کولیم؛ روستایی که محصولات کشاورزی آن سهم خرس ها و خوک ها می شود
 

روستای کولیم در فاصله 45 کیلومتری شهرستان مهدیشهر قرار دارد که البته امروزه موقعیت فعلی روستای کولیم در موقعیت قبلی خود قرار ندارد. پنچ تا شسش هزار سال پیش در شمال شهرستان مهدیشهر در دهستان پشت کوهِ روستایی کهن به دلیل بزرگتر بودن از بقیه روستاها ی اطراف به روستای "کلان" مشهور بود که بعدها در گذر زمان به روستای "کولیم" تغییر نام یافت.

این روستا به دلایل نامشخصی از جمله رانش زمین تخریب شد. منطقه قبلی روستا آثاری مانند قبرستان و آثار ناچیز دیگری دیده شده که در حال حاضر آنجا را خرابه کولیم می نامند.

غلامحسین مهدوی رئیس شورای روستای کولیم با بیان اینکه روستای چهار فصل کولیم زمستان های سرد و طولانی تابستانی معتدل و خوش آب و هوا دارد، گفت: کولیم در گذشته زمستان هایی با 23 و یا حتی تا 25 درجه سرما را داشته ولی به مرور زمان و با تغییر آب و هوا امروزه شاید 18 تا 20 درجه سرما را تجربه کند، و تابستان  و اوج گرمای هوای آن شاید به 30 درجه سانتی گراد هم نرسد.

وی تصریح کرد: متاسفانه خشکسالی های اخیر بر این منطقه خوش آب و هوا هم اثر گذاشته و چند سالی بارش باران و برف را تا 50-60 درصد کاهش داده است ولی امسال نسبت به سال های گذشته اوضاع بارش باران و برف نسبت به گذشته بهتر بوده  است.

زمستان های کولیم خالی از سکنه است

رئیس شورای روستای کولیم با اشاره به اینکه جمعیت اکثر روستاهای اطراف در طول سال تغییر پذیر است، افزود: در تابستان جمعیتی زیاد و در زمستان به دلایل محدودیت ها و به صرفه نبودن دامداری و وجود حیواناتی از جمله خوک ها و خرس ها مردم زندگی شهرنشینی را انتخاب می کنند و تنها تعداد انگشت شماری در حدود  2 و 3 خانوار که تا 10 نفر  هم نمی رسد؛ قادر به تحمل شرایط  زمستان کولیم هستند.

مهدوی ادامه داد: در تابستان تعداد نفرات به 40خانوار و  700 تا 800 نفر می رسد.درواقع باید گفت این روستا در زمستان خالی از سکنه است و البته ناگفته نماند این چند خانواری که در زمستان در کولیم هستند به صورت دائمی و ثابت آنجا مستقر نیستند و مدت زمان کمی به صورت تفریحی در رفت و آمد اند به نوعی که این روستا به تقریب از تاریخ 15 آذر تا 20-25 دی خالی از سکنه است.

مشکلات منابع طبیعی و محیط زیستی در کولیم

وی به مشکلات که در راستای حفظ منابع طبیعی و محیط زیستی گریبانگیر مردم روستا شده اشاره کرد و گفت: به منظور حفظ منابع طبیعی و محیط زیست روستای کولیم و برای جلوگیری از از بین رفتن مرتع، در زمستان به  مردم  روستا اجازه دامداری و دیگر کارها را نداده و تمام زمستان مراتع را در قرق منابع طبیعی در می آورد به طوری که اجازه ی چراندن  یک گوسفد هم به مردم کولیم داده نمی شود.

رئیس شورای روستای کولیم اظهار کرد: مردم می بایست همانند عشایر، ییلاق قشلاق کنند و در زمستان برای دامداری به کویر و تابستان ها درروستای خود باشند ولی  مردم روستا بدلیل عدم سازگاری با خصلت عشایر به فروش دام ها روی آوردند.

مهدوی با بیان مشکلات کشاورزی این روستا، افزود: از مهمترین مشکلات کشاورزی در این منطقه وجود حیواناتی از جمله خرس و خوک و گراز است که موقع برداشت، محصولات کشاورزی را می خوردند به طوری که مقدار کمی از محصول از دست این حیوانات در امان می ماند.

خرس و خوک محصولات کشاورزی روستا را غارت می کنند و چیزی برای برداشت مردم باقی نمی ماند

وی تصریح کرد: در پی این مشکل مردم دست از کاشت و برداشت زراعی برداشته و به کاشت درخت روی آورده اند که متاسفانه بازهم نصف محصولات باغ و درخت سهم خرس و خوک ها می شود به گونه ای که در سال گذشته  حیوانات تقریبا 60 درصد  زمین ها را از بین برده اند.

رئیس شورای روستای کولیم بیان کرد: با این که این مشکل در این ده سال اخیر بدلیل ممنوع بودن تیر اندازی کماکان ادامه دارد ولی محیط زیست هیچگونه خسارتی هم به خسارت دیدگان نداده اند و این حیوانات همچنان به باغ های اطراف روستا که دارای دیواره های کوتاه است حمله می کنند.البته به دلیل این که آنجا محیطی حفاظت شده است اجازه دیوار چینی در اطراف باغ هم داده نمی شود.

