قاضی خطاب به متهم امامی: وکیل شما هم در صحن دادگاه و هم در بیرون از چارچوب خارج شده است/ باید شئونات وکالت رعایت شود

دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم امامی و دیگر متهمان صبح امروز به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

قاضی مسعودی مقام ضمن اعلام رسمیت جلسه و تفهیم مفاد مواد 193 و 194 قانون آیین دادرسی کیفری، گفت: در جلسه قبل محمد امامی دفاعیات خود را به این جلسه موکول کرد از متهم خواسته می شود تا برای ارائه دفاعیات در جایگاه قرار گیرد.

متهم امامی ضمن قرار گیری در جایگاه گفت: قصد صحبتهای حاشیه ای ندارم انتظار حمایت ندارم. بلکه انتظار شنیده شدن دارم که شما صبورانه حرفهای مرا شنیدید.

متهم امامی گفت: مانند تمام جلسات قبل آنچه از واقعیت پرونده را می‌دانم به صراحت و صداقت می‌گویم. در دو جلسه‌ای که اجازه دفاع داشتم در خصوص روشه و مرین صحبت شد، اگر قصد اطاله و جنجال داشتیم از ظرفیت بیشتری از وکلا استفاده می‌کردم؛ اما دنبال اطاله نیستم بلکه تشنه تعیین تکلیف هستم.

این متهم گفت: تا برج 2 سال 98، پرونده من 20 جلد بود؛ اما در سال 99 ، 140 شد.

متهم امامی گفت: در این دادگاه قصد تسویه حساب شخصی ندارم اما خواهش دارم که نگذارید که آنچه که مربوط به کیفرخواست نیست گفته شود.

متهم امامی گفت: غیر از دلاویز تنها متهمی هستم که بیشترین اذیت را شد.
وی ادامه داد: یکی از روزنامه ها نوشته است که محمد امامی رب فروش بوده است این در کیفرخواست ابلاغ نشده و اینها توهین است نه افشا گری و مبارزه با فساد.

قاضی خطاب به متهم امامی گفت: به شرط اینکه شما و وکیلتان نیز رعایت کنید. وکیل شما هم در صحن دادگاه و هم در بیرون از چارچوب خارج شده باید شئونات وکالت رعایت شود و مطالب سخیفی که گفته می شود خروجی نخواهد داشت.

قاضی گفت: حواسمان هست چه چیزهایی گفته می شود. البته شما و وکیل مختار هستید هر چه علیه ما بگویید؛ اما انتظار این است وقتی شما و وکیل مطلبی را می گویید پاسخی مثل همان مطالب در می‌آید.

متهم امامی بیان کرد: فرمودید که کیفرخواست توسط من و وکیل خوانده نشده اما این کیفرخواست، کیفرخواست تمام زندگی من است.

این متهم ادامه داد: من کیفرخواست دیگران و احکام صادره شما را خوانده‌ام. متهمان از دقت و عدالت شما صحبت می‌کنند؛ اما در دادگاه اتفاقی که می‌افتد دور از چیزی است که از شما شناخته‌ام. قطعا تمام تلاش یک متهم این است که ثابت کند بیگناه است و من از شما توقع دارم.

متهم امامی افزود: دفعه قبل من 12 مرحله خرید و ترخیص کالا را از نماینده دادستان پرسیدم که اطلاع نداشت. ما در خصوص کامنت‌های اینستاگرام صحبت نمی‌کنیم و حد صحبتها حد دادگاه شما نیست. راجع به تصمیم شما دخالتی نمی کنم اما آنچه که از شما انتظار دارم شکل درست دادرسی است.

قاضی در واکنش به دفاعیات متهم امامی گفت: شما ادعایی دارید و نماینده دادستان نیز ادعایی دارد هر کسی که اشتباهی دارد من نباید بگویم اصلاح کن. من باید ارزیابی کنم. ادعایی که مطرح می شود اگر منطبق با موازین نباشد مردود است و تفاوتها در رای و تصمیم ذکر می شود وگرنه دادگاه به کلاس آموزشی تبدیل می شود.

