ایران کشور اشغال‌شده نیست که بتوانیم همه جای آن را بازرسی کنیم

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته ایران مانند عراق پس از سال ۲۰۰۳ کشور اشغال‌شده نیست که بازرس‌های آژانس بتوانند تمامی اماکن آن را بازرسی کنند.

گروسی در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «نویه زوریخر سایتونگ»، در پاسخ به سئوال خبرنگار این روزنامه مبنی بر اینکه «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته بود توافق هسته‌ای برجام امکان «بازرسی در هر زمان و در هر مکان» را فراهم می‌آورد گفت: «ایران، مانند عراق بعد از سال ۲۰۰۳، کشور اشغال‌شده نیست که بازرس‌های خارجی بتوانند با حمایت سازمان ملل متحد بتوانند آزادانه همه جا بروند و وارد هر مکانی از آشپرخانه گرفته تا انبارها شوند.نه؛ ایران، یک کشور دارای حاکمیت است.»

وی اضافه کرد: «ایران با ما بر دو اساس همکاری می‌کند: تدابیر نظارتی مورد توافق (پادمان‌ها) و پروتکل الحاقی. اینکه می‌گویم شاید خیلی تکراری باشد ولی پروتکل الحاقی گزینه‌های بیشتری برای بازرسی در اختیار ما قرار می‌دهد.»

جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۴ شهریورماه اعلام کردند به توافقی برای تقویت همکاری‌ها و جلب اعتماد متقابل جهت تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن دست پیدا کرده‌اند.

در این بیانیه تصریح شده بود «ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد.»

بر اساس این بیانیه مقرر شد آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، نداشته باشد.

در توافقنامه ایران و آژانس تصریح شده بود طرفین بر سر تاریخ‌های مربوط به این دسترسی‌ها توافق کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود که ۱۴ شهریورماه منتشر شد اعلام کرد که  ایران اجازه دسترسی به یکی از این دو سایت را برای نمونه‌برداری‌های محیطی داده است.

این نهاد بین‌المللی روز ۹ مهرماه هم اعلام کرد بازرسان آژانس امکان حضور در دومین مکان در ایران را هم پیدا کرده‌اند.