امام حسن مجتبی(ع) شرط رفاقت را در چه می دانستند

حجت الاسلام محمد بارانی در جشن میلاد کریم اهل بیت حضرت امام حسن(ع) در مسجد امام علی(ع) شهرک انقلاب مهدیشهر با تبریک این ولادت پر خیر و برکت، اظهار کرد: رابطه با خدا، خانواده، مردم و قیامت چهار رابطه ای بود که در زندگی امام حسن(ع) وجود داشت.

وی تقوا و عبادت را مهمترین رابطه حضرت با خدا بیان کرد و با ذکر روایتی در خصوص تقوا و دوری از گناه، افزود: شخصی از امام حسن(ع) پرسید می توانم با شما رفاقت کنم؟ حضرت فرمودند رفاقت با من دو شرط دارد اول اینکه غیبت نکنی و دوم اینکه چاپلوسی نکنی.

بارانی با تاکید بر انس عمیق امام با قرآن، خاطر نشان کرد: هر آیه ای را که امام حسن(ع) می خواندند که "یا ایها الذین آمنو" داشت حضرت می فرمودند لبیک.

امام جمعه مهدیشهر با بیان اینکه امام مجتبی(ع) با نماز، حج، قرآن رابطه بسیار عاشقانه ای داشت، اظهار کرد: امام حسن 25 مرتبه پیاده به خانه خدا رفتند.

بارانی به احترام خاص امام حسن به مادر بزرگوارشان حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و ادامه داد: اوج ادب امام حسن به مادر گرامیشان زمانی بود که بر سر سفره با مادرش زهرا(س) نمی نشست چرا که می ترسید لقمه ای بردارد که نگاه مادرش به آن لقمه بوده باشد.

وی اخلاق را اساس رابطه امام حسن مجتبی(ع) با مردم بیان کرد و گفت: اساس اخلاق بر سه اصل کلامی، رفتاری و چهره ای  استوار است که حضرت بر پایه این اصول و بر محور عفو ومهربانی بر افراد تاثیر می گذاشت.

امام جمعه مهدیشهر تصریح کرد: امام حسن(ع) هر سائلی را که بهد منزلش می آمد رد نمی کرد و هر چه که اموال داشت می فرمود به فقیر دهند و به همین خاطر کریم اهل بیت لقب گرفت.

بارانی با اشاره به رابطه امام حسن(ع) با قیامت و یاد مرگ، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمود پسرم حسن(ع) در چهار ویژگی شبیه حضرت یحیی(ع) است که یکی از این ویژگی هایی که امام مجتبی(ع) داشت یاد مرگ و قیامت بود.