کمی آب و گرانی کود شیمیایی مشکل اصلی کشاورزان است

به نقل از قومس،آنچه در این گزارش بیش از هرچیز جالب توجه است، این است که مسئولین مختلف کشاورزی، به خوبی دلایل بروز مشکلات  بیان می کنند، اما گویا فراموش کرده اند که آنها هستند که بایستی به داد کشاورزان برسند و برای حل مشکلاتی که تازگی هم ندارد، گام های اساسی بردارند.

حسین احسانی 63 ساله دارای سه فرزند است و از 7 سالگی گام در زمین های کشاورزی پدرش نهاده و اکنون نیز در زمینی که ارث و یادگاری از پدر مرحومش است، کار می کند.

این کشاورز زحمتکش در خصوص محصولاتی که کشت می کند در گفت و گو با خبرنگار قومس اشاره کرد و گفت: کشت ما به صورت فصلی است گندم ، جو ، خربزه است و اکنون در این فصل  به کشت خربزه مشغول هستیم؛ چرا که یکی ازمحصولات قدیمی در شهرستان سمنان محصول خربزه است.

وی افزود: کشت این محصول به دو روش خربزه زیر پلاستیک و کشت در هوای آزاد در اراضی شهرستان صورت می گیرد که در حال حاضر به دلیل کمبود آب اکثر کشاورزان به کشت زیر پلاستیکی روی آوردند.

احسانی به مشکلات شغل کشاورزی اشاره کرد و گفت: به دلیل این که کشت خربزه و هندوانه در کشور و استان از جمله محصولات استراتژیک نیست؛ هیچ حمایت دولتی از این محصول انجام نمی شود.

کمی آب و گرانی کود شیمیایی مشکل اصلی کشاورزان است

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات  کمبود آب است؛ چرا که محصول خربزه هر چه آب بیشتری به زمین برسد، محصول بیشتری برداشت می کنی؛ ولی متأسفانه آب کم است و مشکل دیگر ما کود شیمیایی است که خیلی گران شده است، ما قبلا کود را به قیمت 15هزارتومان می خریدیم ولی الان به 35 هزار تومان رسیده و کود سیاه 50 هزار تومان شده و علاوه بر آن قیمت سم هم بالا رفته.با توجه به این که به ما یارانه هم داده نمی شود با چنین مشکلاتی روبه رو هستیم.

این کشاورز سمنانی بیان داشت: یکی دیگر از مشکلاتمان هزینه بالای تراکتور جهت شخم زدن است؛ و سوال ما کشاورزان این است که چرا باید برای هر هکتار از زمین باید مبلغ 400 هزارتومان پرداخت کنیم مگر درآمد کشاورزی چقدر هست که باید اینقدر هزینه بدهیم.

قیمت هر یک کیلو بذر خربزه از 300 هزار تومان به یک میلیون تومان رسیده است

احسانی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات در فصل کشت هزینه بذر است که سال گذشته قیمت یک کیلو بذرخربزه ۳۰۰هزارتومان بوده اما امسال یک کیلو بذر را یک میلیون تومان خریداری کرده ایم، کشت محصول ما تو این فصل که خربزه است به دلیل کمبود آب بصورت زیر پلاستیکی کاشتیم ولی هزینه پلاستیک که هر متر آن به مبلغ 5 هزار تومان تمام می شود و برای زمین 5هکتاری ام هزینه بسیار زیادی است.

وی خاطرنشان کرد: دیگر مشکل ما بازاریابی برای فروش محصولات بخش کشاورزی است؛ ما مجبور هستیم با چهار ماه زحمت کشی، محصول خود را به قیمت پایین به واسطه ها بفروشیم و آن ها بدون یک ریال خرج و مخارج و بیدارخوابی و... به دو برابر آنچه از ما خریده اند، محصول را می فروشند و همین باعث می شود که مردم هم کمتر خریداری کنند و باز ضرر اصلی را ما می بینیم که محصول روی دستمان می ماند.

ما کشاورز نیستیم بلکه نوکر واسطه ها و مغازه دارها هستیم

این کشاورز گفت: ما کشاورز نیستیم بلکه نوکر مغازه دارها و واسطه ها هستیم؛ چرا که زحمت را ما می کشیم و سود را آن ها می برند و این گونه به مردم هم ظلم می شود که ما راضی به این کار هم نیستیم.

