سردار تقی‌زاده: پدافند غیرعامل یعنی کاهش آسیب‌پذیری

 همزمان با گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل ، سند استاندارد پدافند غیرعامل دفاعی در وزارت دفاع با حضور سردار سرتیپ پاسدار قاسم تقی‌زاده جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور رونمایی شد.

سردار قاسم تقی‌زاده در این مراسم با تبریک هفته پدافند غیرعامل به همه دست‌اندکاران و متولیان این امر مهم در کشور اظهارکرد: پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری است و تلاش کردیم در همه مجموعه‌های وزارت دفاع این امر را متناسب با استاندارد‌های بومی جاری و سازی سازیم.

جانشین وزیر دفاع به نقل از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درخصوص نقش و کارکرد پدافند غیرعامل افزود: یکی از اقتضائات پیاده‌سازی پدافند غیرعامل دستیابی به علم این موضوع، بررسی دقیق و همه‌جانبه و کسب صلاحیت‌های لازم است و این مهم را در سال‌های اخیر با توجه به رشد فناوری‌ها، گستردگی تهدید‌ها و خصوصا تهدیدات نوین، با کمک سازمان پدافند غیرعامل کشور، با جدیت در وزارت دفاع دنبال کردیم.

تقی‌زاده درخصوص سند استاندارد پدافند غیرعامل دفاعی گفت: این سند یک شیوه‌نامه بومی رعایت استاندارد‌ها در همه سطوح است که به دست متخصصان امر در وزارت دفاع و با حمایت سازمان پدافند غیرعامل کشور تهیه و تدوین شده است.

یکصد استاندارد در حوزه‌های دفاعی تهیه و تدوین شده است

وی با بیان اقدامات مهم دانشگاه مالک اشتر وزارت دفاع و موسسه استاندارد دفاعی درخصوص تحقیق، پژوهش و کمک به تدوین استاندارد‌های دفاعی خاطرنشان کرد: موسسه استاندارد دفاعی در سال‌های اخیر در فرایند تهیه و تدوین استاندارد‌های مورد نیاز وزارت دفاع همکاری‌های گسترده‌ای داشته است و اکنون یکصد استاندارد در حوزه‌های دفاعی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه پدافند غیرعامل موثر بوده است را تهیه و تدوین کرده است.

رییس شورای عالی پدافند غیرعامل وزارت دفاع استاندارد‌های استتار، اختفا و فریب، الزامات حفاظت فیزیکی و محیطی، الزامات امنیتی و حفاظتی برگزاری مراسم نظامی، الزامات حفاظتی تردد به اماکن نیرو‌های مسلح، الزامات امنیتی شبکه همکاران دفاعی نیرو‌های مسلح و مدیریت بحران و برنامه‌های تداوم عملیات را بخش‌هایی از استاندارد‌های پدافند غیر عامل بر شمرد که موسسه استاندارد دفاعی تهیه و تدوین شده است.

تقی‌زاده شیوه‌نامه فنی و مهندسی حفاظت فیزیکی نوین را از موارد مطروحه در این سند عنوان کرد و گفت: در جهت حرکت به سوی استفاده از فناوری‌های نوین در حفاظت فیزیکی و جایگزین کردن با روش‌های سنتی، پرهزینه و نامناسب در برابر تهدیدات نوین، راهکار‌های حفاظت فیزیکی پیشنهادی با توجه به محیط‌های استقراری و بر پایه استفاده از تجهیزات و فناوری‌های نوین در این سند ارائه شده است.

تقی‌زاده با بیان اینکه تدوین دستورالعمل‌ها و استانداردها، وحدت رویه، امکان انتقال تجارب و ارزیابی آمادگی در حوزه پدافند غیرعامل را فراهم می‌کند، تصریح کرد: باتوجه به افزایش حوزه و گستره تهدیدات خصوصا تهدیدات نوین، ضروری است اسناد پشتیبان و بازنگری مستمر در این اسناد به عنوان یکی از اولویت‌های مهم معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع همواره در دستور کار باشد.