فرسودگی لوله های شبکه آبرسانی مشکل اساسی روستای قهج است

 روستای قهج سفلی در 12 کیلومتری بسطام و 18 کیلومتری شاهرود قرار گرفته است. این روستا در هشت سال دفاع مقدس 5 شهید، یک جانباز و 13 آزاده تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است.

این روستا دارای دو مسجد قدیمی، یک حسینیه، یک فاطمیه و یک زینبیه و تپه امامزاده ابراهیم علی بن موسی الرضا علیه السلام از آثار تاریخی روستای قهج سفلی است. پایگاه بسیج خواهران و برادران در این روستا فعال و به صورت مجزا فعالیت می کنند.

حدود 140 خانوار و بالغ بر 500 نفر در این روستا سکونت دارند که در فصل تابستان جمعیت روستا گاها به 700 نفر نیز افزایش می یابد. همچنین زبان مردم روستا فارسی است.

شغل اغلب مردم روستای قهج سفلی کشاورزی و دامپروری است و محصولات کشاورزی این روستا گندم، جو، چغندر قند، ذرت و سیب زمینی است و محصولات باغی روستا شامل زردآلو، سیب درختی و ... است.

فرسودگی لوله های شبکه آبرسانی یکی از مشکلات جدی روستای قهج است

محمود محمدی دهیار روستای قهج که سابقه فعالیت وی به عنوان دهیار این روستا به 15 ماه می رسد در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار شاهرود فرسودگی شبکه آبرسانی را یکی از مشکلات روستا عنوان کرد و گفت: لوله های شبکه آبرسانی بسیار فرسوده و پوسیده است و با کوچکترین ترکیدگی هدر رفت آب شرب زیاد است، لذا لوله های شبکه آبرسانی روستا نیازمند تعویض است که حد فاصل بین حسینیه تا اول زینبیه روستا به مسافت حدود 200 متر به علت فرسودگی بیش از حد تعویض شده و بقیه لوله های شبکه آبرسانی باقی مانده است.

وی افت فشار آب را یکی دیگر از مشکلات این روستا دانست و اظهار کرد: در منطقه بسطام کل روستاهای بین روستای میان آباد تا روستای گلستان از یک خط لوله استفاده می کنند که همین موضوع باعث نوسان و افت فشار آب می شود.

دهیار روستای قهج با بیان اینکه مشکلات و خرابی شیر فلکه های انشعابات آب روستا را از دیگر مشکلات این روستا است افزود: به دلیل مشکلات و خرابی شیر فلکه های آب شرب چنانچه یک انشعاب با مشکل آب روبرو شود کل روستا با قطعی آب مواجه می شود.

خانه بهداشت روستای قهج نیازمند بهسازی است

محمدی با بیان اینکه بیشتر اهالی روستا به کشاورزی و دامپروی می پردازند بیان کرد: آب موجود در قنات آقا عبدالجواد کم شده است و مردم برای کشاورزی دچار مشکل شده است در صورتی که زمین های آن منطقه بسیار حاصلخیز و برای کشاورزی مرغوب است و تقاضای این را داریم که مجوزها و مساعدت های لازم مسئولان جهت حفر یک حلقه چاه انجام پذیرد.

وی با اشاره به وجود یک خانه بهداشت در روستای قهج سفلی عنوان کرد: خانه بهداشت نیاز به بهسازی دارد و خواهشمندیم مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص تدبیری بیندیشند تا با بهسازی این خانه بهداشت حداقل نیازهای بهداشتی مردم روستا حل شود.

دهیار روستای قهج کم عرض بودن جاده ورودی روستا را یکی دیگر از مشکلات این روستا دانست و افزود: ورودی جاده اصلی به علت کم عرض بودن و تاریکی در شب نیازمند شانه سازی، اجرای عملیات آسفالت و روشنایی است همچنین وجود گلزار شهدا در مسیر خیابان اصلی نیازمند تعریض جاده است که در این خصوص با اداره کل راه و ترابری مکاتبات لازم انجام شده است و منتظر پاسخ و اقدامات آنها هستیم.

