آیا سازمان غذا و دارو به وظایف خود عمل کرده است؟

گروه اجتماعی - دکتر احمد آریایی‌نژاد با بیان این مطلب اظهار کرد: با حفظ احترامی که برای افراد و مسوولان در سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت قائلم اما باید بگویم گاهی اوقات از رانت برخی افراد در این سازمان برای انجام بعضی کارها استفاده می شود.

 

به گزارش افکارنیوز، وی تصریح کرد: زمانی که مدیر و یا مسوولی در این سازمان در واردات دارو مواد غذایی دست دارد نمی توان انتظار داشت افرادی از رانت وی برای دور زدن قوانین و استمرار در انجام تخلفات این حوزه استفاده نکنند.

 

وی بیان کرد: زیرا تجربه نشان داده صاحبان قدرت و رانت محال است بتوانند از شمشیر دولبه خود به درستی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: سووال اینجاست آیا سازمان غذا و دارو تاکنون به وظایف قانونی خود به خوبی عمل کرده است؟

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی سازمان ها و دستگاه ها کارها به صورت ظاهری و صوری دنبال می شود و مسوولان به دنبال رفع تکلیف هستند در حالی که انجام خوب و کامل به وظایف زحمت دارد، برای انجام درست کارها مهم نیست ابزار دست کدام سازمان یا دستگاه باشد بنابراین بهتر است سازمان غذا و دارو با جای مخالفت اجازه دهد تا استاندارد وارد میدان شده و نشان دهد از عهده کارها برمی آید یا خیر؟

نماینده مردم ملایر گفت: در 4 سال مجلس نهم بارها شاهد تضاد بین سازمان غذا و دارو استاندارد بوده ام و این اصلا به نفع مردم نیست بلکه هر یک از این دستگاه ها بهتر است وظایف خود را به خوبی انجام دهند زیرا بی اعتمادی کنونی مردم به سلامت مواد غذایی نشان دهنده انجام نشده مناسب وظایف است.

آریایی نژاد بیان کرد: در چند سال گذشته اتفاقات مختلفی در زمینه سلامت مواد غذایی افتاد اما آیا سازمان عذا و دارو به خوبی پاسخگو بوده است یا خیر؟

وی عنوان کرد: مسوولان استاندارد مدعی هستند که برای حفظ سلامت مواد غذایی از کارشناسان خبره استفاده خواهد کرد و در مقابل سازمان غذا و دارو می گوید این کارشناسان را دارد به هر حال نباید موازی کاری صورت گیرد زیرا وقت و سلامت مردم در اولویت تمام موارد است.

وی تاکید کرد: استفاده از پالم آنچنان در صنایع لبنی افزای شیافته بود که سرانجام وزیر مجبور به علنی کردن ماجرا شد اما پس از مدتی کوتاه آمد و هیچ گاه مقصران به مردم معرفی نشدند در حالی که باید مشخص شود لایه های پنهانی در چنین تخلفاتی گسترده ای وجود دارد.

نماینده مجلس نهم گفت: شایسته نیست در صورت بروز مشکل و علنی شدن تخلفات سازمان غذا و دارو و استاندارد دائم انگشت اتهام را به سمت هم نشانه بگیرند بلکه باید هر یک به وظایف قانوین خود به خوبی عمل کرده و سلامت مردم را مهم تلقی کنند.

وی اظهار کرد: هم سازمان غذا و دارو و هم استاندارد باید از کارشناسانی بهره گیرند که بی طرف بوده و منافع شخصی خود را به منافع مردم ترجیح ندهند و در برخورد با متخلفان قاطع باشند.

آریایی نژاد گفت: گاهی اوقات با وجود استقلال دو سازمان از یکدیگر، تداخل وظایف به وجود می‌آید. در برخی موارد که اینگونه هم پوشانی وجود دارد، خلا بحث کار‌شناسی احساس می‌شود؛ در این شرایط بهتر است هر تصمیمی که علمی است و به نفع جامعه و مردم است، اتخاذ شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه وجود استاندارد به نفع مردم است و مواد غذایی و دارو باید با صحت و سلامت در اختیار مردم قرار گیرد، عنوان کرد: ممکن است شورای نگهبان ایراداتی در این زمینه بگیرد و حتم می دانم در صورت تایید هر یک از طرفین نسبت به دیگری موضع گیری خواهد کرد در حالی که سازمان غذا و دارو استاندارد باید دست از موازی کاری و مناقشه بر سر سلامت مردم بردارند.