ادعای تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام درست نیست

 نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تصویب برجام در  مجلس نهم  به صورت دو شوری بود، گفت: نمایندگان تا جایی که قانون آیین نامه اجازه داده بود، حداکثر بررسی‌ها را برای این مصوبه انجام دادند.

او ادامه داد: ادعای تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام درست نیست. این قرارداد مهم و چند جانبه بود و ضمن مطالعات بسیاری بر روی آن، نمایندگان پیشنهاد‌های بسیاری داشتند. در نتیجه اصلاحات و پیش‌بینی‌هایی در قالب ۹ ماده برای تأمین منافع کشور مطرح شد که البته چندان در متن دخل و تصرفی نداشت؛ چراکه باید مذاکرات دوباره صورت می‌گرفت.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: چند شرط را برای اجرای برجام قرار دادند که دو فوریت آن رأی نیاورد و در نهایت به صورت یک فوریتی مصوب شد. کمیسیون‌های اصلی و فرعی درگیر بررسی ماده‌های این طرح یک فوریتی شدند.

نوری قزلجه بیان کرد: کمیسیون ویژه‌ای هم در کنار کمیسیون‌های دیگر با حضور نمایندگان طیف‌های سیاسی مختلف تشکیل شد که نزدیک به دو ماه موضوع برجام را بررسی کردند. به علاوه جلسات متعددی با حضور نمایندگان شورای عالی امنیت ملی، وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و غیره برگزار شد و حتی آقای آمانو رئیس وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم آمد و البته دقایقی از برخی جلسات هم پخش تلویزیونی داشت.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی تأکید کرد: این طرح در روز تصویب، از صبح در دستور کار مجلس بود که نزدیک ساعت ۱۲ آخرین رأی‌گیری انجام شد و به تصویب اکثریت نمایندگان رسید تا اجرای برجام مجاز شناخته شود.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس گفت: پس از تصویب برجام و اواخر شب، یکی از شبکه‌های تلویزیونی موشن‌گرافیکی را پخش کرد که برجام ۲۰ دقیقه‌ای تصویب شده است و آن را به نقد می‌کشید. چند روز بعد، صبح زود در جلسه‌ای با حضور آقای سرافراز رئیس وقت سازمان صداوسیما درباره دلیل پخش این اظهار‌ها را پرسیدم؛ توضیح دادم که آیا شما معتقدید پس از مدت‌ها بررسی کمیسیون برجام و دیگر کمیسیون‌ها و پخش زنده جلسات از تلویزیون، باز هم برجام در ۲۰ دقیقه تصویب شده است؟ او هم جواب داد نه چنین چیزی نیست؛ من هم گفتم در یکی از شبکه‌ها چنین چیزی پخش شد و آقای سرافراز هم جواب خاصی نداد.

نوری قزلجه اظهار کرد: پس از چنین گفته‌هایی در دهان‌ها افتاد که برجام ۲۰ دقیقه‌ای تصویب شده است. از صبح تا ظهر همان ۹ ماده بررسی شد و اتفاقاً ایراد‌هایی در کلمات طرح وجود داشت که آقای سبحانی‌نیا، نماینده مجلس چند تا از ایراد‌ها را بیان کرد. آن مصوبه محصول دو ماه بررسی کمیسیون ویژه و کمیسیون‌های دیگر بود.

این نماینده مجلس با اشاره به قانون آیین نامه داخلی پارلمان درباره بررسی قرارداد‌ها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی توضیح داد: قانون در این زمینه واضح است و نیازی به اصلاح ندارد. عرفاً وقتی دولت‌ها به عنوان جزئی از حاکمیت روی قرارداد‌های بین المللی کار می‌کنند، منافع و ملاحظات ما را در نظر می‌گیرند، به همین دلیل نمایندگان در جزئیات قرارداد‌ها ورود پیدا نمی‌کنند، وگرنه با تغییر در متن قراردادها، پروسه تصویب طولانی می‌شود و دولت باید نظر‌های جدید مجلس را مجدداً با طرف مقابل به مذاکره بگذارد. در نتیجه امکان دارد بسیاری از قرارداد‌ها سال‌ها طول بکشد.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی با تأکید بر اینکه مجلس می‌تواند در صورت لزوم نظر خود را درباره قرارداد‌ها و موافقت‌نامه‌ها اعمال کند، افزود: البته دولت‌ها هم دقت خود را به خرج می‌دهند تا چیزی متناسب با منافع ملی و مقررات امضا شود. همچنین اگر مجلس یا دولت تشخیص داد که پیشنهاد جدیدی وارد شود، نمایندگان با پیشنهاد ۱۵ نفر می‌توانند اصلاح جزئیات را پیشنهاد کنند و لوایح هم به صورت دو شوری مورد بررسی قرار بگیرند.