آرای الکترال دموکراسی را زمین‌گیر کرده است

  جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به نحوه برگزاری انتخابات در ایالات متحده آمریکا که به صورت الکترال است، گفت: از ابتدای ایجاد آمریکا ناهمگونی در وزن ایالات مختلف به چشم می خورد.

آمریکا میراث‌دار تفکرات اشرافی بریتانیا

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه آمریکا میراث دار تفکرات اشرافی بریتانیا بود، اظهار داشت: در سیستم سیاسی و انتخاباتی انگلیس نوعی وزن گذاری میان مناطق به چشم می خورد و قدرت در مجالس دوگانه عوام و اعیان تقسیم شده که همین شیوه به آمریکا نیز رسیده است.

وی بر همین اساس تصریح کرد: برگزاری انتخابات آمریکا به صورت الکترال نیز برگرفته از سیاست های انگلیس است تا میزان اثرگذاری ایالات مختلف، متفاوت باشد.

نظر مردم جایی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ندارد

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: همین امر باعث شده قدرت ریاست جمهوری آمریکا همانند حکومت های سلطنتی باشد و از آنجایی که مردم در انتخاب مستقیم رئیس جمهور تاثیر چندانی ندارند، قدرت رئیس جمهور به واسطه آرای الکترال در حد پادشاه، مطلق است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه به انتخابات پیشین ایالات متحده و نتایج آن اشاره و بیان کرد: در انتخابات دوره قبل آمریکا، هیلاری کلینتون به واسطه آرای مردمی اقبال بیشتری برای ریاست جمهوری داشت اما رأی الکترال ها باعث شد ترامپ به ریاست جمهوری برسد همچنین زمانی که بوش پسر نیز به ریاست جمهوری رسید به واسطه انتخابات الکترال ها بود چنانچه رأی ال گور به لحاظ مردمی بالاتر بود.

وی در ادامه با اشاره به این شیوه برگزاری غیردموکراتیک انتخابات که به یادگار مانده از دوره اشرافیت است، عنوان کرد: آرا الکترال در واقع دموکراسی را زمین گیر کرده است و رأی مردم را مد نظر قرار نمی دهد.

مثلث تجار، نظامیان و لابی‌ها تعیین کننده آرای الکترال

رحیمی جهان آبادی اضافه کرد: البته آرای الکترال معمولا به پشتوانه رأی ایالت نگاه می کند و اگر اکثریت آرای یک ایالت به سمتی رود الکترال هم آنجا می رود و اگر خلاف آن اتفاق بیفتد، وجهه ایالت خراب شده و الکترال غیروفادار خوانده می شود.

وی در ادامه با اشاره به قشر تأثیر گذار بر آرای التکرال بیان داشت: منافع حزبی آمریکا را مثلث تولیدکنندگان صنعتی و اقتصادی، نخبگان نظامی و امنیتی و لابی های قدرتمند صنفی همچون صهیونیست ها و یا بازنشستگان نظامی تعیین می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر کسی برخلاف نظر این مثلث تصمیم بگیرد و مردم فرد دیگری را انتخاب کنند، اضلاع مثلث فعال شده و مانع آن می شوند چرا که منافع میلیاردها دلاری آنها باعث هرگونه اقدامی خواهد شد.