آیا بازگشت آمریکا در سایه بایدن به برجام کافی است؟

 بایدن قبل از هر کاری باید برای بازگرداندن حیثیت بر باد رفته آمریکا در مقابل ایران در سطح بین الملل فکری کند؛ آمریکا سه بار پیاپی در  شورای امنیت  در مقابل ایران شکست خورد؛ این کشور سعی کرد به رغم قطعنامه 2231، تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند. کما اینکه طرح این کشور برای از سر گیری تحریم علیه ایران در شورای امنیت بدون وتوی روسیه و چین شکست خورد!!

شکست سیاست های ترامپ در برابر ایران و به دنبال آن، انزوای آمریکا در سطح بین الملل و شکست پرهیاهوی او در انتخابات آمریکا و ثبت نام او در تاریخ به عنوان نخستین رئیس جمهور تک دوره ای آمریکا پس از گذشت دهه‌ها، باید عبرتی باشد برای جو بایدن، رئیس جمهور منتخب تا مبادا اشتباهات او را تکرار کند مخصوصا که آمریکا در دوره باراک اوباما، برجام را امضا کرد و امروز بایدن در همان جایگاه اوباما ایستاده است.

بایدن حتی اگر آمریکا را به برجام برگرداند تا وقتی که این کشور از ایران عذرخواهی نکند و خسارت های ناشی از خروج ترامپ از توافق هسته ای را جبران نکند، نمی تواند حیثیت آمریکا را برگرداند. ایران در تمام مدت گذشته تنها کشوری بوده است که بدون اینکه حداقل امتیازی گرفته باشد، به برجام پایبند مانده است و بارها به طرف های اروپایی فرصت داده است تا خسارت هایی را که وارد کرده اند، جبران کنند. یا حداقل به اندازه به تعهدات خود در برجام پایبند باشند اما فایده ای نداشته است.

تجربه 4 سال گذشته ایران با ترامپ نشان داده است که ایران حاضر نیست درباره چیزی که یک بار توافق کرده است، دوباره مذاکره کند. ترامپ در حالی از قدرت کنار رفت که حسرت تماس با تهران به دلش ماند. لذا بایدن هم در وضعیتی نیست که بتواند برای بازگشت به برجام، شرط تعیین کند. او اگر واقعا می خواهد از تکرار تجربه شکست خورده ترامپ در امان بماند، چاره ای جز توقف جنگ اقتصادی تروریستی علیه ایران و جبران خسارت هایی که به ایران کشور وارد شده است را ندارد.

به قول محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، امروز جهان چشم به رهبران جدید آمریکا دوخته است تا ببیند که آیا آنها دست از سیاست های ویرانگرانه و مشی غیر قانونی و قلدرانه دولت آمریکا بر می دارند و آیا دست از خودسری برداشته و به حاکمیت قانون احترام می گذارند یا خیر؟