در برداشته شدن تحریم تسلیحاتی، منطق حق بر زور و قلدری پیروز شد

 حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: در همین روز یکشنبه که مصادف با اول ماه ربیع الاول بود، تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شد و این بسیار برای مردم ما مهم بود، نه از این نظر که طبق مقررات سازمان ملل آزادیم اسلحه بخریم و بفرشیم، البته این هم به جای خودش مهم است ولی از این مهمتر اینکه منطق حق و حقیقت و منطق قانون و منطق عقلانیت بر زور و قلدری پیروز شد.

روحانی گفت: پیامبر در طول سیزده سال مکه دنبال دعوت مردم به حق و اسلام بود و پس از ورود به مدینه، در کنار آن رسالت بحث امامت و آغاز حکومت اسلامی شروع شد. این خیلی مهم است که مبدأ تاریخ اسلام نه متولد پیغمبر و نه بعثت ایشان است، مبدا تاریخ اسلام هجرت پیغمبر است، هجرت آن زمانی است که امامت با رسالت توام می‌شود، حکومت با دعوت توأم می‌شود و جامعه اسلامی در مدینه تشکیل می‌شود. این نشان می‌دهد که از دید اسلام و مسلمانان، جامعه اسلامی و حکومت اسلامی تا چه اندازه حائز اهمیت است.

وی با اشاره به رفع محدودیت‌های تسلیحاتی اظهار کرد: تحریم تسلیحاتی ایران در روز یکشنبه برداشته شد، این برای مردم ما بسیار مهم بود، نه از این نظر که ما از لحاظ مقررات سازمان ملل امروز آزادیم اسلحه بخریم و بفروشیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از این مهم‌تر اینکه منطق حق و حقیقت و منطق قانون و عقلانیت بر زور، قدرت و قلدری پیروز شد. سال‌ها آمریکایی‌ها تلاش کردند برای اینکه ملت ایران را از حقوق خودشان محروم کنند، اصلاً مهم نیست که ما چقدر اسلحه می‌خریم یا می‌فروشیم بلکه مهم آن است که ما باید به حقمان برسیم، ملت ایران باید آزاد باشد و اگر خواست سلاح بخرد ب یا بفروشد.

روحانی تاکید کرد: احقاق حقوق مردم بسیار حائز اهمیت است. روز یکشنبه معلوم شد که توطئه‌های آمریکا در چهار سال گذشته، توطئه ناموفقی بوده است. آمریکایی‌ها از آغاز این دولت جدید، دنبال این بودند که برجام را بهم بزنند، نه اینکه خودشان به تنهایی خارج شوند. اگر از اول می‌خواستند این کار را بکنند که از روز اول این کار را می‌کردند و یکسال معطل نمی‌شدند.

وی ادامه داد: تمام تلاش آنها این بود که کاری کنند همه دسته جمعی از آن خارج شوند. دنبال این بودند که شورای حکام و آژانس اتمی را وادار کنند با توطئه‌های رژیم صهیونیستی و خودشان یک قطعنامه علیه ما صادر شود و با آن قطعنامه کشورهای دیگر را وادار کنند تا از برجام خارج شوند اما موفق نشدند.

رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها ناچار شدند که به تنهایی از برجام خارج شود. ما این تاریخ را دقیق باید بدانیم و تحلیل کنیم و برای مردم توضیح دهیم. همه امید آنها هم این بود که ایران هم از برجام خارج می‌شود و وقتی ما هم خارج شدیم بلافاصله همه قطعنامه علیه ما برمی‌گردد.

روحانی گفت: تدبیر نظام جمهوری اسلامی ایران و تدبیر حاکمیت بسیار مهم بود. ما بسیار سیاست پیچیده‌ای را پیش رو گرفتیم و نتایج بسیار درخشانی را به دست آوردیم. ما هم از تعهدات برجامی کاستیم و به یک نوعی از تعهداتمان فاصله گرفتیم اما بسیار حساب شده و قدم به قدم و مرحله به مرحله اقدام کردیم، بگونه‌ای که دوست و دشمن نتوانستند ایرادی از کار ایران بگیرند. هیچکس نتوانست بگوید کار ایران خلاف مقررات بین‌المللی بوده است، ما مهلت دادیم و صبر کردیم.

وی افزود: یک روزهایی در کشور ما گذشت که حتی دوستان ما نتوانستند از ما حمایت کنند. روسیه و چین قبلاً هم دوست ما بودند اما با وجود یکسری شرایط مجبور شدند در کنار صف دشمنان ما قرار بگیرند. اما در این فرصت می‌بینید که دوستان با قدرت ما ایستادند، ما این قدرت و شرایط را برای آنها فراهم کردیم، یعنی نظام جمهوری اسلامی ایران این شرایط را فراهم کرد تا دوستان ما فعال شوند. تا حتی اروپایی‌ها هم بتوانند در کنار ما قرار بگیرند.

رئیس‌جمهور گفت: آنچه در سازمان ملل متحد پیش آمد، در تاریخ این سازمان بی‌نظیر بوده است. شما تمام تاریخ سازمان ملل را ورق بزنید و ببینید آیا یک بار بوده که آمریکا اراده کرده باشد تا با اذناب و دوستانش در سازمان ملل کاری انجام دهد و موفق نشود؟ این اتفاق تنها یک بار رخ داد که آمریکا منزوی و تنها شد و هیچکس از آمریکا حمایت نکرد. رئیس شورای امنیت هم حمایت نکرد. نه تنها از امریکا حمایت نکردند بلکه اعتنا نکردند.

روحانی تاکید کرد: این بسیار مهم‌تر از آن بود که درخواست آمریکا تصویب نشود. شورای امنیت نامه آمریکا را کان لم یکن تلقی کرد و در دستور کار قرار نداد.

وی ادامه داد: ما موفقیت‌های خودمان را باید به خوبی برای مردم تبیین کنیم. مردم در فشار و سختی هستند و فشار اقتصادی روی آنها قرار دارد اما مردم باید به خوبی موفقیت‌های سیاسی ما را در سطح جهان بدانند. این موفقیت‌ها و پیروزی‌ها ممکن است مرهمی بر آلام مردم باشد. مردم باید ببینند که دولت، سیاست خارجی و نظام با قدرت و تحرک عمل می‌کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آن حرفی که امام فرمودند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، یکی از مواردی که به کرسی نشانده شد در همین ایام بود که آمریکا همه توان خود را به کار برد اما نتوانست کاری انجام دهد. بنابراین یک موفقیت بسیار بزرگی را ملت بزرگ ایران در سیاست خارجی کسب کرد.

روحانی گفت: ما باید از همه آنهایی که در این زمینه تلاش کردند، از وزارت خارجه، تشکر کنیم. البته هرکجا ما پیروز شدیم جایی بود که ارکان نظام در کنار هم بود، هر کجا ما پیروز شدیم جایی بوده است که ملت یکپارچه با هم بودند، هر کجا ما پیروز شدیم جایی بوده است که هدایت‌های رهبری ما را در مسیر درست قرار داده است، بدون هدایت رهبری و بدون حمایت مردم و وحدت ارکان نظام این پیروزی‌ها امکان پذیر نبود.

ما از مردم عزیز ایران که در همه مقاطع تاریخی حمایت کردند و حضور یافتند و توانستند در برابر قدرت‌های جهانی بایستند تشکر می‌کنیم و در برابر عظمت این ملت بزرگ تواضع می‌کنیم.