رویکرد اروپا بعد از انتخابات آمریکا در قبال ایران

حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین الملل درباره رویکرد اروپا بعد از انتخابات آمریکا در قبال ایران، گفت: رویکرد اروپا بر چند پایه مستقر است، نکته اول دولت آمریکاست که باید منتظر نتایج واشنگتن باشیم، اگر ترامپ موفق شود به طور حتم روابط اروپا و واشنگتن کمی مستحکم‌تر می‌شود، چراکه دور دوم با تثبیت ترامپ اروپا باید تصمیم بگیرد که با آمریکا کنار بیاید یا خیر.

او افزود: با توجه به فضای حوزه آتلانتیک به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها در مجموع مخالفت‌هایی را با واشنگتن انجام دهند، اما در نهایت سیاست‌هایشان در راستای همراهی و همگرایی با آمریکا باشد.

لاسجردی ادامه داد: اگر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شود، باید منتظر سیاست‌های بایدن باشیم، اما معمولا دموکرات‌ها با اروپا ملاحظه و همراهی بیشتری خواهند کرد. اگر بخواهیم بین ترامپ و بایدن قضاوت کنیم به طور حتم همکاری و همراهی اروپا با بایدن بیشتر خواهد بود.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: تغییر و تحولاتی در اروپا در حال شکل گیری است، بعضا روسای جمهور و دولت‌ها تغییر خواهند کرد و در عین حال موضوع برگزیت باعث شد که تزلزل در بحث اتحادیه به وجود بیاید که خود این موضوع هم می‌تواند یکی از نکات خیلی مهم در تاثیر گذاری همگرایی و یک دستی اروپا باشد.

او افزود: دورنمای همکاری اروپا و آمریکا به شخص رئیس جمهور بعدی و تغییر و تحولاتی که در جغرافیای شخصیت‌ها و سکان داران اروپا پیش می‌آید مرتبط است. به نظر می‌رسد رابطه اروپا و آمریکا با دیگر بازیگران خاورمیانه و خاور دور به طور حتم بیشتر از دیگر مناطق خواهد بود.

لاسجردی با اشاره به بی مهری‌های اخیر اروپا نسبت به آمریکا گفت: همراه نبودن اروپا در آستانه انتخابات آمریکا با ترامپ، یک موضوع حیثیتی است، چراکه اروپایی‌ها خودشان فضای برجام را مدیریت کردند و به نوعی برجام ماحصل تحولات دیپلماتیک و تحرکات اروپایی است، به همین جهت وقتی موضوع مهم برجام به عنوان محصول دیپلماسی در اروپا مورد نقض و چالش قرار می‌گیرد یعنی که آن‌ها در برابر آمریکا ایستادند. همچنین خروج آمریکا در برجام و تحریم‌های ترامپ در قبال ایران بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، لذا اروپایی‌ها با درک این موضوع در مقابل آمریکا ایستادند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به انتخاب مجدد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، تصریح کرد:  به دلیل اینکه اروپایی‌ها باید ۴ سال با واشنگتن کار کنند، در فضای جدید انتخاب احتمالی ترامپ نزدیکی بیشتری با آمریکا خواهند داشت.