علت ناامنی ها در خلیج فارس، حضور آمریکا و اروپایی‌ها است

 جلیل رحیمی جهان آبادی در واکنش به بیانیه وزارت خارجه فرانسه مبنی بر تمدید ماموریت دریایی اتحادیه اروپا در خلیج فارس و تنگه هرمز تا سال 2021، گفت: پاشنه آشیل اروپایی‌ها مسئله سوخت است آنها بیشتر از آمریکایی‌ها به سوخت خلیج فارس نیاز دارند. از سوی دیگر اروپایی‌ها به اندازه آمریکایی‌ها تسلط نظامی بر معابر و تنگه‌های مهم جهان و مناطق دارای ذخایر عظیم انرژی مثل خلیج فارس، ندارند و با سیاست ترامپ احساس می‌کنند که خودشان باید بارشان را به دوش بکشند و حضور نظامی و سیاسی خود را در منطقه مستقل از آمریکا افزایش دهند. آنها حتی بحث حضور ناتو در منطقه خلیج فارس را مطرح می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اروپایی‌ها تصور می‌کنند که حضورشان در خلیج فارس می‌تواند تضمین کننده جریان نفت به اروپا باشد اما واقعیت امر این است که منطقه خلیج فارس طی این چند سال بعد از دو جنگی که صدام حسین علیه ایران و کویت به راه انداخت، مشکل ناامنی ندارد و ما چالش و ناامنی در منطقه خلیج فارس نداریم هرچند نگاه برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس همیشه برای برقراری امنیت به بیرون از منطقه است.

وی اظهار کرد: کشورهای منطقه، بعد از اروپا و آمریکا پای رژیم صهیونیستی را به این مسائل باز کردند و کشورهایی هستند که به لحاظ توانایی نظامی و قدرت تاثیرگذاری بر محیط بین الملل ضعف دارند و فکر می‌کنند که زیر سایه آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها یا اسرائیلی‌ها اگر راه بروند، امنیتشان برقرار است و قدرتمند دیده می‌شوند. در حالی که ایران با همسایگان خود اشتراکات دینی و فرهنگی دارد و با نگاه دوستانه هرگاه ناامنی رخ داده،  امنیت درون زا را با کمک کشورها دنبال کرده است.

رحیمی جهان آبادی یادآور شد: ابتکار دولت جمهوری اسلامی ایران درباره طرح صلح هرمز در مجمع عمومی سازمان ملل بر همین اساس بود. ایران تاکید دارد با کمک کشورهای حوزه خلیج فارس، امنیت پایدار بدون حضور خارجی‌ها برقرار می‌شود، اما برخی کشورهای دیگر درک نادرستی دارند و فکر می‌کنند که حضور خارجی‌ها امنیت را به منطقه می‌آورد، در حالی که ریشه همه ناامنی ها در خلیج فارس، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: تهدید علیه کشورها، دخالت در امور داخلی و ایجاد اختلاف و بدبینی نتیجه حضور بیگانگان در خلیج فارس است. غربی ها منافع خود را در منطقه دنبال می‌کنند لذا به تنش زدایی نیاز داریم و دستگاه دیپلماسی بر پایه اصول قانون اساسی باید تقویت روابط با کشورهای همسایه و اسلامی را در اولویت بگذارد. مقامات باید وقت بیشتری را به رفع کدورت با کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی و کشورهای کوچک مانند امارات و بحرین بگذارند زیرا هنوز اشتراکات بسیاری داریم که بر پایه آن می‌توانیم امنیت خلیج فارس را تامین کنیم، البته با این کشورها اشتراکات درآمدی داریم و می‌توانیم بر پایه منافع مشترک اقتصادی و امنیتی، تنش‌ها را کاهش دهیم. کاهش تنش به کاهش نفوذ بیگانگان در منطقه کمک می‌کند.