بازرسی های آژانس از سایت‌های هسته‌ای ایران غیر تخصصی و سیاسی است

 علیرضا سلیمی با اشاره به این موضوع که 22 درصد از کل بازرسی‌های آژانس متعلق در ایران انجام شده است، گفت: سخت ترین رژیم بازرسی‌ها و پر تعدادترین بازدیدهای  آژانس بین المللی انرژی اتمی درمورد فعالیت هسته ای ایران انجام شده است، این رفتار علامت سوال در ذهن ایجاد می کند که علت این همه فشار و سختگیری درباره جمهوری اسلامی ایران چیست؟

نماینده مردم محلات در مجلس ادامه داد: آیا جز این است که پرونده ایران از نظر فنی مورد ملاحظه قرار نگرفته است؟ در واقع بازرسی های آژانس از سایت‌های هسته‌ای ایران تخصصی و فنی نیست؛ عمدتاً با رویکردهای خاص سیاسی پرونده ایران را روی میز گذاشته اند و ملاحظه می کنند.

وی بیان کرد: با وجود تمام این اما و اگرهایی که در مورد فعالیت هسته ای سایر کشورها وجود دارد چرا در مورد آنها چنین حساسیت هایی وجود ندارد؟ چرا تا کنون از آنها بازرسی جدی صورت نگرفته است، کشور عربستان یا رژیم صهیونیستی نمونه این تناقض رفتار آژانس است.

سلیمی با بیان اینکه رفتار آژانس نشان نشان دهنده این است که تحت فشار برخی قدرت‌ها اقداماتی را انجام می‌دهد، گفت: الحاق برخی کشورها به NPT ، جای اما و اگر دارد ولی به هیچ وجه درباره آن‌ها حساسیت وجود ندارد، چنین رفتاری نشان می دهد که رویکرد آژانس در مورد ایران غیر فنی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس با بیان اینکه بارها عدم انحراف ایران از فعالیت صلح آمیزهسته ای از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده است، اظهار داشت: با وجود اینکه بیشترین تعداد بازدید، و نوع بازرسی از ایران فراتر از پروتکل ها است پرونده ایران مختومه اعلام نمی شود، با این حال امیدواریم که  آژانس به سمت کارهای تخصصی برود.

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: آژانس با رفتارهای غیر فنی در افکار بین المللی و جهانی به عنوان دستگاه سیاسی مطرح شده و باید از آن پرهیز کند؛ آژانس باید تلاش کند اعتبار از دست رفته خود را احیا کند.

این نماینده مجلس گفت: مجلس نیز طرح یک فوریتی برای رفع تحریم ها داشته است و اگر آژانس به مسیر خود بر نگردد حتما در این رابطه اقدامات خاصی خواهیم داشت و دسترسی ها را محدود می کنیم.