افکار نیوز - سید صولت مرتضوی رئیس ستاد انتخابات کشور امشب با حضور در برنامه ۲۲ به مشارکت مطلوب مردم در دومین مرحله انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: انتخابات از ساعت ۸ صبح فردا به مدت ۱۰ ساعت انجام خواهد شد و تقاضای ما این است که مردم در همان ساعات اولیه پای صندوق رای حاضر شوند.

به گزارش فارس، رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه در صورت لزوم و با تشخیص وزیر کشور زمان پایان انتخابات که ساعت ۶ بعد از ظهر است تمدید خواهد شد تصریح کرد: طبق قانون باید تا آخرین نفری که در شعبه اخذ رای حضور دارد رای گیری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه همراه داشتن شناسنامه کفایت می‌کند اما کارت ملی موجب راحت‌تر شدن فرآیند‌ها می‌شود، گفت: از کسانی که فردا در پای صندوق‌ها حضور می‌یابند تقاضا می‌کنیم کارت ملی و یا شماره ملی خود را به خاطر بسپارند.

مرتضوی با تاکید بر اینکه افرادی که در مرحله اول در یک حوزه انتخابیه رای داده‌اند در مرحله دوم نیز باید در همان حوزه انتخابیه رای دهند یادآور شد: افرادی نیز که از ۱۲ اسفند ۹۰ تا ۱۵ اردیبهشت ۹۱ به سن قانونی می‌رسند و از آنها به رای اولی‌های دور دومی یاد می‌شود می‌توانند در انتخابات حضور پیدا کنند. رئیس ستاد انتخابات کشور بر همین اساس به رایانه‌ای برگزار شدن انتخابات اشاره و اضافه کرد: چند دور است که از سیستم سنتی خارج و بخش قابل توجهی از فرآیندهای آن در تمام شعب اخذ رای به صورت یارانه‌ای است یعنی از ۲۵ فرآیند ۲۴ فرآیند به صورت کاملا رایانه‌‌ای در تمام حوزه‌ها انجام می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: اما موضوعی که تحت عنوان اخذ رای الکترونیکی مطرح می‌شود و در مرحله انتخابات مجلس نهم نیز در ۱۴ حوزه انتخابیه انجام شده از اساس ورود به سامانه و عملیاتی است که با فن‌آوری، سیستم شبکه اینترنت و تلفن همراه سر و کار دارد.

مرتضوی با تاکید بر اینکه انجام این اقدام دامنه ریسک پذیری بالایی برای وزارت کشور داشت اما وزیر کشور این مسئولیت را پذیرفت، گفت: با همکاری دستگاه نظارت و شورای نگهبان در این ۱۴ حوزه رایانه‌ای شدن و انجام مراحل آن به خوبی برگزار شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس حوزه انتخابیه شیراز که مرکز یک استان بزرگ است و همچنین گرگان و آقا قلا که انتخابات به صورت رایانه‌ای در آن برگزار می‌شود افزود: این گامی است که در انتخابات آینده از تجربیات آن استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه در خصوص مواردی که در آنها تشابه اسمی میان کاندیداها وجود دارد اشاره و تصریح کرد: برابر قانون کسانی که تشابه اسمی دارند مشخصه دیگری مقابل اسم‌شان در معرفی کاندیداها درج می‌شود و کد آنها نیز متفاوت است.

مرتضوی ادامه داد: اما چنانچه برخی این کد را نمی‌نویسند برابر قانون معادل وزن کاندیدا و داوطلبی که شهره ملی و شناخته شده است آراء محسوب می‌شود که در صد آن نیز متفاوت است؛ اعضای شعب اخذ رای با ابلاغیه فرماندار این عمل را انجام می‌دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه در مرحله دوم انتخابات مجلس این تشابه اسمی وجود ندارد اظهار داشت: در ادوار آینده باید طراحی‌هایی صورت گیرد که برای تشابهات اسمی ساز و کار جدی فراهم شود.

مرتضوی همچنین در خصوص قانون تبلیغات کاندیداها افزود: در ستاد انتخابات کشور مطالعات جامعی را انجام داده‌ایم و لایحه نظام جامع انتخابات را آماده و تقدیم دولت کردیم که اگر در دستور کار مجلس قرار گیرد بخش قابل توجهی از نقایص قانون انتخابات برطرف خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات با تاکید بر اینکه این شیوه تبلیغات فعلی عادلانه نیست تصریح کرد: کسی که در مسندی قرار دارد مانند اینکه نماینده است تقریبا شناخته شده بوده و خیلی نیاز به تبلیغ ندارد اما کسی که بر حسب تکلیف کاندیدا می‌شود باید دارای یک فرصت عادلانه برای معرفی خود باشد.

وی با بیان اینکه نظام جامع انتخابات بر این اساس تنظیم شده است گفت: البته مجلس باید تصویب کند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در دور اول انتخابات نهمین دوره مجلس سلامت انتخابات در حد بالا و مورد تایید بسیاری از بزرگان اصحاب رسانه و مردم قرار گرفت؛ اضافه کرد: ما کمترین مشکلات و اعتراضات را در بحثاجرا داشتیم.

وی همچنین گفت که در دوره اول کمترین ابطال نیز صورت گرفت و در واقع دلیل ابطال نیز به مجریان مربوط نمی‌شد.

مرتضوی با تاکید بر اینکه به محض پایان رای گیری و اطلاعیه ستاد انتخابات کشور مبنی بر پایان زمان رای گیری شمارش آرا آغاز میشود، اظهار داشت: تا پایان روز شنبه نتایج انتخابات اعلام میشود و داوطلبان به مدت ۲ روز فرصت دارند تا اعتراضات خود را به هیئتهای اجرایی و فرماندار اعلام کنند؛ ۲ فرصت رسیدگی به اعتراضات در هیئتهای اجرایی است و آنها نیز ظرف مدت یک هفته فرصت دارند تا اعتراضات را به شورای نگهبان اعلام کنند و پس از آن شورای نگهبان فرآیند بررسی نتایج انتخابات را در دستور کار قرار میدهد و به دلیل اینکه حوزههای انتخابیه کم هستند طی ۴ و ۵ روز شورای نگهبان نتیجهها را اعلام و پس از آن اعتبار نامهها صادر میشود.