واکنش روسیه به استقرار موشکهای آمریکا در منطقه آسیا- پاسیفیک

​«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در ایالات متحده در سخنانی اعلام کرد که مسکو نسبت به استقرار موشک های میان بُرد و کوتاه بُرد آمریکا در منطقه آسیا- پاسیفیک به طور مناسبی پاسخ خواهد داد.

آنتونوف در گفتگویی با کانال یک روسیه گفت: «اگر موشک‌های آمریکایی در منطقه آسیا- پاسیفیک مستقر شوند، و روز گذشته یکبار دیگر برای من مسجل شد که این موشک‌ها مستقر می‌شوند، بُرد این موشک‌ها به خاک فدراسیون روسیه می‌رسد و اهداف استراتژیکی از بازدارندگی تاکتیکی هسته‌ای را پوشش می دهد».

لازم به ذکر است که ایالات متحده در آگوست ۲۰۱۹ از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد» با روسیه خارج شد. پیمان جدید «کاهش تسلیحات استراتژیک» (استارت) که آخرین توافق مهم در زمینه کنترل تسلیحات میان ایالات متحده و روسیه به شمار می‌رود، در پنجم فوریه ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد.

آنتونوف همچنین گفت که تا زمان استقرار موشک‌های کوتاه برد و میان برد آمریکا در منطقه آسیا- پاسیفیک، روسیه بطور یکجانبه به تعهداتی مبنی بر عدم استقرار موشک‌های کوتاه برد و میان برد در منطقه مزبور عمل کرده است.

بنا به گفته این سفیر روسیه، مسکو در تلاش است تا سیاستمداران آمریکا را متقاعد سازد که عدم گفتگو بر سر کاهش تسلیحات امری خطرآفرین است، و اینکه هیچگونه پیشرفتی بر سر این موضوع حاصل نشده است و مسکو و واشنگتن در حال نزدیک شدن به یک رقابت تسلیحاتی هستند.