افغانستان و پاکستان تمایلی به حفاظت از مرزهای مشترک با ایران ندارند

 جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به لزوم افزایش امنیت پایدار در مناطق مرزی به ویژه مرزهای شرقی کشور، گفت: مرزهای مشترک ایران با دو کشور افغانستان و پاکستان از وضعیت امنیتی نامناسبی برخوردار است، دلایل متعددی عامل این نا امنی در مرزها شده است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخزر در مجلس در توضیح دلایل ناامنی در مرزهای شرقی کشور، اظهار داشت: حکومت افغانستان و پاکستان از اعمال حاکمیت و برقراری امنیت در مرزهای خود ناتوانند. این دو کشور توان ایجاد امنیت در مرزهای گسترده و طولانی خود با ایران را ندارند و نمی توانند بر ترددهای مرزی نظارت داشته باشند.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: افغان ها و پاکستانی ها می دانند مرزبانی جمهوری اسلامی ایران کار دقیق و منظمی بر رفت و آمد مرزی اعمال و مرزهای خود را کنترل می کند و نیازی نمی بینند که مرزها را کنترل کنند، چرا که از طرف ایران خطری متوجه افغانستان و پاکستان نیست.

وی تاکید کرد: ایران کشوری است که امنیت در آن بالا است و فعالیت افراطگرایانه در آن انجام  نمی شود،  تا امروز نشده از طرف ایران ناامنی به داخل خاک افغانستان یا پاکستان سرایت کند و مشکل ساز باشد.

این نماینده بیان کرد: از سوی دیگر شاهد ایجاد ناامنی از سوی دو کشور مذکور در مرزهای مشترک هستیم، گروه های تروریستی، تجزیه طلب، قاچاقچیان مواد مخدر در افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند، در واقع آنها ناامنی را به ایران منتقل می کنند و در عین حال امنیت مرزها را نیز رها کرده اند.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه افغانستان مرز مشترک با استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی رها کرده و در این منطقه نه پاسگاه دارد نه ماموری، اظهار داشت: با چنین شرایطی فشار کار بر روی نیروی مرزبانی ایران افزایش یافته و روزانه بیش از چند هزار نفر متجاوز مرزی از پاکستان و افغانستان داریم که به دلیل تردد غیرقانونی مجبوریم آنها را دستگیر و به کشور مبدأ بازگردانیم اما همان افراد مجددا نسبت به عبور غیرقانونی از مرزها اقدام می کنند.

این نماینده مجلس پیشنهاد داد:پیشنهاد مشخص بنده برای حل مشکل نبود امنیت پایدار در مرزهای شرقی کشور این است که وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی مذاکراتی را با طرف های افغان و پاکستانی انجام داد و نکات مهم را بیان کنند تا به هر شیوه ممکن به فرآیند ناامنی را در مناطق مرزی پایان دهند و امنیت را در مرزهای خود برقرار کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران شرایط اقتصادی مناسب برای کمک به افغان ها و پاکستانی ها ندارد، گفت: دو کشور برای تامین امنیت مرزها مشکلات مالی دارند، افغانستان در پرداخت حقوق کارمندان دچار مشکل است و نمی تواند پاسگاه هایی در مرز ایجاد کند، از سوی دیگر ایران نیز تحت فشار تحریم های سنگین است و نمی تواند مانند دهه 70 به کشورها برای تامین امنیت پایدار مرز کمک اقتصادی کند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخزر در مجلس بیان کرد: از این رو پیشنهاد می کنم شورای عالی امنیت ملی، نمایندگان مجلس و وزارت امور خارجه با همتایان خود در دو کشور مذاکره کنند این روز می تواند موثر باشد و راهکارهای منطقی برای خروج از وضعیت ناامن مرزها خارج شد.