CIA و FBI اذعان کردند که ایران بمب اتم ندارد

این روزها با شنیدن نام صنعت انرژی هسته‌ای شاید کمتر کاربردهای آن در زمینه‌های دارویی ، پزشکی ، برق ،کشاورزی و این قبیل موارد به ذهنمان برسد، به علاوه اینکه رسانه های غربی نیز هرروز بیشتر از قبل در صدد هستند تا آن را به ساخت سلاح‌های اتمی متوسل کنند. از همین رو در صدد بر آمدیم تا با یکی از دیپلمات‌های سابق کشورمان در این زمینه گفت‌وگو کرده و نظر او را در این زمینه جویا شویم. محمد حسن قدیری ابیانه سفیر اسبق کشورمان و تحلیلگر مسائل سیاسی فردی بود که برای پاسخ پرسش‌های خود او را انتخاب کردیم.

تامین برق هسته‌ای تنها یکی از کاربردهای انرژی هسته‌ای است 

با عرض سلام و احترام؛ علیرغم گفته‌های رسانه‌های غربی آیا انرژی هسته‌ای کاربرد دیگری به جز ساخت سلاح‌ هسته‌ای دارد؟

قدیری ابیانه: علوم هسته‌ای کاربرد‌های مختلفی دارد که یکی از آنها تامین برق هسته‌ای کشور است که در اصل به مفهوم همان برق مصرفی است، ناگفته نماند که منظور از برق هسته‌ای همان برق مصرفی معمولی است که صرفا نوع تولید آن از طریق صنعت هسته‌ای است وگرنه کاربرد آن مانند همان برقی است که ما شبانه روز درحال استفاده از آن هستیم و این برق در اصل سهل کننده سبک زندگی تمام مردم جامعه خواهد بود.

 اما سوالی در این میان مطرح است مبنی براینکه اگر برق هسته‌ای بد است چرا آمریکا ، اروپا، ژاپن و بسیاری از دیگر کشور‌ها از آن استفاده می‌کنند؟ کسانی که معتقدند ما به انرژی هسته‌ای نیازی نداریم در اصل همان افرادی هستند که در زمان اختراع برق می‌گفتند ما به برق نیازی نداشته و به  تاریکی عادت داریم.

آب شیرین کن‌ها؛ دیگر خدمات انرژی هسته‌ای هستند 

همین برق هسته‌ای امکانات فراوان دیگری را هم می‌تواند برای ما ایجاد کند؛ مثلا ما می‌توانیم در سواحل دریا به خصوص نقاطی که دچار کمبود آب شیرین هستیم، مانند سیستان و بلوچستان با برق هسته‌ای آب شیرین کن‌ها را راه اندازی کرده و با تامین آب هم برای مصرف شرب و هم برای کشاورزی از آن بهره ببریم و منطقه را متحول کنیم؛ علاوه براین اگر جریان برق تضمین شده نباشد هرکارخانه‌ای مجبور است تجهیزات برقی جداگانه‌ای را برای خود ایجاد کند که این هزینه‌های بسیاری برای ما خواهد داشت.

این صنعت در کشاورزی هم کاربردهای بسیاری دارد، برای مثال اگر پرتو هسته‌ای به پیاز یا سیب زمینی تابانده شود می‌تواند موجب طول عمر آنها شود ؛ همچنین در مسائل بهداشتی هم وقتی در محیط‌های کنترل شده به ملزومات بهداشتی  پرتو هسته‌ای تابانده شود میکروب‌های احتمالی آنها به طور قطعی از بین خواهد رفت.

آیا این صنعت در حوزه پزشکی هم کاربرد دارد؟

قدیری ابیانه: بله؛ این صنعت درتولید رادیو دارو‌ها هم نقش بسیاری دارد، زیرا رادیو داروها عمر بسیار کوتاهی مثلا در حدود ۲۴ یا ۷۲ ساعت دارند، اما با تزریق رادیو دارو‌ها به بدن می‌توانند از بدن عکس برداری کرده تا مشکلات داخلی بدن به سادگی تشخیص داده شود؛ برای مثال به جای عکس‌های سیاه و سفید رادیو گرافی می‌توان عکس‌های رنگی بسیار شفافی از بدن گرفت.

