فضای گفت و گو درباره شفافیت آرای نمایندگان فراهم شود

 در فاصله یک هفته مانده به بررسی طرح شفافیت آراء نمایندگان در صحن علنی مجلس، مهرداد ویس کرمی، نماینده مجلس شورای اسلامی از ترس نمایندگان در اظهار مخالفت علنی با شفافیت آراء خبر داد.

پیش از این خبرگزاری فارس در گزارشی، به ثبت رسیدن ۲۶ هزار امضاء در موضوعاتی با مضامین شفافیت مجلس شورای اسلامی در سامانه فارس من را مورد بررسی قرار داد. بحث شفافیت مجلس شورای اسلامی در قالب طرحی با محوریت شفافیت آراء نمایندگان از اواسط فعالیت مجلس دهم در دستور کار قرار گرفت ولی پس از کش و قوس‌های فراوان نمایندگان به دو فوریت آن رای نداده و این طرح را از دستور کار خارج کردند.

اقدامی که اگرچه علت آن توسط رسانه‌‌ها و شبکه‌‌های اجتماعی، لزوم اطلاع موکل از جزییات امور انجام شده توسط وکیل یا فراهم آمدن امکان رشد مردم بیان شد اما برخی از نمایندگان و کارشناسان حوزه مجلس بر این باور بودند که طرح مذکور با ایرادات کارشناسی مواجه است اما به دلیل فضای رسانه‌ای ایجاد شده حول این طرح، افراد منتقد به طرح مذکور فرصت اظهار نظر پیدا نکردند.

*ماجرای حذف ماده ۶ چیست؟

با شروع به کار مجلس یازدهم، با اینکه هنوز چند روز از بازگشایی مجلس نگذشته بود، طرح شفافیت آراء نمایندگان توسط جمعی از نمایندگان تدوین و تقدیم هیئت رئیسه شد و بلافاصله واکنش‌های مختلف را برانگیخت. عده‌ای به مانند گذشته بر لزوم تصویب هرچه سریعتر این طرح تاکید داشته اما عده‌ی دیگری خواستار حذف ماده ششم از این طرح که از آن به عنوان راه فرار نمایندگان برای رای‌گیری غیرشفاف یاد می‌شد،‌ شدند. این در حالیست که هم‌اکنون نیز نمایندگان و کارشناسان منتقد به طرح شفافیت آراء فرصت نیافتند به طور کامل به بیان نظرات خود بپردازند و هرگونه اظهار نظر مخالف با طرح شفافیت آراء از سوی رسانه‌ها مورد هجمه قرار گرفته و اساسا به پشتوانه کارشناسی اظهار نظر‌ها توجهی نمی‌شود.

* برخی نمایندگان مخالفند اما مخالفت خود را علنی نمی کنند

مهرداد ویس‌کرمی، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس یازدهم در این رابطه گفت: "علی‌رغم اینکه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس نسبت به طرح فعلی انتقاداتی دارند، ولی به دلیل جو سنگینی که علیه هرگونه مخالفت با این طرح در فضای رسانه‌ای و حتی در داخل مجلس به وجود آمده، منتقدان ترجیح می‌دهند که مخالفت خود را به شکل علنی بیان نکنند."

* مخالفت هایی که در رای گیری خود را نشان می دهد

ترس منتقدان از اظهار نظر، مایه سرشکستی مجلس خواهد شد. کما اینکه در دوره قبل مجلس نیز با جو رسانه‌ای ایجاد شده به جز یکی دو نفر از نمایندگان با سابقه، کسی جرات ابراز مخالفت علنی نداشت اما در عمل و در هنگام رای‌گیری از بیش از 200 حمایت کننده از طرح خبری نبوده و صرفا حدود 50 نفر به فوریت طرح رای دادند.

نکته مهم در بررسی طرح‌ها و لوایح امکان گفتگوی کارشناسی بدون ترس از نحوه مواجهه رسانه‌هاست. در این زمینه ابتدا نمایندگان مجلس مسئولیت دارند که با توییت‌ها و پستهای اینستاگرامی گاه و بی‌گاه خود فضا را برای مخالفین خود ناامن نکنند، در وهله بعدی کمیسیون آیین‌نامه داخلی و هیئت رییسه باید برای این آسیب نوپدید در مجلس یک فکر اساسی بکنند و نهایتا رسانه‌ها باید سعه صدر به خرج داده و بدون اتهام زنی به نمایندگان، هر دو طرف موضوع را به نشست و گفتگو فراخوانند و شنونده و منعکس کننده سخنان هر دو طیف باشند.

* فضای گفت و گو درباره شفافیت فراهم شود

حالا و در جریان رسیدگی به طرح مهم و سرنوشت‌ساز شفافیت آراء نمایندگان، از مجلس یازدهم که با شعار تحول و تاکید بر استفاده از نظر کارشناسان در همه‌ی زمینه‌ها آغاز به کار کرد، انتظار می‌رود با فراهم کردن بستر گفتگو از طریق حضور منتقدین در جلسات کمیسیون آیین‌نامه داخلی، زمینه را برای بررسی هر چه بیشتر این طرح فراهم کند. همچنین رسانه‌ها نیز باید روند خود را اصلاح کرده و دور از هیاهوی رسانه‌ای  به منتقدان طرح شفافیت آراء فرصت طرح بحث داده شود.