گرمسار در مسیر توسعه شهری

داوود عبدی: ارزیابی عملکرد شهرداران سابق و فعلی گرمسار نشان می دهد که مدیریت شهری توسعه محور در این شهر روز به روز رو به پیشرفت گذارده و امروز مجموعه مدیریت شهری گرمسار در حرکتی رو به جلو، پیشرفتی آرام آرام را داشته است اما در این بین باید گفت رفع مشکلات شهری می تواند روند رو به رشد توسعه شهری را در این غربی ترین شهرستان استان سمنان تسریع کند.

نگاهی به شرح وظایف شهرداران نشان می دهد امروزه رفع مشکلات شهری در زمره رسالت های شهرداران بوده و در این بین شهرداری موفق است که بتواند المان های شهری، توسعه محوری، هویت سازی، مدیریت منابع و درآمد و رفع مشکلات و معضلات شهری مردم را همزمان با هم به منصه ظهور برساند.

گرمسار نیز مانند سایر شهرهای استان سمنان از قاعده پیشرفت شهری مستثنی نیست، این شهر در واقع امروز به جایگاه اصلی خود در بین هشت شهرستان استان نرسیده و قطعا توسعه شهری که رابطه ای مستقیم با سطح رضایتمندی مردم دارد، می تواند در این امر دخیل باشد.

مشورت نیاز شهردار گرمسار

معاون فرماندارگرمسار درباره نیاز مدیریت شهری گرمسار گفت: در واقع شهرداری سازمانی غیر دولتی و غیرانتفاعی و مردمی است که اداره و مسئولیت و مدیریت امور شهری را با مجوز دولت و امکانات مردمی انجام می دهد لذا به موجب ماده سه  قانون شهرداری ها، این مجموعه شخصیت حقوقی مستقلی دارد که در سایه آن با ایجاد و اداره کردن تاسیسات عمومی و وضع و اجرای نظارت شهری و تامین نیازهای مشترک محلی، فعالیت می کند و گرمسار نیز از این قاعده مستثنی نیست.

علی همتی افزود: در شرایط موجود شهرداری گرمسار در بخش فعالیت های عمرانی تلاش می کند تا با اصلاح معابر و ساخت ابنیه و همچنین ایجاد معابر جدید وضعیت عمومی این امکانات را در شهر بهبود بخشد و یقینا نتیجه این تلاش ها  و اقدامات می تواند وضعیت ترافیکی و عبور و مرور را درسطح شهر بهتر کند اما این مجموعه برای انجام برنامه های راهبردی وآینده نگری در توسعه فضاهای شهری، نیازبه بهره مندی از تیم های مختلف مشاوره ای دارد.

وی افزود: کاهش هزینه های اقدامات عمرانی با جلوگیری از اتلاف منابع، وسیع دیدن زیرساخت ها به منظور آینده نگری، استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی در ایجاد فضاهای مورد نیاز توسعه شهری متناسب با نیاز مندی ها در چارچوب قوانین و مقررات بایستی در برنامه ریزی های شهری لحاظ شود لذا پیشنهاد می شود تا شهرداری نسبت به تشکیل تیم کارشناسی فنی با هدف بهره مندی از توانمندیهای سایر ادارات و نهادهای فنی عمرانی، استفاده بهینه از منابع مالی، نیروی انسانی و استفاده از تجارب نخبگان و مدیران قبلی در مدیریت شهری اقدام کند.

پروژه های اجرا شده در گرمسار تناسب ندارند

کارشناس ارشد طراحی صنعتی و طراح مبلمان شهری نیز در این نشست، گفت: آنچه همواره در نقد و نظر به عملکرد شهرداری مطرح بوده، عدم تناسب نیازها با پروژه های به اجرا در آمده است ضمن اینکه تصمیم گیری های انفرادی، بدون مشاوره و اجرای طرح های ناپایدار، همواره پاشنه آشیل شهرداری گرمسار بوده لذا می بایست به عامل اصلی در این تصمیمات که همان بودجه کافی است اشاره کرد.

حامد امامی با بیان اینکه آنچه صاحب نظران در طول سالهای گذشته به عنوان نقد عملکرد شهرداری از آن یاد می کردند، توجه بیش از حد به پروژه های روبنایی زودبازده بوده است، افزود: در اقدامات گذشته، کارها عجولانه و عدم دقت در طراحی، جایابی، انتخاب مواد و مصالح و نیاز سنجی در آنها مشاهده می شد و با توجه به رشد کُند شهر گرمسار در طول سال های گذشته و اجرای برخی از پروژه های خلق الساعه که بازخورد خوبی در شهر نداشتند، اکنون به نظر می رسد شهرداری باید نگاه ویژه ای به این مقوله داشته باشد.

