تلاش آمریکا برای تفرقه بین حزب الله و «التیار الوطنی» شکست خواهد خورد

دفتر «جبران باسیل» رئیس حزب «التیار الوطنی الحر» وزیر خارجه پیشین لبنان در واکنش به ادعاهای «دورتی شیا»، سفیر ایالات متحده آمریکا در بیروت بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «در پاسخ به اظهارات رئیس التیار الوطنی، سفیر آمریکا در بیروت دلیلی اقامه کرد مبنی بر اینکه نمی‌توان اتهامات علیه رئیس این جریان درباره فساد را ثابت کرد».

پایگاه خبری العهد ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، این مسئله بدین خاطر است که سفیر آمریکا اعلام کرد که اطلاعات مورد استناد وی، غیر قابل انتشار است، ولی درخواست باسیل این است که اگر آمریکا اسنادی از وی در اختیار دارد، دستکم آن را در اختیار مسئولان لبنانی ذیربط قرار دهد.

بر اساس این بیانیه، در گفت‌وگوهای صورت گرفته، موضوع فساد مطرح نبوده، بلکه این گفت‌وگو درباره توافق با جنبش حزب الله و موضوعات مرتبط به آن بوده است.

‌ در پایان این بیانیه آمده است: «اگر سیاست آمریکا تا کنون، با وجود تمام فشارهای واشنگتن طی سال‌های اخیر، نتوانسته است توافق بین التیار الوطنی و حزب الله را از بین ببرد، تلاش برای تفرقه بین آنها نیز راه به جایی نخواهد برد».

سفیر آمریکا در لبنان ادعا کرد که باسیل اعلام آمادگی کرده است که با «شروط معینی، از حزب الله جدا شود»؛ ادعایی که در این بیاینه تکذیب و تأکید شد که سخن گفتن از «شروط معین به جای سخن گفتن از یک مسیر گفت‌وگو ملی فراگیر» توسط آمریکا، شکست خواهد خورد.

شیا همچنین مدعی شد که باسیل از آمریکا، «تشکر کرده است؛ زیرا آمریکا  کاری کرد که متوجه شود، چگونه رابطه [با حزب الله] به سود جریان [آزاد ملی] نیست».

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۶ آبان ماه جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه، باسیل را به موجب فرمان اجرایی ۱۳۸۱۸ در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

رئیس جریان آزاد ملی لبنان درباره علت واقعی دلایل تحریم شدنش از طرف آمریکا گفت که حاضر به قبول درخواست واشنگتن برای قطع ارتباط با حزب‌الله نشده است (جزئیات بیشتر).

باسیل توافق میان حزب‌الله و جریان آزاد ملی را از مهم‌ترین عوامل پیروزی در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ خواند و گفت که « تروریستی خواندن حزب‌الله توسط مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا و رها کردن حزب‌الله را رد کردم زیرا منجر به فتنه می‎شد».