آیا ایران باعث شد که آمریکا از جامعه جهانی سیلی بخورد؟

 ناظران ، پایان مهلت تمدید تسلیحاتی علیه ایران و شکست واقعی آمریکا را پس از ناکامی این کشور در تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه تهران را موفقیتی برای دیپلماسی ایران به شمار می آورند.

به اعتقاد ناظران ، کشورهای اروپایی از یکجانبه گرایی آمریکا رها شده اند، به گونه ای که عملا و برای اولین بار، خواسته آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورد.

ناظران همچنین بر این باورند که تصمیم لغو تحریم های تسلیحاتی علیه ایران، آغازی برای نظامی جدید مبتنی بر چند قطبی بودن است ، اما علت موفقیت دیپلماسی ایران، نتیجه بخش بودن طرح ایران در نحوه مقابله با زورگویی آمریکا و نیز تعامل با گروه 5+1 است و این پیروزی دیپلماسی ایران ، به منزله سیلی به دیپلماسی آمریکا است که در عرصه بین المللی شکست خورده است.

ناظران همچنین گفتند که پیروزی ایران در این است که برای اولین بار توانست که حمایت قدرت های بین المللی را جلب کند.

ناظران با بیان اینکه 11 کشور به قطعنامه تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران رای ممتنع دادند، این مساله را موفقیتی بزرگ برای ایران برشمرد و گفت جمهوری اسلامی دراین مرحله توانست که حقش را برای جهانیان روشن کند و اینکه به تعهدهایش پایبند بوده است تا به عنوان عضوی فعال دارای حقوق به مجموعه بین المللی بازگردد.

در مقابل، تحلیلگران بر این باورند که روز یکشنبه (امروز) روزی سرنوشت ساز نه فقط برای ایران، بلکه برای همه جهانیان است و جدیدا یک مثلث متساوی الاضلاع جدید از آمریکا و همه جهان و اتحادیه اروپا و ایران تشکیل شده است.

ناظران همچنین تاکید کردند که اگر تجربه و تدبیر در دیپلماسی ایران نبود، ایران اکنون شاهد چنین روزی نبود ، و قدرت دیپلماسی ایران، به شکلی بسیار هوشمندانه پیش می رود و اگر این هوشمندی نبود، اروپا که کشورهای اصلی آن، توافق هسته ای با ایران را امضا کردند، از توافق هسته ای با ایران حمایت نمی کرد.

ناظران معتقدند که اروپا برای اولین بار، درمقابل اولین و بزرگ ترین هم پیمان خود از زمان جنگ جهانی دوم ایستاد و علیه آن رای داد و به اعتقاد کارشناسان ، این یک لحظه ، تاریخی است.

در همین ارتباط، کارشناسان بین المللی گفته اند که صبوری ایران و نیز تغییر موازنه قوا در خاورمیانه، به ویژه پس از سوریه و بازگشت روسیه به عنوان بازیگری مهم در عرصه بین المللی از طریق همکاری با ایران، شروطی را بر روابط تحمیل کرده است که آمریکا شروع به خارج شدن از آن کرده است.

به گفته این کارشناسان، به نظر می رسد که پس از معادلات جدید در عرصه جهانی، بسیاری از نزدیکان آمریکا که قانون بین المللی را در رابطه با توافق هسته ای با ایران به شکل آشکار نقض کرده است، دچار واهمه شده اند و همه این ها باعث شده که اروپا خواسته آمریکا در سازمان ملل و شورای امنیت را رد کند و علیه تمدید تحریم های هسته ای علیه ایران که امروز برداشته می شود، رای دهد.