دامنه کار شهرداری ها وسیع است

شهردار اسبق گرمسار با اشاره به اینکه دامنه کار شهرداری ها فرایندی از تولد تا مرگ انسانهاست، گفت: در طی مسیرخدمات رسانی شهرداری نیازهای گسترده ای مطرح است که  تامین نیازها می تواند موجبات آرامش و امنیت و آسایش شهروندان را فراهم کند لذا وقتی که برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت با تامین بودجه لازم در مدیریت شهری لحاظ شود مطمئنا جانمایی سازه ها، موجب انسجام شهر و دسترسی آسان به خدمات و مناطق شهری آن دارای شناسنامه توسعه می شود و آینده نگری در شهر پیش بینی خواهد شد و این اقدامات باعث دوباره کاری در بسیاری از اقدامات غیر ضروری می شود.

محمدرضا کرم سروری تصریح کرد: شهرداری باید برای همه سنین از کودک تا سالمندان و از کارکنان تا باز نشستگان خدمات ویژه ای پیش بینی کند دختران و بانوان که نیمی از شهروندان را تشکیل می دهند نباید از خدمات بی بهره باشند لیکن قطعا در فرایند ایجاد شهری مطلوب، لحاظ نکردن مسائل مرتبط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی سبب نا متوازن شدن شهر همراه با آثار مخربی باشد.

وی افزود: متاسفانه درحال حاضر طرح جامع و تفصیلی گرمسار پاسخگویی نیازهای همه جانبه شهرنیست لیکن ضرورت اهمیت برنامه ریزی و یا وجود کمیته یا کمسیونی تخصصی درمدیریت شهری است تا اصول مورد نیاز شهرسازی با پیش بینی خدمات مورد نیاز آینده این شهر فراهم شده و اقدامات شهرداری با آهنگ توسعه پیش رود زیرا نبود طرح جامع اولویت اول توسعه شهری محسوب و همه برنامه ریزی ها و هزینه ها را کم اثرمی کند.

گرمسار نیازمند آرامش بصری است

عضو سابق شورای عالی استان ها نیز در این میزگرد با انتقاد از اغتشاش بصری در شهر گرمسارگفت: تابلوهای شهری و مغازه ها، بیلبوردها، استندها و داربست ها در شهرگرمسارچنان نامنظم و زننده و برهم زننده سیمای بصری شهرهستند که گویا متولی ندارند لذا بایستی هرگونه تابلو و تبلیغات الزاما با تدوین رعایت ضوابط و مقرراتی که منجر به زیبا سازی برای شهر باشد نصب شود.

محمد رضا کرمسروری با بیان اینکه نقش دادن به مردم و بکار گیری هرچه بیشتر بخش خصوصی در ارایه خدمات شهرداری ها اقدامی ضروریست که می طلبد شهرداری گرمسار به این مهم توجه لازم را داشته باشد، افزود از سوی دیگرتعرفه های خدمات شهرداری نباید از افزایش چند صد درصدی برخوردار بشود که متاسفانه در روندی نامطلوب  در این چند سال از ۵۰۰ درصد هم بالاتر افزایش یافته که بایستی تا چند سال دیگر نباید شاهد افزایش نرخ تعرفه ها باشیم.

وی ادامه داد: حذف مقررات دست و پاگیر وشفافیت درهزینه خدمات و اجرای دقیق طرح جامع از جمله اقداماتی است که باید مستمرا مورد توجه شهرداری گرمسار باشد و در این خصوص بایستی شهر را مدیریت کرد نه اینکه شهر ما را مدیریت کند همچنین نمونه سازی شهرگرمسار می تواند در ارتقای اقدامات فرهنگی و عمرانی در شهر باشد ودر این مسیر با پاسخگویی و مشارکت دادن مردم در اداره امورمدیریت شهری، می توان طرح ها و برنامه های مهم شهری را به آسانی پیشبرد.

شهرداری گرمسار اقدامات خوبی را انجام داده است

شهردار گرمسار نیز ضمن اشاره به نقش مهم پارک ها در افزایش سرانه فضای سبز وزیبایی بصری، گفت: شهرداری برای بهبود فضای شهری، اصلاح و مرمت و ایجاد پارک های این شهر را در دست اقدام دارد و معتقدیم در این مورد به کار گرفتن عناصری همچون درخت و فضای سبز خدمات عمده ای را در فضای شهری به عهده دارند و کیفیت فضا را ارتقاء بخشیده وجذابیت را افزایش می دهند.

یاسرعربی خاطرنشان کرد: درهمین راستا شهرداری گرمسار افزایش تعداد پارک های محلی را در دستور کار خود قرار داده است، که مهم ترین آنها در بخش پارک ها شامل بهسازی و بازسازی پارک ۱۵خرداد و پارک سپاه است و در بحث ایجاد پارک شهرک قائم، پارک های همگانی، آزادگان و همین طور احداث پیست دوچرخه سواری، پیاده روی، اسکیت در فاز سه پارک آزادگان است.

وی افزود: در بخش المان های شهری  نیز می بایست یک المان شاخص به عنوان سمبل شهر گرمسار در یکی از میادین شهر ساخته و نصب شود.

