گام مثبت ایران برای حل مناقشه قره‌باغ با سفر عراقچی
بهرام امیراحمدیان ، درباره سفر معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور جهت حل مناقشه قره باغ از طریق گفت‌وگو و راهکار سیاسی، اظهار داشت: اینکه وزارت امور خارجه در مسئله بحران قفقاز در زمینه درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان در موضوع قره باغ فعال شده نکته مثبتی است.
 
وی افزود: ولی نکته اساسی این است که این بحران اگر ادامه پیدا کند و درگیری‌ها توسعه پیدا کند ممکن است به مرز‌های ایران هم سرایت کند، هرچند از نظر نظامی ممکن است این خطر کمتر باشد، چون آن‌ها این قدرت را ندارند که بتوانند به ایران حمله کنند.

امیراحمدیان اظهار داشت: این که طرف‌های درگیر در مناقشه قره باغ به این سمت حرکت کنند که وارد گفت‌وگو با کشور‌های منطقه که به نوعی در مسئله ذینفع هستند، شوند این می‌تواند نکته مثبتی حساب شود.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: حرف ما به عنوان کشوری که در همسایگی آن‌ها هستیم می‌تواند تاثیر گذار باشد، ولی به نظر می‌رسد که گروه مینسک که آمریکا، روسیه و فرانسه در آن عضو هستند از نظر حقوقی مسئول هستند که این قضیه را فیصله بدهند.

امیراحمدیان بیان کرد: از طرف دیگر حضور ترکیه در منطقه که اعلام می‌کند با جمهوری آذربایجان همبستگی و همکاری‌های نظامی دارد و از آن کشور حمایت معنوی می‌کند بازیگر مهم این مناقشه است.

وی با بیان اینکه دیگر بازیگر مهم در منطقه، روسیه است که با ارمنستان خیلی روابط امنیتی و دفاعی دارد؛ گفت: ایران هم بار‌ها اعلام کرده که حاضر است میان آن دو کشور میانجیگری داشته باشد، ولی هیچ کدام از این کشور‌ها پاسخ مثبتی نداده اند.

این کارشناس مسائل ترکیه افزود: آن‌ها میانجی گری آمریکا و روسیه را پذیرفتند و جلساتی را با حضور این کشور‌ها داشتند و من فکر می‌کنم در شرایط کنونی میانجی‌گری ما منتفی است؛ نه آن‌ها این میانجیگری را می‌پذیرند و نه ما با توجه به وضعیت خود این توان را داریم.

امیراحمدیان ادامه داد: ایران می‌خواهد از مجاری قانونی وارد شود و با طرف‌های درگیر صحبت کند که این درگیری‌ها تبعاتی برای ایران نداشته باشد و در جهت تامین امنیت و حفظ مرز‌های خود به طرف‌های درگیر هشدار‌های جدی هم داده که طبیعی است.

وی گفت: اینکه ما فکر کنیم آقای عراقچی می‌تواند همه این قضایا را فیصله دهد خیر اینطور نیست و این فقط یک طرف قضیه است، یعنی در این قضیه سایر کشور‌های منطقه مانند روسیه و ترکیه نیز هر کدام برای خودشان پتانسیل‌ها و ابزار‌هایی دارند که می‌توانند اعمال کنند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: ایران با هر دو کشور روابط نزدیک و حسنه‌ای دارد و کمک‌های بشردوستانه زیادی هم به این کشور‌ها داشته، ولی این کشور‌ها میانجیگری ایران را نپذیرفتند.

امیراحمدیان بیان کرد: مسئله مهمی که باید در نظر بگیریم و ایران هم مواضع خود را در این خصوص اعلام کرده این است که نیرو‌های ارمنی که در خاک جمهوری آذربایجان هستند باید از اشغال این منطقه دست بردارند، در واقع ایران از تمامیت ارضی آذربایجان پشتیبانی می‌کند.

وی افزود: موضع رسمی ایران این است که کشور‌های مختلف به ویژه در کشور‌های بازمانده از اتحاد شوروی، اجازه بدهند که همان مرز‌هایی که شوروی تعیین کرده بود سر جای خودش باقی بماند.

این کارشناس مسائل ترکیه گفت: به محض این که کشوری مرز‌های خودش را تغییر بدهد این احتمال وجود دارد که این موضوع به مناطقی که مورد مناقشه است تسری پیدا کند و ناامنی در منطقه به وجود بیاید. این است که تمامیت ارضی آذربایجان برای ایران خیلی مهم است، چراکه کشوری همسایه و مسلمان است.

امیراحمدیان افزود: نمایندگان مقام معظم رهبری هم در ۴ استان آذربایجان نشین هم اعلام کردند که از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع می‌کنند و قره باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است.

وی با بیان اینکه آقای عراقچی که در این زمینه فعال شدند گام مثبتی است و به هر حال از اینکه ما منفعلانه برخورد کنیم خیلی بهتر است، تصریح کرد: مطرح شدن اینکه ایران نسبت به مرز‌های خودش حساسیت دارد در رسانه‌های بین‌المللی و فضای عمومی مهم است.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیرو‌های مسلح خود را در این مرز‌ها مستقر کرده است که اگر احیانا برای قلمرو حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مشکلی پیش آید، از امنیت مرز‌ها دفاع کند.