قاضی گفت: ما می‌گوییم شما مستندات را بدهید و ما نیز استعلام می‌کنیم و کرده‌ایم و پاسخ‌ها نیز می آید.

متهم امامی گفت: منظور من از دفاع ماهیتی همین است، ورود به جزئیات تفاوت قضات را با هم نشان میدهد و دقت نظر به معنای ورود به جزییات است.

متهم امامی در ادامه ضمن قرائت دلنوشته ای است، گفت: جای فعال اقتصادی، فرهنگی و دور زنندگان تحریم در زندان نیست ما را به منطقه امنی که شایسته آنها هستیم برسانید.

متهم امامی گفت: آقای قهرمانی فرمودند که من طراحی سینمایی دارم اما اینجا دادگاه است و هر حکمی که داده شود برای من لازم الاجرا است من از رسانه‌ای شدن و این دوربین‌ها ناراحت هستم .

این متهم گفت: تاریخ اس ام اس ها به آن فعلی که مطرح می شود نمی خورد. من روزی 4- 5 ساعت فیلمنامه می خوانم. قصه ای که تعریف می کنید منطق ندارد و من باید از فیلمنامه خود دفاع کنم وقتی می‌گویند رشوه داده‌ام باید بگویم که نداده‌ام .

وی گفت: آیا تنها راه برخورد همین بود؟ می‌خواهم یک آواربرداری درست برای دفاع شود البته من خودم آن طرف بایستم به کسی که با این لباس در اینجا ایستاده به چشم مفسد نگاه می‌کنم.

متهم امامی افزود: من فیلمی را برای کریمی فارسی فرستادم که 11 نفر در خصوص قتل توسط یک متهم رای مثبت می دهند اما یک نفر همه آن شک ایجاد می‌کند. می‌خواهم که قصه مرا بشنوید.

متهم امامی افزود: از بانک سرمایه خواهش می‌کنم ادله جدیدتر از کیفرخواست وجود دارد که به عنوان مثال ردیابی مالی، معرفی من، واریز پیش پرداخت، وجود رسید یا دوربین‌های بانک و یا هر مورد دیگری وجود دارد به من ارائه دهد که من در تأسیس شرکت‌هایی که گفته شده است نقش داشتم.
این متهم افزود: تصویری ساخته شده که 5 شرکت وجود دارد و آمده‌اند تسهیلاتی گرفته‌اند و هدفشان بردن مال غیر بوده است و طبق کیفرخواست به بنده و فرزان منتسب کرده‌اند، برای من که می‌خواهم اموال شما را به تاراج ببرد چه فرقی می‌کند، گوشت بخرم، قیر بخرم یا فلان کار را کنم، من از شما می‌خواهم ذی‌ نفعان مختلفی که در این پرونده‌ها وجود دارد را بررسی کنید و ببینید آیا نباید ردی از محمد امامی کارمندش و وابستگانش چه به صورت حضوری و چه به خریدی و یا موارد دیگر وجود داشته باشد؟

متهم امامی افزود: یک پیش پرداخت بیاورند که مدرسی کار فروش قیرها را بر عهده داشته‌. ما درباره 180 هزار تن قیر صحبت می‌کنیم چه کسی گفته ضمانت‌نامه ردیابی وجود ندارد.این متهم ادامه داد: نماینده دادستان یک عکسی را در جلسات قبلی دادگاه نشان داده است که آن را به ما نشان ندادید و آن عکس درخبرگزاری ها منتشر شده است، عکس را فوکوس کردیم و یک عدد 50 میلیون تومان و 39 میلیون تومان را نشان می‌داد که شرکت پتروپرشیا از دبی که برای من هم نیست از شرکت آدام قیر خریده است، اگر من هم می‌خریدم مجرم نبودم، اما یک شرکت از یک شرکت دیگر خریده کرده است آیا هزار تن ، 180 هزار تن را پوشش می‌دهد؛ این مبلغ را از 500 میلیارد کم کنید، 499 میلیارد و خرده‌ای می‌ماند.

