شفافیت رای اعتماد و سوال از وزرا ضروری است

 علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه کمیسیون آیین نامه در باره طرح شفافیت آراء گفت: شفافیت خوب است اما حد و مرز دارد و باید حد و حدود آن را رعایت کنیم.

وی افزود: شفافیت آراء در بحث رأی اعتماد یا عدم رأی اعتماد به وزرا بسیار خوب است و باید مشخص شود یک نماینده چه رایی در این زمینه داده است، اما شفافیت آراء در مسائلی که به منافع ملی آسیب می‌زند صحیح نیست.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: این که در مصوبه کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس آمده که مسائل صنفی، قشری، منطقه‌ای و امنیتی به تشخیص هیأت رئیسه باید رأی‌گیری‌شان مخفی باشد دارای اشکال است.

بابایی خاطرنشان کرد: اولا این که اختیار نمایندگان را به  چند نفر در هیأت رئیسه واگذار کنیم درست نیست و حتی مغایر قانون اساسی است و دیگر این که اکثر موارد مورد بحث در مجلس یا صنفی است، یا قشری، یا منطقه‌ای و یا مربوط به امنیت ملی و دایره این موضوع در این مصوبه بسیار وسیع است.

وی افزود: ما باید به جای شفافیت در آراء به دنبال شفافیت در حوزه نظارتی مجلس باشیم و این امر ضرورت بیشتری دارد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: در این رابطه باید گزارش‌های مجلس از تخلفات و فسادها باید ه اطلاع مردم برسد و گزارشات تحقیق‌ها و تفحص‌ها و شکایات در قالب ماده 234 آیین نامه و امثال آن باید به مردم شفاف قرائت و اعلام شود.

بابایی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ما باید شفافیت در بحث طرح‌های سؤال را داشته باشیم و به عنوان مثال اگر نماینده‌ای سؤال یا استیضاحی را طرح می‌کند و بعد منصرف می‌شود و باید مشخص شود که چرا طرح کرده و چرا منصرف شده و علت انصرافش چیست. طرح سؤال باید به گونه‌ای باشد که وقتی مطرح می‌شود تن وزیر بلرزد نه این که به کمیسیون بیاید و نماینده اعلام انصراف کند.

وی افزود: در این زمینه‌ها ضرورت دارد که شفافیت باشد و مردم در جریان جزئیات آن قرار گیرند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: علاوه بر شفافیت در حوزه نظارت، در حوزه مالی و معیشتی نمایندگان و مقامات سایر دستگاه‌ها و قوا شفافیت داشته باشیم و باید گذشته و حال مقامات و مسؤولان و میزان دارایی‌های آنها به طور شفاف به اطلاع مردم برسد.