سدهای درودزن و زاینده رود در وضعیت بحرانی قرار دارند

محمد حاج رسولیها مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در حاشیه آیین تودیع و معارفه مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سمنان در گفتگو با خبرنگارمرآت با اشاره به بارندگی های امسال در کشور گفت: میزان بارندگی در کشور تاکنون 227 میلی متر است این بارندگی نسبت به دراز مدت کماکان با کاهش 2 درصدی روبرو است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین افزود: این میزان بارندگی در کشور نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش داشته است.

 وی با اشاره به اینکه بارندگی امسال در کشور سبب جبران آب سطحی کشور شده است، بیان کرد: بعد از 8 سال خشکسالی در کشور، بارندگی که همیشه زیر نرمال بود امسال نزدیک نرمال شد این باعث شد که خیلی از منابع خصوصا آب سطحی کشور جبران شود.

مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه ورودی به سدهای کشور نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش یافته است، گفت:  پرشدگی مخازن 68 درصد است و درواقع نسبت به سال گذشته شرایط مطلوب تری را نشان می دهد.

سدهای درودزن و زاینده رود در وضعیت بحرانی قرار دارند

حاج رسولیها با اشاره به اینکه  درودزن در فارس و زاینده روز در اصفهان که تأمین کننده آب شرب میلیونها نفر هستند در وضعیت بحرانی می باشند، افزود: به جز این دو سد، سایر سدهای کشور در شرایط مطلوبی قرار گرفته است.

14 سد مخزنی در سال 95 آبگیری و افتتاح می شود

وی با بیان اینکه  اولویت بندی در ساخت سد ها سیاست گذاری وزارت نیرو است، اظهار کرد: 14 سد در سطح کشور یا افتتاح می شود و یا آب گیری می شود

گزارشات مود نیاز حفاظت محیط زیست تهیه شد/ مطالعات مربوط به بحث های فنی انتقال آب دریا خزر انجام شد

مشاور وزیر نیرو با اشاره به اینکه از ابتدای دولت یازدهم بحث تامین آب شرب و صنعت منطقه و خصوصا شرب سمنان مورد توجه وزارت نیرو بود، گفت: در یک سال اول نیاز بود که یک سری کارهای تکمیل مطالعاتی انجام شود خصوصا گزارشاتی که مورد نیاز سازمان حفاظت محیط زیست بود.

وی افزود: وزارت نیرو با تدبیری که اندیشیده شد و با کارفرمایی قوی که شرکت آب و نیروی ایران برای این پروژه گذاشت، اقدامات را انجام داد و کادر سازی خوبی صورت گرفت.

 حاج رسولیها با اشاره به اینکه گزارشات مود نیاز حفاظت محیط زیست تهیه و مطالعات مربوط به بحث های فنی انجام شد، اظهار کرد: عمده بخشی که در حال حاضر داریم پرسش و پاسخ با سازمان محیط زیست است که تمام تلاش وزارت نیرو این است که بتواند گزارش خوبی را برای سازمان محیط زیست داشته باشد چراکه استان سمنان برای پروسه بلند مدت چاره ای جز انجام این پروژه نداریم و برای افق 50 ساله استان سمنان که باید این پروژه را با جدیت پیگیری کنند و تمام هم و غم وزارت نیرو در راستای این است که بتواند مباحث فنی را حل کند.