محیط زیست به قول خود عمل نکرد

مهدوی با بیان اینکه با پیگیری های مردم از سال 78 تا به الان اقداماتی صورت گرفت که با شکست مواجه شد، گفت: ابتدا مردم به کمک محیط زیست  چند محیط بان را برای کشیک شب آوردند که طی این عمل درصد خسارت وارد شده به محصولات از طریق حیوانات نسبت به قبل کاهش یافت اما به این دلیل که محیط زیست به قول خود مبنی بر کمک در هزینه های این محیط بانان عمل نکرد و بخاطر شرایط سخت و دور بودن از محیط زندگی آنان، کار محیط بانی لغو شد.

وی اضافه کرد: به تازگی محیط زیست برای رفع این مشکل اقداماتی را به عمل آورده که اطراف یک باغ را با برق ضعیف شده پوشش دهد تا حیوانات نتوانند به باغ نزدیک بشوند اما بعد از مدتی محیط زیست به دلیل ضرر کردن، برنامه ی خود را عملی نکرده و بعنوان رسیدگی به شکایات، به مردم اعلام داشت اولویت با کسی است که شکایت کرده است هرچند برای مردمی هم که شکایت کرده اند نیز اقدامی انجام نشد.

50 درصد محصولات کشاورزی مردم روستا سهم حیوانات می شود

رئیس شورای روستای کولیم خاطر نشان کرد: در 60 هکتار باغ روستای کولیم محصولاتی ازجمله گردو، سیب، آلو و هلو به ثمرمی رسد که 50 درصد از این محصولات سهم حیوانات می شود که خسارتی هم در ازای آن به مردم پرداخت نمی شود.

مهدوی افزود: به دور از این زمین های کشاورزی در فاصله 5 کیلومتری کولیم در ییلاقی به نام سیا رودبار به وسعت 150 هکتار زمین مختص کشت یونجه و گندم و جو مشغول  بودند که متاسفانه به دلایل  زیاد شدن گراز و خوک و کم آبی، برداشتی صورت نمی گرفت که مجبور به ترک و رها سازی آن زمین ها شدند.

وی دامداری را شغل دیگر مردم روستا در کنار کشاورزی دانست واظهار کرد:زنان این روستا پیش از این به شغل قالی بافی مشغول بودند ولی در حال حاضر قالی بافی را نیز به دلیل گران شدن نخ قالی و مواد اولیه کنار گذاشته اند.

در مسیر سیل قرار داشتن کولیم، یکی از بزرگترین مشکل روستا است

رئیس شورای روستای کولیم یکی دیگر از بزرگترین مشکلات این روستا را در مسیر سیل قرار داشتن و جمع شدن آبرفت دانست که اقدامی اساسی برای حل آن نشده است.

 مهدوی اضافه کرد: برای لای روبی رود خانه که برعهده اداره آب است هیچ اقدامی صورت نمیگیرد که این خود باعث خسارت باغات است با اینکه انجام لایروبی باعث جلوگیری از خسارت در این زمینه می شود اما بعد ازلایروبی سال 67 ؛ لایروبی دیگری صورت نگرفته است.

مردم روستا در روزهای پایانی هفته با کمبود آب آشامیدنی مواجه اند

رئیس شورای روستای کولیم به مشکلات آب آشامیدنی در روستا اشاره کرد و افزود: آب آشامیدنی به مقدار لازم وجود ندارد و در روزهای پنج شنبه و جمعه بدلیل زیاد شدن جمعیت، مردم با کمی آب ویا حتی قعطی آب مواجه می شوند، اما آب کشاورزی به میزان لازم وجود دارد و اگر نهرها اصلاح شوند مشکلی درآب کشاورزی وجود ندارد.

مهدوی با بیان اینکه برای تامین آب آشامیدنی از دو چشمه اطراف روستا، آب لوله کشی شده است، گفت: رود خانه ی کولیم رودبار حاصل این چشمه هاست که دائمی بوده و ازپرور سرچشمه می گیرد و به کاورد و فینسک و در آخر به سد شهید رجایی ختم می شود.

وی از جاذبه های گردشگری این روستا نام برد و اضافه کرد: کولیم جاذبه های گردشگری بسیاری دارد. جاذبه های طبیعی همچون تنگه کوه هایی سربه فلک کشیده، حیات وحش کل و بزهای کوهی و پلنگ و همچنین تنورهایی برای پخت نان وجو دارد که مکان هایی دیدنی است.

آثار باستانی روستای کولیم هنوز شناسایی نشده اند

رئیس شورای روستای کولیم با بیان اینکه باستان شناسان هنوز موفق به شناسایی آثارقدمت دار روستای کولیم نشده اند، اظهار کرد: در بالای نقطه کوهی این روستا قلعه ای است که  بر روی دیواره ی این قلعه سنگ نوشته ای به این شرح قرار دارد «این یک عمارت بوده که حسن معمار بعد از 1500 سال آن را مرمت کرده است».

مهدوی تاکید کرد: تاکنون  کارشناسی برای کشف آثار باستانی و تایید صحت این سنگ نوشته به آنجا نرفته است. علاوه بر قلعه قبرستانی در  حوالی این روستا است که طبق شواهد موجود افرادی شبانه برای یافتن عتیقه ها قبرها را تخریب کرده اند.

وی از عدم وجود مدرسه و خانه بهداشت در روستا خبر داد و گفت: در کولیم مدرسه و خانه بهداشت وجود دارد چرا که به دلیل جمیت کم این مراکز تعطیل شده است و مردم هم برای درمان بیماری ها به شهرهای مهدیشهر و شهمیرزاد می روند.