کمبود اعتبارات مشکل اصلی شهرداری گرمسار

شهردار گرمسار نیز در این نشست کمبود اعتبار را مشکل اصلی این سازمان ذکر کرد و گفت: مشارکت شهروندان و نهادهای مردمی برای کمک به اجرا درآمدن برنامه ریزی شهری ضرورت دارد و شهروندان به منظور اداره امور محلی از قبیل عمران، آبادی، بهداشت شهر و تامین رفاه و آسایش اهالی شهر می بایست در اداره امورشان مشارکت و همکاری داشته باشند.

عربی با بیان اینکه علیرغم زیاد شدن کارهای عمرانی های داخل شهر صرفا تامین بودجه از محل عوارض شهری و ارزش افزوده انجام می شود، بیان داشت: با وصول بدهی های شهروندان به شهرداری، سعی خواهیم کرد تا عوارض را برای سال آینده ثابت نگه داریم از سوی دیگر باید گفت در گذشته متاسفانه به دلیل برخی اختلافات سبب تشویق اصناف به پرداخت نکردن عوارض به شهرداری شد که انتظار داریم حال که این موارد رفع شده واعتماد کسبه و اصناف محترم جلب و عوارض داخل شهر هزینه می شود مردم مشارکت بیشتری کنند تا با برنامه ریزی که برای تمام محلات شهر داریم نقاط ضعف را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه اداره شهرداری گرمسار بایستی از حالت سنتی، تبدیل به مدیریت سیستماتیک کاربردی و برنامه ریزی براساس مطالبات در خصوص مشکلات شهری شود، بیان کرد:این امر ابتدا با تغییرات در چارت سازمان شهرداری و نظام مند کردن نیروی انسانی شهرداری و ترمیم بدنه کارشناسی شهرداری با نیروهای تحصیل کرده و متعهد به صورت مجدانه در حال پیگیری است.

کمبود نیرو دیگر مشکل شهرداری گرمسار

شهردار گرمسار همچنین گفت: علیرغم وجود نیروهای متعهد و متخصص در بدنه اداری و فنی شهرداری گرمسار، کمبود نیروی کارشناس، باعث شده که همکاران بنده هرکدام چندین مسئولیت را بر عهده داشته باشند که این موضوع باعث هدر رفت انرژی و تخصص و ابتکار ایشان در اهداف ما می شود.

عربی با اشاره به برون سپاری امور در شهرداری گرمسار، ابراز داشت: یکی از مواردی که باید به آن پرداخت بحث برون سپاری کارها به بخش خصوصی و براساس سیاست های دولت و اصل ۴۴ قانون اساسی است که این موضوع نیز با واگذاری خدمات شهری به صورت کامل به بخش خصوصی و انجام پروژه های عمرانی متعدد توسط پیمانکاران در حال انجام است.

وی با اشاره به ضرورت فراهم آوردن شرایط و زمینه های جذب و مشارکت سرمایه گذاران درشهر گرمسار افزود: این امر امروز از راهکارهای ایجاد و کسب درآمد پایدار هستند که دراین راستا شهرداری گرمسار هم به دنبال جذب سرمایه گذار و مشارکت با بخش خصوصی است لذا در این مورد با مذاکراتی که  با اعضای شورای شهر انجام شد، مقرر شده تا به امید خدا، ساخت یک مجتمع تجاری و تفریحی از طریق مشارکت با بخش خصوص انجام پذیرد.

اجرای طرح تفصیلی گرمسار دشوار است

شهردار گرمسار درباره انتقادات به المان های شهری نیز، گفت: در بخش شهرسازی و نمای شهری که یکی از مشکلات اصلی شهر گرمسار است متاسفانه تا کنون اقدام مثبتی صورت نگرفته و این را بنده از ضعف های شهرداری به شمار می آورم که برای اصلاح آن، بایستی اقدامات لازم صورت پذیرد لذا به دنبال این هستیم که شهر گرمسار را با کمک همگانی به شهری پایدار و در مسیر پیشرفت قرار دهیم.

عربی در خصوص مشکلات طرح تفصیلی شهر گرمسار هم گفت:متاسفانه این طرح دارای ایرادات فراوانی است که نیاز به بازنگری اساسی دارد که امیدواریم بتوانیم با پیگیری لازم زمینه بازنگری کامل در طرح تفصیلی و اخذ مجوز آن از شورای عالی معماری و شهر سازی را فراهم آوریم.

وی در خصوص اقدامات فرهنگی شهرداری گرمسار نیز عنوان کرد: در زمینه های فرهنگی و اجتماعی حرکت در شهرداری آغاز شده هرچند که سرفصلی جدا برای انجام این موضوع در بودجه شهرداری وجود ندارد ولی اعتقاد به اینکه توجه نکردن به این موضوع شهرداری را به سر منزل مقصود نمی رساند برای ما روشن است و لذا عزم جدی جهت کار دراین زمینه باید وجود داشته باشد و موفقیت دراین امر جز با مشارکت شهروندان وعلاقمندان دراین زمینه میسر نیست.