دیده‌بان حقوق بشر: ریاض مسئول نقض حقوق بشر است

دیده‌بان حقوق بشر (HRW) از کشورهای عضو گروه ۲۰ موسوم به (G۲۰) درخواست کرده است تا در نشست آتی خود در ریاض، عربستان سعودی را برای نقض حقوق بشر مسئول بدانند.

روزنامه میدل ایست آی گزارش کرد که درخواست این نهاد حقوق بشری از بزرگترین اقتصادهای دنیا در ارتباط با فعالان سعودی مطرح شده است که به صورت غیرقانونی بازداشت شده‌اند.

نشست گروه ۲۰ قرار است اواخر ماه جاری میلادی (نوامبر اوایل آذرماه) در «ریاض» پایتخت عربستان سعودی برگزار شود.

دیده‌بان حقوق بشر که در نیویورک مستقر است، روز گذشته (دوشنبه) طی بیانیه‌ای اعلام کرد علیرغم حمله بی‌رحمانه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به آزادی افراد، ریاست گروه ۲۰ «نشان اعتبار بین‌المللی» به وی اعطا کرد که به هیچ عنوان شایسته آن نیست.

«مایکل پیج» معاون مدیر بخش غرب آسیا دیده‌بان حقوق بشر ضمن تأکید بر لزوم اعمال فشار به عربستان سعودی برای توقف نقض حقوق بشر گفت: «کشورهای گروه ۲۰ می‌توانند متفاوت عمل کرده و نقش مهمی در متقاعد کردن عربستان سعودی برای متوقف کردن نقض حقوق بشر ایفا کنند».

وی ضمن انتقاد از انفعال گروه ۲۰ در قبال اقدامات ضد حقوق بشری عربستان سعودی، ادامه داد: «گروه ۲۰ در حال تقویت تلاش‌های تبلیغاتی عربستان سعودی برای به تصویر کشیدن این کشور بعنوان یک کشور در حال «اصلاح» هستند و این در حالی است که از سال ۲۰۱۷ تاکنون، اقدامات سرکوبگری در این کشور به اندازه چشمگیری افزایش داشته است».

ریاض که در حال حاضر ریاست کشورهای گروه ۲۰ را برعهده دارد، در تلاش است تا وجهه خود را پس از خشم جامعه جهانی از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول در سال ۲۰۱۸، بازداشت فعالان حقوق زنان و جنگ در یمن بهبود بخشد.

با اینحال، دیده‌بان حقوق بشر با راه‌اندازی کمپین #G20SaudiArabia (عربستان سعودی جی 20(، خواستار آزادی بدون پیش شرق فعالان حقوق بشری عربستان سعودی شده است.

طبق این گزارش، گروههای حقوق بشری می‌گویند که برخی از این زنان سعودی ماههاست در سلولهای انفرادی عربستان محبوس هستند و در معرض انواع سوء‌ برخوردها از جمله شوک‌های الکتریکی، ضربات تازیانه و آزار جنسی قرار دارند.

از طرف دیگر، دیده‌بان حقوق بشر همچنین علاوه بر مطرح کردن درخواست آزادی مخالفان و فعالان حقوق بشری در عربستان سعودی، از ریاض درخواست کرده است که به کارشناسان سازمان ملل دسترسی به یمن بدهند تا آنها بتوانند حملات ائتلاف ریاض به غیرنظامیان را مورد ارزیابی قرار دهند.

این نهاد بین‌المللی همچنین از ریاض درخواست کرده است تا به یک هیأت مستقل بین‌المللی اجازه تحقیق درباره قتل خاشقچی و بازبینی اسناد دادگاه عربستان سعودی درباره این پرونده را بدهد.

ریاض تحت فشارهای جامعه بین‌‌المللی، هشت نفر را در رابطه با پرونده قتل خاشقچی از هفت سال تا ۲۰ سال به حبس محکوم کرد.

محمد بن سلمان هرگونه مشارکت در صدور فرمان قتل خاشقچی را انکار می‌کند اما در سال 2019 طی مصاحبه‌ای اعتراف کرد از آنجایی که قتل خاشقچی در دوران حکومت وی صورت گرفته تا حدودی مسئولیت قتل خاشقچی برعهده‌اش است.

طبق این گزارش، در حالیکه برخی گروههای حقوق بشری از شرکت‌کنندگان نشست گروه ۲۰ درخواست کرده‌اند که از این نشست بعنوان فرصتی برای مطرح کردن درخواست آزادی زندانیان سیاسی عربستان سعودی استفاده کنند، برخی دیگر درخواست کرده‌اند که نشست سال جاری گروه ۲۰ که در ریاض برگزار می‌شود به طور کامل بایکوت شود.

بنا برگزاری میدل ایست آی، دموکرات‌های ایالات متحده از واشنگتن درخواست کرده‌اند که مسئله تحریم این نشست را مورد بررسی قرار دهد و پارلمان اروپا نیز از اتحادیه اروپا درخواست کرده‌ است که در نشست جی ۲۰ در ریاض حضور پیدا نکنند.