لزوم صیانت از نماینده در شفافیت آرا

 سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درباره طرح شفافیت که اکنون در این کمیسیون در حال بررسی است اظهار داشت: طرح شفافیت در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس نهایی شده و نمایندگان مجلس چیز غیر شفافی ندارند و با اینکه بیشترین ضربه را شخص نماینده به دلیل شفافیت می‌خورد اما از این کار استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته در این باره چند انتقاد هم وجود دارد که چرا شفافیت در دیگر قوا و بین مدیران و مسئولان و عملکرد آنان وجود ندارد؟ 

وی با بیان اینکه من هم موافق طرح شفافیت هستم و هم مخالف آن افزود: موافقت من با این طرح از این منظر است که مجلس باید کار خود را با شفافیت حداکثری انجام دهد.

سخنگوی کمسیون آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: شفافیت بین نمایندگان مجلس موجب فعال شدن افرادی که احساس مسئولیت نمی‌کنند خواهد شد ضمن اینکه آنها نسبت به رای خود در صحن علنی و شرکت در کمیسیون‌ها حساسیت زیادتری داشته و مجبور به رعایت نظم خواهند شد. 

وی درباره مخالفت خود با طرح شفافیت هم تصریح کرد: برای اجرای این طرح باید زیرساخت‌هایی در نظر گرفته شده و از نماینده‌ای که رای می‌دهد صیانت شود ضمن اینکه هر رای که نماینده می‌دهد موافقین و مخالفینی در حوزه‌های انتخابی خواهد داشت که می‌تواند مشکل ایجاد کند. 

محمودی گفت: نگاه مردم به طرح شفافیت با نگاه سیاسیون به طرح شفافیت متفاوت است و امکان بازی‌های سیاسی از سوی برخی سیاسیون وجود دارد.

وی تصریح کرد: در طرح شفافیت موجود در مجلس صیانت از نمایندگان وجود ندارد ضمن اینکه نمایندگان درباره رای دادن و یا رای ندادن به برخی لوایح و طرح‌های با تهدید جانی مواجه می‌شوند که بایستی برای آن فکری اساسی شود. 

محمودی خاطرنشان کرد: در مجموع با کلیات طرح شفافیت آرا موافق هستند ولی باید صیانت از نماینده هم صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در پایان افزود: نمایندگان مجلس احساسی به موضوعی رای نمی‌دهند بلکه به مباحث  به صورت کلی و کلان نگاه می‌کنند و بعد از سنجش همه جوانب رای می‌دهند.