مصوباتی برای اجرانشدن

حسب اعلام مراجع رسمی، از ستاد ملی کرونا گرفته تا مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موج دوم شیوع کرونا پرقدرتمندتر از قبل کشور را درگیر خودش کرده است. ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی تا حدی بالا رفته که معاون وزارت بهداشت اعلام کرده پذیرش بیماران غیراورژانسی برای بیمارستانها ممنوع شده است.

وضعیت از مرحله هشدار گذشته و نیروهای مسلح هم با تمام توان به صحنه آمده‌اند. حال کافی است از  میزان آمادگی مسوولان دولتی برای مقابله با این وضعیت جدید، نیم‌نگاهی به مصوبات اخیر ستادی بیندازید که قرار بود قرارگاه اصلی مهار کرونا باشد. این ستاد برای مقابله با وضعیت شیوع  کرونا در تهران اعلام کرده مشاغلی که در هفته گذشته تعطیل اعلام شده بودند همچنان در هفته پیش رو هم تعطیل خواهند بود.

در ادامه همچنین از وضع مجازات‌های نقدی برای افرادی سخن گفته که شیوه‌نامه‌های مرتبط بهداشتی را رعایت نکرده باشند. جالب آنکه مشاغل و حرفی مشمول تعطیلی یک‌هفته‌ای شده بودند که پیش از این هم در حالت نیمه‌تعطیل به سر می‌بردند و سهم چندانی در گسترش شیوع بیماری نداشتند.

سمت دیگر قضیه هم فقدان ضمانت اجرایی برای اجرای بعضی مصوبات مانند همین مجازات‌های نقدی است. خروجی همه اینها یک وضعیت است: در عمل اتفاقی نخواهد افتاد و چرخ گسترش دامنه بیماری به همین شکلی که تا الان چرخیده، خواهد چرخید و به حرکت خود ادامه خواهد داد. مصوباتی که اعضای ستاد ملی کرونا تصویب می‌کنند، از سالن جلسات‌شان بیرون نمی‌آید؛ مصوبات و آیین‌نامه‌ها و قانون‌هایی برای اتاق‌های دربسته و پرکردن بیلان کاری وفهرست ‌‌کردن روی کاغذ؛ مصوباتی برای اجرا نشدن.