تأمین امنیت منطقه ای دستاورد سفر وزیر دفاع عراق به ایران

 نمی توان امنیت منطقه را خرید یا از خارج وارد کرد؛ نمی توان تأمین امنیت را به عناصر بیگانه ای سپرد که خود عامل ناامنی و بی ثباتی منطقه هستند و می کوشند برای بی ثبات نگه داشتن منطقه، مانع همگرایی کشورهای همسایه شوند. تا به این ترتیب نقشه های خود را که به طور کامل با منافع کشورها و ملت های منطقه در تضاد است، اجرا کنند.

برخی کشورهای منطقه، دیدگاه مشترکی با ایران درباره امنیت منطقه دارند. یکی از این کشورها عراق است که "جمعه عناد سعدون"، وزیر دفاع آن در رأس هیئت عالی رتبه نظامی و در پاسخ به دعوت سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران ، به تهران سفر کرده و با مقامات عالی رتبه نظامی و سیاسی ایران دیدار کرده است.

وی در این دیدار درباره راه های توسعه همکاری دفاعی و نظامی بین دو کشور و تضمین امنیت و رفاه دو ملت ایران و عراق با مقامات ایرانی گفتگو کرده است.

می توان گفت که سفر وزیر دفاع عراق به ایران، گامی در جهت تأمین امنیت منطقه ای و رد طرح "امنیت وارداتی از آمریکا" است. امریکا می کوشد با ساختن دشمنان خیالی و بحران های ساختگی و آشوب های سازمان یافته، زمینه را برای حضور نظامی خود در منطقه فراهم و خزانه کشورهای منطقه را خالی کند و منطقه را تبدیل به بازار سلاح خود کرده و در نهایت امنیت رژیم صهیونیستی را تأمین نماید.

بدون تردید سفر وزیر دفاع عراق به ایران و تعریف و تمجید او از سلاح های ساخت ایران و تأکید او بر مناسب بودن این سلاح ها برای ارتش عراق و تأمین نیازهای تسلیحاتی خود از ایران، خبر خوبی برای آمریکا نخواهد بود چرا که این کشور هر گونه همگرایی بین کشورهای منطقه را تلاشی برای دفن طرح "امنیت وارداتی" خود و سپس کسادی بازار سلاح خود می داند و در نهایت همه بهانه های حضور نظامی در منطقه را از دست می دهد و دیگر نمی تواند رژیم صهیونیستی را به عنوان یک رژیم طبیعی به منطقه تحمیل کند.

آمریکا به خوبی می داند که در سایه همگرایی ایران و عراق چاره ای جز ترک منطقه ندارد. زیرا این دو کشور از کشورهای مهم منطقه هستند و به همین دلیل است که هر دولتی که در آمریکا روی کار آمد به خصوص دولت ترامپ، سعی کرد به هر ترتیب مانع همگرایی ایارن و عراق شود. این کشور برای این هدف از هیچ ترفندی از نفوذ عناصر خود به میان تظاهرات مسالمت آمیز مردم عراق و طرح شعارهای فرقه گرایانه و نژادپرستانه گرفته تا استفاده از گروه های جوکر و بقایای بعثی ها تا حمله کنسولگری های ایران تا ترور وحشیانه شهیدان قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، فرماندهان پیروز جنگ با گروه تروریستی داعش فروگذار نکرد.

سفر وزیر دفاع عراق به ایران و استقبال گسترده مقامات ایرانی از وی، گواهی بود بر اثبات این حقیقت که روابط بین دو کشور بسیار فراتر از آن است که با توطئه های آمریکا و گروه های جوکری و بعثی و داعشی آسیب ببیند. روابط بین دو کشور ریشه در اعماق تاریخ دارد. همچنین این منطقه نیازی به نیروهای امنیتی آن سوی کره زمین ندارد. ملت های منطقه از جمله دو ملت ایران و عراق بهتر از هر کسی به اهمیت منطقه خود و ضرورت تأمین امنیت آن واقف هستند. آنها می مانند و بیگانه ها اعم از آمریکایی و غیر آمریکایی بلاخره می روند.