ارمنستان شهر «جبرئیل» را مورد حمله قرار داد

 علیرغم آنکه از بامداد امروز (یکشنبه) توافق آتش‌بس جدیدی میان دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان به مرحله اجرا درآمده است، اما مقام‌های دفاعی باکو و ایروان بار دیگر یکدیگر را به نقض توافق آتش‌بس متهم کردند.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در این خصوص گزارش کرد، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در ساعات اولیه امروز (یکشنبه) با صدور بیانیه‌ای، نیروهای مسلح ارمنستان را به حملات خمپاره‌ای به مواضع جمهوری آذربایجان در امتداد خط تماس منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی» متهم کرد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «علیرغم اعلام یک آتش‌بس انساندوستانه جدید در ساعت ۰۰:۰۰ ۱۸ اکتبر (۰۰:۳۰ بامداد یکشنبه ۲۷ مهرماه به وقت تهران)، نیروهای مسلح ارمنستان بار دیگر آشکارا این توافق را نقض کردند. دشمن حملات خمپاره‌ای و توپخانه‌ای در شهر جبرئیل و همچنین روستاهای آزادشده در رود ارس را آغاز کرده است. هیچ تلفاتی از پرسنل (جمهوری آذربایجان) برجای نمانده است. یگان‌های ما پاسخ متناسبی را انجام داده‌اند».

پیش از این نیز، ارمنستان بامداد امروز، جمهوری آذربایجان را به نقض توافق آتش‌بس که از ساعاتی قبل اجرایی شده بود متهم کرده بود و سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای در توئیتر اعلام کرد: «دشمن از ساعت ۰۰:۰۴ تا ۰۲:۴۵ اقدام به شلیک گلوله‌های خمپاره در جهت شمالی و از ۰۲:۲۰ تا ۰۲:۴۵ اقدام به شلیک راکت در جهت جنوب کرد.»

دور جدیدی از تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ ۲۷ سپتامبر (۶ مهرماه) در خصوص منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد و دو طرف یکدیگر را به حمله به قلمروهایشان متهم می‌کنند و این درگیری‌ها تا امروز ادامه داشته و جمهوری آذربایجان تأکید کرده است که ارمنستان باید از منطقه قره باغ خارج شود.

پیش از این،  بامداد شنبه گذشته (۱۹ مهرماه) توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خصوص منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی با میانجیگری مسکو حاصل شد اما درست ساعاتی قبل از آغاز اجرایی شدن آتش‌بس و بعد از اجرای آن، ایروان و باکو  بدون توجه به تعهدات خود حملاتی را علیه مواضع یکدیگر ترتیب داده‌اند.