احسانی افزود: برای خربزه قیمت مشخصی تعیین نمی شود و دلالان این محصول که در میادین میوه و تره‎بار هستند به هر میزان که دلشان بخواهند برای محصولات خربزه کاران قیمت مشخص می کنند و به هیچ عنوان مراعات حال کشاورز و حتی خریدار را نمی کنند.

وی بیان داشت: از سوی دیگر در روزهای پنجشنبه و جمعه میدان تره بار تعطیل می باشد، با توجه به اینکه خربزه میوه ای نیست که حتی یک روز نیز بتوان آن را بیشتر بر روی بوته نگه داشت، این محصول یا درون زمین و یا در محل های دیگر خراب شده و بدون استفاده می شود.

این کشاورز سمنانی اظهار امیدواری کرد: امیدورام مسئولان نسبت به  فروش محصولاتمان بدون واسته و با کوتاه کردن دلالان چاره اندیشی کنند.

جهاد کشاورزی به کشاورز توجه زیادی ندارد

احسانی عنوان کرد: جهاد کشاورزی به کشاورز توجه زیادی ندارد؛ الان حدود 11 سال است که هیچ تسهیلاتی به ما نداده و بیشتر به کشاورزانی می رسند که مورد توجه خودشان هستند.

وی بیان داشت: همیشه نگران آن هستیم آفت یا بلای گریبانگیر محصولاتمان نشود؛ چرا که الان حدود دوسال حتی یک هکتارازاراضی جالیزی سمنان بیمه نبوده است که خسارات قابل پرداخت باشد و چندین بار با همصنفی های خود به جهاد کشاورزی و فرمانداری هم مراجعه کردیم ولی هیچگونه پاسخی متأسفانه نشنیدیم.

این کشاورز اظهار داشت: ماشین آلات کشاورزی خیلی گران شده است مثلا تراکتور 7 میلیون تومانی ،70 میلیون تومان شده و جهاد هم ماشین آلات خود را به کسانی می دهد که درد کشاورزی نمی خورند.

احسانی افزود: کشاورزی همانند طفلی می ماند که از ابتدای مرحله کاشت باید به آن رسیدگی کرده و به تمام امورات آن بپردازی و در همه مراحل و فواصل سال نباید رسیدگی به این امورات کم شود، حالا می خواهد در عید، ماه رمضان، ماه محرم و یا مناسبت های دیگر باشد، زمین همانند طفلی نیاز به نگهداری شبانه روزی و تمام وقت دارد.

وی بیان داشت: در این فصل از سال میانگین حدود ۱۶ ساعت از روز را در زمین های کشاورزی گذرانده و پیگیر رسیدگی به محصولات خربزه و کشاورزی خود هستیم که این زمان از ساعت ۳:۳۰ بامداد آغاز می گردد.

مسئولان به درد کشاورزان سمنانی برسند

این کشاورز زحمتکش گفت: از مسئولین تقاضا دارم به درد کشاورزان سمنانی برسند و لااقل بخشی از هزینه های کشاورز را در قالب وام های با در صد سود پایین حمایت کنند؛ چرا که از خرید بذر گرفته تا هزینه های جانبی در کشت و برداشت برای یک کشاورز باصرفه نیست و با توجه به قرار گرفتن سمنان در یک منطقه کویری واقعا کشاورزی بسیار مشکل و بسیار سخت است از مسئولین خواهشمندیم که به درد کشاورزان رسیدگی کنند، کشور نیاز به محصولات کشاورزی دارد، اگر ما پیرمردها نیز از این دنیا برویم دیگر جوان ها کشاورزی نمی کنند، آن زمان است که کشور رو به رکود می رود.

احسانی افزود: امیدواریم مسدولین نسبت به مشکلات کشاورزان چاره اندیشی کنند تا کشاورز با دغدغه کمتری محصول به عمل آورد؛ اگر مسئولان محل هایی را درست کرده و در اختیار ما قرار دهند که خود کشاورز به صورت مستقیم محصولات کشاورزی خود را به دست خریدار برساند، هم کشاورز سود می کند هم خریدار، زیرا دلالان محصولات را با قیمت کم از ما خریده و با قیمت زیاد آن را به عموم خریداران می فروشند که تنها فردی که این وسط سود کرده خود او است.