خشم مسلمانان در پی اظهارات اسلام ستیزانه رئیس جمهور فرانسه

اظهارات اسلام ستیزانه رئیس جمهور فرانسه موجی از واکنش‌های انتقادی مسلمانان در شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت.

یاسر لوئاتی، فعال مسلمان در توئیتر خود می‌گوید سرکوب مسلمان یک تهدید است. مکرون در سخنرانی یک ساعته، راست‌های تندرو ضد مسلمانان را جسارت بخشید. لوئاتی اعلام محدودیت‌های شدید علیه مسلمانان در مساله آموزشی، را تهدیدی برای زندگی مسلمانان توصیف کرد.

همچنین ریم سارا آلائون نیز در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: مکرون اسلام را دینی توصیف می‌کند که امروز در سراسر دنیا دچار بحران شده است. اظهارات او به قدری گنگ است که نیازمند تجزیه و تحلیل بیشتر نیست. متاسفانه او هیچ اشاره‌ای به برتری سفیدپوستان در فرانسه ندارد.

همچنین برخی تحلیلگران می‌گویند مخاطب سخنان مکرون رادیکالیسم بوده و او تلاش می‌کند تا با روش‌های استفاده از دین به عنوان اهرم شکل گیری جوامع موازی در فرانسه، مقابله کند.

رئیس جمهور فرانسه روز جمعه طی اظهاراتی طرح لایحه‌ای ضد اسلامی در این کشور را توجیه کرد. مکرون ضمن رونمایی از لایحه اخیر، مدعی شده که به دنبال مبارزه با موضوع به اصطلاح افراط‌گرایی اسلامی در فرانسه است.

رئیس جمهور فرانسه مدعی شد: «اسلام دینی است که امروزه در تمام جهان در بحران به سر می‌برد. این مسئله را فقط در کشور خودمان شاهد نیستیم».

وی این را هم گفت که وی قصد دارد تا ضمن تصویب این لایحه، توانایی زندگی در کنار یکدیگر را افزایش دهد. مکرون افزود: «سکولاریسم پایه و اساس فرانسه‌ای متحد است».