برای تولید رادیو دارو‌ها صفحات سوخت ۲۰ درصدی نیاز است

 قبل ترها ما مجبور بودیم تا در مرکز تولید این داروها آمبولانس مستقر کنیم تا پس از انتقال آنها از فرودگاه، وارد کشورمان شود و در درون ایران هم به همین منوال آمبولانس در فرودگاه مستقر می‌شد تا این رادیو داروها را به محل استفاده بیاورد تا مردم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند؛ روندی که برای کشورمان  بسیار هم گران تمام می‌شد؛ اما الان خودمان این‌ داروها را تولید می‌کنیم که بسیار ارزانتر و مفیدتر برای ما تمام می‌شود.

مقدمه درمان شناخت درد است و این رادیو دارو‌ها در شناسایی وضعیت موجود بدن بسیار موثر هستند؛ اتفاقا برای تولید این رادیو دارو‌ها صفحات سوخت مخصوص ۲۰ درصدی نیاز است که ما قبلا آنها را به کشور وارد می‌کردیم اما امروز در داخل آنها را ساخته  و در حدود یک میلیون نفر هم از این رادیو دارو‌ها استفاده می‌کنند و سلامت‌شان به این موضوع مرتبط است.

غربی‌ها زمانی شروع کردند این صفحات سوخت ۲۰ درصدی را تحریم کردند تا جان یک میلیون ایرانی را گروگان گرفته و آن‌ها را وادار به عقب نشینی کنند تا با این کار از حقوق خود بگذرند، در اینجا بود که شهید شهریاری مسئولیت ساخت این صفحات را برعهده گرفت و موفق شد این اقدام را انجام دهد و غربی‌ها هم از این امر بسیار تعجب کردند که چطور ایران توانست این اقدام را انجام دهد و شهید شهریاری با ساخت این صفحات جان حدود یک میلیون نفر را از گروگان غربی‌ها خارج کرد.

علاوه بر این کاربرد این صنعت انقدر زیاد است که حتی در ترمیم آثار باستانی هم به کار می‌رود؛ به نحوی که اگر این پروتو‌ها در چوب‌های آثار باستنی قدیمی تابانده شود، موریانه‌ها و آفت‌های آن از بین رفته و باعث می‌شود که بافت چوب و دوام آن بیشتر شود.

با این مواردی که شما گفتید چرا برخی در تلاشند تا از رواج کاربردهای بسیار آن جلوگیری کنند؟

قدیری ابیانه: ‌غربی‌ها درصددند تا جلوی ساخت سلاح هسته‌ای را بگیرند، زیرا می‌دانند ایران همچین برنامه‌ای ندارد و این صرفا یک بهانه است.

در سال ۲۰۰۷ که کاخ سفید مرتب اعلام می‌کرد ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است و تا ۶ ماه دیگر می‌تواند به این سلاح دست پیدا کند اما به درخواست کنگره آمریکا ۱۶ سازمان اطلاعاتی این کشور از جمله از جمله  CIA و  FBI در گزارشات خود اعلام کردند که  ایران هیچ برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد و حتی اگر امروز برای ساخت این سلاح تصمیم بگیرد تا سال ۲۰۱۵ هم نمی‌تواند به نتیجه برسد.

آن‌ها  می‌خواهند جلوی پیشرفت کشورمان را در همه زمینه‌ها بگیرند

چرا به این موضوع اذعان کردند؟

قدیری ابیانه: ‌آنها این اقدام را برای مردم ایران انجام ندادند بلکه احساس کردند در کابینه بوش پسر یک عده افراد جنگ طلب وجود دارند که به دنبال بهانه برای ایجاد جنگ با ایران هستند، اما کارشناسان و سازمان‌های جاسوسی و نظامی در آمریکا می‌دانند که اگر آمریکا وارد جنگ با ایران شود، پیروزی برای او امکان ندارد و ایران در آن شرایط می‌تواند آمریکا را شکست داده و تمام مراکز آمریکا را در منطقه مورد هدف قرار دهد؛ آن‌ها در حقیقت می‌خواستند جلوی این افراد تندرو قد علم کنند وگرنه قصدشان کمک به کشورمان نبوده است.

الان هم به دروغ درحال ابراز نگرانی هستند زیرا خود بهتر از هرکسی می‌دانند که جمهوری اسلامی قصدی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد؛ زیرا به خوبی می‌دانند که ما یک ملت مذهبی هستیم که به فتوای رهبرمان عمل کرده و به سمت سلاح‌های هسته‌ای نخواهیم رفت و تمام سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی آن‌ها هم به این مسئله واقفند، اما درصدد بهانه گیری هستند، زیرا آن‌ها به دنبال این‌ هستند که کلا جلوی پیشرفت کشورمان را در همه زمینه‌ها بگیرند.