خسارت سنگین آتش سوزی اخیر پالایشگاه شاهرود

مدیرعامل پالایشگاه پیروزی شاهرود گفت: آتش‌سوزی اخیر پالایشگاه شاهرود با همکاری و سرعت عمل همه نیروهای امدادی شهرستان شاهرود و حضور و کمک آتش‌نشانی شهرداری دامغان به‌سرعت مهار شده و به دیگر واحدها خسارتی وارد نکرد.

 

حمید وارثی با اشاره به علت اصلی وقوع این آتش‌سوزی خاطرنشان کرد: در واقع خطای محاسباتی اپراتور رآکتورهای واحد تصفیه کاتالیستی و برج‌های تقطیر اتمسفریک این واحد سبب وقوع این آتش‌سوزی مهیب شده بود.

 

وی  با ابراز اینکه اپراتور رآکتورهای تصفیه کاتالیستی این پالایشگاه اشتباه محاسباتی انجام داده و بارگیری بیش‌ازحد خوراک این رآکتور را انجام داده است، تأکید کرد: بر اساس استانداردها هیچ‌گاه همه ظرفیت و گنجایش رآکتورهای پالایشگاه‌ها از خوراک اولیه پر نمی‌شود.

 

وارثی با اظهار اینکه کاتالیست‌های این رآکتورها نیز تنها به‌صورت دستی و بر اساس زمان‌بندی خاص و مشخص به این رآکتور افزوده می‌شود و امکان اتوماسیون سازی آن وجود ندارد، بیان کرد: افزوده کاتالیست‌ها به‌صورت ناگهانی و در کمتر از زمان مقرر سبب واکنش شیمیایی بسیار شدید میعانات نفتی داخل رآکتور شده و این میعانات از رآکتور سرریز شده است.

 

مدیرعامل پالایشگاه پیروزی شاهرود با بیان اینکه این مواد موجود در رآکتورهای تصفیه «خورنده» هستند، عنوان کرد: خوردگی و آسیب دیدن کابل‌های روشنایی واقع در محیط این واحد به‌واسطه تماس با این مواد سرریز شده سبب ایجاد جرقه شده و با توجه به وجود مواد نفتی و قابل اشتعال فراوان در این پالایشگاه منجر به وقوع آتش‌سوزی شده است.

 

مدیرعامل پالایشگاه شاهرود با ابراز اینکه رآکتور این واحد از پالایشگاه در ساعت 2 و 30 دقیقه منفجر شده است، تصریح کرد: این آتش‌سوزی به‌سرعت به دیگر رآکتورهای واحد کاتالیستی پالایشگاه پیروزی شاهرود سرایت کرد.

 

وی با اشاره به اینکه به‌سرعت افراد مصدوم از محل آتش‌سوزی به نقاط ایمن منتقل شدند از جراحت چهار نفر در این آتش‌سوزی خبر داد و افزود: سه نفر از این مصدومان در ساعات و روزهای نخست بعد از آتش‌سوزی مداوا شده و یکی دیگر از مصدومان برای مداوای بهتر به بیمارستان سوانح و سوختگی سازی اعزام شده است و به‌زودی نیز با اتمام مراحل درمانی از بیمارستان مرخص می‌شود.

 

مدیرعامل پالایشگاه شاهرود با بیان اینکه بلافاصله بعد از وقوع آتش‌سوزی سیستم کولینگ (خنک‌کننده) پالایشگاه به‌منظور جلوگیری از سرایت آتش‌سوزی به دیگر واحدهای آن راه‌اندازی شده است از تماس با آتش‌نشانی و اورژانس شاهرود پس از انجام این موارد خبر داد و افزود: نیروهای آتش‌نشانی نیز با سرعت عمل در صحنه آتش‌سوزی حاضر شده و عملیات اطفای حریق از ساعت 3 بامداد روز سانحه آغاز شد.

 

وارثی با اعلام اینکه عملیات اطفای حریق تا ساعت 7 و 30 دقیقه این روز به طول انجامید، عنوان کرد: به‌منظور جلوگیری از وقوع مجدد آتش‌سوزی و نیز جلوگیری از سرایت آتش به واحدهای دیگر پالایشگاه شاهرود، عملیات ایمن‌سازی محیط اطراف آتش‌سوزی بلافاصله پس از اطفای آن انجام شد.

 

وارثی راجع به مواد نفتی موجود در این واحد پالایشگاهی عنوان کرد: از حدود 550 هزار لیتر مواد نفتی از بین رفته در این آتش‌سوزی، 435 هزار لیتر آن میعانات شیرین‌شده، 30 هزار لیتر آن بنزین و نفت‌های سبک، 25 هزار لیتر گازوئیل و 30 هزار لیتر آن نیز نفت سفید بوده است.