عربستان ۲۰ سال است با اسرائیل رابطه دوستانه دارد

افكار نيوز: متن زير مصاحبه شبكه تلويزيوني پرس تي وي با عليالاحمد مدير موسسه امور الخليج است كه در ادامه ميآيد:

*: ملک عبدالله از روند مذاکرات صلح سخن گفته است و بر دستیابی به صلحی جامع و عادلانه به‌منظور احقاق حقوق فلسطینیان تاکید کرده است؛ مقامات عربستان نیز سخنان مشابهی را در سال‌های اخیر مطرح کرده‌اند. به نظر شما آیا نتیجه مورد انتظار این بار با دفعات پیش متفاوت خواهد بود؟

الاحمد: فکر نمی‌کنم که نتیجه، متفاوت باشد. سال ۲۰۰۹ و زمانی‌که حمله به غزه آغاز شد را به خاطر آورید؛ عربستان سعودی از حمله اسرائیل به غزه حمایت کرد و درکل مخالف این حمله نبود. ما هم‌اکنون نیز شاهد ادامه این سیاست‌ها هستیم.

عربستان تمایل دارد رژیم اسرائیل، گروه‌های فلسطینی نظیر حماس را تحت فشار قرار دهد. عربستان از حامیان رژیم اسرائیل است. شما هم حتما داستان دیدار سری رئیس موساد اسرائیل با مقامات عربستان را شنیده‌اید. این اولین بار نیست که مقامات عربستان و اسرائیل بدین شکل دیدار می‌کنند و مسلما هماهنگی‌هایی در این رابطه میان ۲ طرف وجود دارد.

*: می‌خواهم اشاره‌ای به مطلبی که شما گفتید، داشته باشم. به دنبال سفررئیس موساد به عربستان، گزارش‌هایی درباره اجازه عربستان سعودی به تل‌آویو درباره استفاده از حریم هوایی‌اش علیه ایران منتشر شده است. چقدر احتمال دارد که سفر پادشاه عربستان به کشورهای خاورمیانه به جای اتحاد میان اعراب بر این مسأله تمرکز یابد؟

الاحمد: مسلما این سفر با این هدف صورت گرفته است. مقامات عربستان دست‌کم در ۵۰ سال گذشته روابط با اسرائیل را دنبال می‌کرده است. در حقیقت روابط میان عربستان و اسرائیل، خصمانه نبوده و روابط مطلوب بوده است. در ۲۰ سال اخیر نیز دو طرف همکاری‌های زیادی داشته‌اند.
برای مثال ما می‌دانیم که سفیر پیشین عربستان در واشنگتن با اسرائیلی‌ها ارتباط سری داشت و این مسأله مختص سال‌های اخیر نبود؛ این روابط در ۲۰ سال اخیر دیده شده است.

تاکنون ندیده‌ایم که عربستان اقدام نظامی علیه اسرائیل انجام دهد زیرا ۲ طرف روابط ویژه‌ای را دنبال می‌کنند. روابط عربستان و اسرائیل خصوصی است و در دیدار ملک عبدالله با شیمون پرز رئیس رژیم اسرائیل در سال ۲۰۰۸ در نیویورک بر این مسأله تاکید شد. بنابراین روابط بین اسرائیل و عربستان به همین شکل با هماهنگی بالاترین مقامات ۲ طرف دنبال می‌شود.

پایان خبر / ب.