برجام چالش بین یکجانبه گرایی و چندجانبه گرایی است

 جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به پیشنهاد چینی ها برای ساخت پلتفرم گفت‌وگوهای چندجانبه منطقه‌ای ذیل برنامه جامع هسته‌ای ایران گفت: اکنون مسئله برجام به چالشی بین یکجانبه گرایی و چندجانبه گرایی در روابط بین الملل تبدیل شده است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این رو کشورها یا باید بپذیرند آمریکا تصمیم گیر نظام بین الملل است و با وجود همه قواعد، اصول، مقررات و تعهداتی که کشورها در قبال هم دارند آمریکا تصمیم می گیرد چه تعهداتی اجرا شود چه تعهداتی اجرا نشود یا کشورها براساس عقلانیت، منطق و منافع متقابل تصمیم بگیرند و نظمی را در روابط بین الملل حاکم کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: چین، روسیه، اروپایی ها  و بسیاری از کشورهای مستقل جهان به برجام به عنوان یک چالش بین یکجانبه گرایی و چندجانبه گرایی نگاه می کنند و بدیهی است که در دنیای امروز یکجانبه گرایی قابل پذیرش نیست.

وی اظهار داشت: سال ها است که دوران افول آمریکایی ها شروع شده است اما آنها هنوز متوجه نشده اند و تصور می کنند همچنان تصمیم گیر اصلی نظام بین الملل هستند.

رحیمی جهان آبادی بیان کرد: چینی ها برجام را قراردادی بین المللی می دانند که باعث حاکم شدن صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه می شود و می تواند بسیاری از تنش‌های بین ایران و کشورهای غربی را حل کند. از این رو تصور می شود اگر در برجام در مقابل کاخ سفید کوتاه بیایند در سایر مسائل آمریکایی ها همین رفتار را خواهند داشت و هر کشوری که بخواهد وارد فرآیند چندجانبه شود، باید آمریکا را طرف گفت‌وگوی خود قرار دهد به جای اینکه به چین، اروپا، روسیه و سایر کشورها توجه کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دفاع از برجام، دفاع از موجودیت نظام چندجانبه گرایی در روابط بین الملل است، گفت: از جزییات پلتفرم چینی ها بی اطلاع ام اما قطعا جمهوری اسلامی، وزارت خارجه و مجلس آمادگی دارند پیشنهادات چینی ها را بررسی کند و اگر منطبق بر منافع ملی، آرمانی های انقلاب اسلامی و حساسیت های کلی که رهبری تعیین می کنند، باشد ایران از این برنامه حمایت و همکاری می کند.

 وزیر خارجه چین در دیدار با محمدجواد ظریف تصریح کرد که پکن مخالف هرگونه اقدام یکجانبه‌ای است که منجر به تضعیف توافق جامع شود و به تقویت اجرای توافق جامع و قطعنامه ۲۲۳۱ و حل و فصل سیاسی مسئله هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد.

وی افزود: چین به منظور برطرف کردن نگرانی‌های امنیتی مشروع تمامی طرفین، پیشنهاد ساخت پلتفرم گفت‌وگوهای چندجانبه منطقه‌ای ذیل برنامه جامع هسته‌ای ایران را ارائه داده است.