رایزنی پامپئو در پاریس با ماکرون درباره ایران و حزب‌الله

 وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای تصریح کرده «مایک پامپئو » در سفرش به فرانسه با «امانوئل ماکرون »، رئیس‌جمهور فرانسه درباره ایران و حزب‌الله رایزنی کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «وزیر خارجه، مایکل پامپئو امروز در پاریس با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس دیدار کرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه پامپئو، و رئیس‌جمهور ماکرون درباره تهدیدهای مهم علیه امنیت جهانی، تلاش‌ها برای مقابله با افراط‌گرایی خشن، رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران و نفوذ مخرب حزب‌الله در لبنان رایزنی کردند.»

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریمها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

واشنگتن، از طرف دیگر، در راستای تلاش برای کاستن از محبوبیت حزب‌الله در لبنان شورهای اروپایی را برای تروریستی اعلام کردن کل حزب‌الله تحت فشار شدید قرار داده است. آمریکا همچنین چندین بانک و شخصیت لبنانی را به اتهام ارتباط حزب‌الله در فهرست تحریم قرار داده است.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده که حزب‌الله، یکی از مهمترین احزاب سیاسی لبنان است. در انتخابات دو سال پیش پارلمان لبنان هم با وجوداقدامات آمریکا علیه این حزب، بخش بزرگی از کرسی‌ها در اختیار ائتلاف مورد حمایت حزب‌الله قرار گرفت.

اقدامات آمریکا در لبنان بارها مورد انتقاد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی قرار گرفته که می‌گویند حزب‌الله نقش مهمی در حفظ آرامش و ثبات لبنان و مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه داشته است.