متهم امامی با بیان اینکه اگر 180 هزار تن را هم من می‌خریدم باز هم جرمی نکردم، گفت: اگر اسناد 180 هزار تن را آوردید من آن را قبول می‌کنم و دیگر بحثی در این باره نمی‌کنم.

این متهم ادامه داد: یادم است در سال 95 قبل از بازداشت حاجیان گفت هدایتی می‌خواهد شما را ببیند. هدایتی از ما خواست سریالی را تولید و پخش آن را برعهده بگیریم، ما وارد تولید سریال شدیم، هدایتی بعدا دستگیر شد و 2 میلیارد چک داده بود وصول نشد، آن چک برای یک فرد دیگری بوده است آیا این نشان می‌دهد که ما پولشویی کرده‌ایم؟

متهم امامی افزود: قسم می‌خورم که اطلاعات تلگرام ساختگی است و آن را توضیح خواهم داد.
این متهم اضافه کرد: نشان دهید که این شرکت‌ها چه ربطی به من دارد، در کیفرخواست به صراحت آمده ضیایی عضو هیئت مدیره بانک بوده است این کار را انجام داده است، بیایید دقیقا بگویید ضیایی چه زمانی عضو هیئت مدیره بانک بوده است.
در این بخش از دادگاه قهرمانی نماینده دادستان عنوان کرد که ضیایی قائم مقام بانک بوده است.
متهم پاسخ داد: بیایید بگویید چه زمانی قائم مقام بانک بوده است.
قاضی خطاب به این متهم گفت: خود او منکر نشده است و چارت آن در بانک سرمایه بوده است و خودش اقرار داشته که قائم مقام بوده است.
متهم پاسخ داد: چارت بانک مشخص است، او هیچگاه عضو هیئت مدیره نبوده است.
متهم با بیان اینکه من رشته‌ام آی تی و تخصصم مدیریت شبکه بوده است، گفت: اینکه گفته می‌شود من رب فروش بودم همسر سابق من اطلاعات می‌دهد. من منکر این نیستم که 50 هزار تومان یا 20 هزار تومان درآمد داشتم اما تلگرام هک شده است.

متهم امامی افزود: اینجا باید حرف از سند مالی زده شود، اگر نفت پاسارگاد اعلام کرد که همه قیرها را امامی برده است، تا استعلام کشتیرانی را نگرفتید نباید قبول کنید.
وی ادامه داد: برای پرداخت تسهیلات به بانک یک روالی طی می‌شود؛ اصولاً تسهیلات بالای 100 میلیون از اعتبارات شعبه خارج است و در اختیار هیئت مدیره قرار می‌گیرد.
این متهم ادامه داد: گفته شد که آقای بخشایش، توسلی و کاظمی جلسه می‌گذاشتند و غندالی به آنها می‌گفته که این 5 ضمانت‌نامه برای صندوق است و آقایان زیر این درخواست را امضا می‌کردند در حالی که اصلا این صحبت‌ها درست نیست.
متهم امامی گفت: آدرس غلط دادن برای مرتبط کردن تسهیلات به غندالی هدفمند است؛ بخشایش قبل از غندالی در عضو هیئت مدیره صندوق فرهنگیان بوده است و اینها مواردی است که لازم است تاریخ ورود و خروج آنها مورد توجه قرار گیرد.
این متهم افزود: از بین آن همه پیام اگر بتوانید حتی یک اس ام اس بیاورید که بنده به خانم شامانی، غندالی، بخشایش، توسلی و کاظمی پیام داده‌ام و اسم یکی از شرکت‌ها را برای آنها فرستاده باشم و در این زمینه سفارشی کرده باشم من همه کیفرخواست را قبول خواهم کرد.