تغییری در سیاستهای منطقه ای و جهانی آمریکا ایجاد نخواهد شد

 در هر کشوری با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ، شور و هیجان بیشتر می‌شود اما با سایه افکندن ویروس پاندمی کرونا در آمریکا و مبتلا شدن «دونالد ترامپ » رئیس‌جمهور این کشور به کووید -۱۹ انتخابات ایالات متحده روند فراز و نشیبی را طی می‌کند. هرچند بعضی نظرسنجی‌ها حکایت از پیروزی احتمالی جو بایدن دارد اما رفتار و بیان ترامپ نشان می‌دهد که در صورت شکست به سادگی قصد ترک کرسی ریاست جمهوری را نخواهد داشت.

 در خصوص روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفتگویی را با پروفسور «نورشین آتش اوغلو گونِی»، عضو هیئت سیاست‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه انجام داده است که در ادامه از نظر می‌گذرد:

*خبر ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا این سوال که «آیا انتخابات ریاست جمهوری در زمان مقرر برگزار خواهد شد» را به ذهن‌ها متبادر می‌کند. به نظر شما تأثیر تحولات کرونایی آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور چگونه خواهد بود؟

دور از ذهن می‌دانم که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا لغو شود، چرا که این موضوع یک فرایند حساسیت‌برانگیز است و تصمیم برای این موضوع باید از سوی کنگره ملی آمریکا اتخاذ شود و چون کنگره ملی آمریکا از احزاب مختلف تشکیل‌شده است، اشتراک فکری حزب دموکرات و جمهوری‌خواه سخت به نظر می‌رسد.

همچنین طبق قوانین این کشور مراسم تحلیف باید در ماه ژانویه انجام شود، اگر در زمان معین مراسم سوگند ریاست جمهوری برگزار نشود، موضوع تغییر قانون اساسی در جامعه مطرح می‌شود.

*همان‌طور که می‌دانید برای برگزاری دومین مناظره انتخاباتی آمریکا برنامه ریزی می شود، از نظر برخی کارشناسان مناظره قبلی ترامپ موفقیت‌آمیز نبوده است. در صورت شرکت ترامپ در مناظره دوم، گفتگوی دوطرف بر روی چه مسائلی متمرکز خواهد بود؟

این مناظره‌ها با هدف تأثیرگذاری بهتر بر روند پیروزی انتخاباتی کاندیداها برگزار می‌شود. مناظره قبلی هنوز نتوانسته در نظر مردم آمریکا تغییر خاصی ایجاد کند. در اینجا مسئله اصلی عدم توجه دو طرف به مسائل سیاست‌گذاری، طرح‌ها و برنامه‌های آینده‌شان است.

متأسفانه در این مناظره‌ها بیشتر به مسائل شخصی و اخلاقی هم می‌پردازند. برای همین مناظره قبل مناظره‌ای موفق و تأثیرگذار نبود و مناظره بعدی هم این‌گونه خواهد بود. ماراتن انتخاباتی هر دو طرف همسو پیش می‌رود و هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کدام‌یک پیروز این انتخابات خواهد شد.

*تدابیر کرونایی دولت ترامپ موفقیت‌آمیز نبوده است، از طرفی امسال شاهد تظاهرات ضد نژادپرستی نیز بوده‌ایم. با این اوصاف شانس پیروزی ترامپ چقدر است؟

بله رویکرد دولت ترامپ در قبال کرونا مورد انتقاد جامعه آمریکا و طرفداران جو بایدن بوده است. ترامپ علی‌رغم کرونایی شدنش هنوز هم‌دست از این سیاست‌گذاری‌ها برنمی‌دارد. ترامپ در موضوع اعتراضات نژادپرستانه، با مطرح کردن مباحثی مانند مبارزه با نژادپرستی و قانون، سعی کرد این روند را به نفع خود تغییر دهد. در مناظره قبل هم دیدیم که جو بایدن نتوانست از این مسئله به نفع خود استفاده کند.

*در دوران ریاست جمهوری ترامپ دولت ترکیه چالش‌های مختلفی با آمریکا در موضوع اس ۴۰۰ و مسئله تبدیل ایاصوفیه به مسجد تجربه کرده بود. آیا پیروزی بایدن می‌تواند در روابط آنکارا و واشنگتن تأثیری بگذارد؟

سیاست جو بایدن می‌تواند ادامه سیاست باراک اوباما باشد. اما بایدن فردی است که آشنایی خیلی خوبی از شرایط ترکیه دارد، علی‌رغم وجود یکسری اختلاف‌نظر میان آمریکا و ترکیه روابط دو کشور بر مبنای ژئوپلیتیک ادامه خواهد داشت اما مشکل اصلی این است که میان رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ یک خط ارتباطی خوبی برقرار است و این‌یک امتیاز خوب برای ترکیه محسوب می‌شود، برای همین در صورت پیروزی بایدن احتمال بروز برخی مشکلات میان دو کشور وجود دارد.

* ازنظر شما پیروزی بایدن تأثیری در سیاست آمریکا در خاورمیانه خواهد داشت؟

سیاست‌های اصولی و بنیادی آمریکا دچار تغییر نخواهد شد. هم در دوران جنگ سرد و هم بعد از جنگ سرد، اولویت‌های راهبردی آمریکا دستخوش تغییر نشده است. فقط در شیوه بیان و زبان سیاسی آمریکا تغییراتی ایجاد خواهد شد.