اینکه سازمان استاندارد هم بخواهد استانداردهای خاصی برای تولید مواد غذایی و داروها تعیین کرده و هم بر نحوه اجرای آن نظارت داشته باشد، غیر ممکن است .

رستمیان خاطر نشان کرد: تنها وظیفه سازمان استاندارد تهیه استانداردها بوده واین موارد را برای اجرا باید در اختیار سازمان‌های دیگر قرار دهد اما اینکه خود استاندارد تعیین و درصدد اجرای آن برآید عقلانی نبوده و قابلیت اجرایی ندارد.

وی توضیح داد: در صورت واگذای بخشی از وظایف سازمان غذا و دارو به استاندارد شاهد سیر نزولی نحوه اجرای استانداردها خواهیم بود.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم گفت: سازمان استاندارد در بسیاری از موارد ناتوان بوده و فاقد امکانات کافی بوده و در زمینه حضور کارشناسان بسیار ضعیف است و حتی این سازمان در تمام استان ها و شهرستان ها حضور ندارد در حالی که سازمان غذا و دارو بر اساس وظایف ذاتی خود حتی در شهرها و روستاهای دور افتاده نیز حاضر است و می تواند بر سلامت مواد غذایی و داروها نظارت بهتری داشته باشد.

وی تاکید کرد: در بسیاری از کشورها وزارت بهداشت،  مسوول حفظ  و نظارت بر سلامت مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی است .

رستمیان در پایان گفت: امیدوارم شورای نگهبان در این مصوبه بازنگری کرده و ابهامات موجود را در نظر بگیرد.