محمدی یادآور شد: پیگیری و احداث مدرسه شش کلاسه طرح برکت رهبری، شن ریزی و زیرسازی کل معابر روستا جهت عملیات آسفالت و تعریض برخی از منازلی که در خیابان اصلی روستا قرار گرفته بودند و خیابان زینبیه روستا با رضایت مالکان، ساخت سبدهای زباله و نصب آن در محل های مورد نیاز و همچنین جمع آوری مستمر زباله از سطح روستا  از جمله اقداماتی است که در طول 15 ماه گذشته با هدف بهسازی و مرمت روستا انجام شده است.

صدور اسناد مالکیت اهالی روستا در مراحل پایانی است

وی با بیان اینکه بهسازی معابر روستا با مشارکت اداره بنیاد مسکن و احداث بوستان جنب دهیاری نیز از دیگر اقدامات انجام گرفته در روستای قهج سفلی در مدت زمان 15 ماه گذشته است اعلام کرد: بازسازی گلزار شهدا با مشارکت اداره بنیاد شهید شاهرود، اجرای سیستم آبیاری قطره ای برای درختانی که در گلزار شهدا کاشته شده است، بازگشایی حمام عمومی الغدیر روستا که چندسالی بود تعطیل شده بود و پیگیری سیمان کاری معابر روستایی که در خیابان اصلی و ورودی روستا قرار گرفته بود از دیگر اقدامات انجام گرفته در طول این مدت با هدف بهسازی روستا است.

دهیار روستای قهج یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته در طول این مدت را پیگیری و تشکیل پرونده اسناد مالکیت اهالی روستا عنوان کرد و گفت: پرونده اسناد مالکیت اهالی روستا برای صدور سند مالکیت تحویل بنیاد مسکن شده است که در مراحل پایانی قرار دارد.

عدم احداث خانه عالم استقرار روحانی در روستا را با مشکل مواجه کرده است

فاطمه محمدی یکی از بانوان روستای قهج سفلی نیز در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار شاهرود با بیان اینکه عدم وجود یک خانه عالم در روستا استقرار روحانی را در روستا با مشکل مواجه کرده است گفت: زمینی برای ساخت خانه عالم توسط آقای غلامرضا محمدی اهدا شده است و مکاتبات لازم در این خصوص با سازمان تبلیغات اسلامی نیز انجام گرفته اما تا کنون هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است و این در حالی است که با مشکل اسکان و ایاب و ذهاب روحانی روستا مواجه هستیم که این موضوع استقرار روحانی را در روستا با مشکل مواجه کرده است.

وی اظهار کرد: زمین ساختمان پایگاه های بسیج خواهران و برادران روستا توسط یک خیر اهدا شد اما ساختمان این دو پایگاه به دلیل کمبود اعتبارات نیمه تمام باقی مانده است در صورتی که هر دوپایگاه فعال است و خواهشمندیم اقدامات لازم در این خصوص صورت بگیرد چرا که با تکمیل ساختمان پایگاه ها می توان از آنجا به عنوان مکانی برای انجام فعالیت های فرهنگی نیز استفاده کرد.

هیچگونه امکانات ورزشی در روستای قهج نداریم

محمدرضا یکی از جوانان روستا است، وقتی خبرنگار نسل شاهوار شاهرود از وی در خصوص مشکلات روستا سوال می کند با پاسخی مواجه می شود که اکثر نوجوانان و جوانان روستاها با آن مواجه اند و آن کمبود سرانه و امکانات ورزشی است.

وی بیان کرد: فضا، سالن و امکانات ورزشی در روستای قهج نداریم البته اداره ورزش و جوانان بسطام قول هایی در خصوص احداث خانه ورزش روستا داده است که امیدواریم محقق شود و فضایی برای پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان احداث شود.

وی آنتن دهی موبایل و اینترنت را یکی دیگر از مشکلات جدی اهالی روستا عنوان کرد و گفت: به دلیل وجود امامزاده ابراهیم علی بن موسی الرضا علیه السلام در روستای قهج سفلی زائران و مسافران زیادی در فصول مختلف سال بویژه در فصل تابستان به این مکان تردد می کنند و اردوهای مختلفی در مکان امامزاده برگزار می شود لذا از مسئولان تقاضا داریم بهسازی و مرمت امامزاده را نیز مد نظر داشته باشند.