نوبخت: بودجه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت تایید شد

 محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: امروز لایحه بودجه ۱۴۰۰ در دولت مطرح شد و بعد از بحث و بررسی مورد تأیید قرار گرفت و مقرر شد که ما از شنبه کار تبصره‌ها را هم آغاز کنیم و قبل از ۱۵ آذر ماه به مجلس تقدیم کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: این نگرانی را مجلس داشت که این طرحشان به تایید و تصویب نرسد، چون ما مذاکراتی با مجلس داشتیم در این لایحه تلاش شد که آن محورهای قابل اجرا از اصلاح ساختار در بودجه سال ۱۴۰۰ گنجانده شود؛ احیاناً اگر موردی نیز باقی مانده است، در اختیار نمایندگان مجلس است که می‌توانند در فرآیند بحث و بررسی اصلاح ساختار را اعمال کنند؛ بنابراین از این جهت هیچ‌گونه نگرانی نیست.

وی در خصوص حمایت های معیشتی نیز گفت: با توجه به محدودیت‌های شدیدی که از شنبه اجرا می‌شود و قطعاً به بخشی از خانوارها آسیب می‌رساند و نیمی از نمایندگان به دنبال این بودند که از نظر معیشتی به این خانوارها کمک شود، این طرح ما برای چهار ماه آینده است.

نوبخت ادامه داد: اگر هم که قصد داشته باشند این طرح را در سال آینده نیز ادامه دهند، می‌توانند در بودجه پیش‌بینی کنند؛ بنابراین این دو مشغله‌ای که نمایندگان مجلس داشتند، خوشبختانه در این اقدام ما گنجانده شده است.

وی اضافه کرد: منابع بودجه ۱۴۰۰ از سه محل نفت، مالیات و انتشار اوراق مالی خواهد بود که در زمینه نفت، با توجه به میزان صادرات امسال تا مقداری که در شرایط مطلوب قادر به صادرات خواهیم بود، برنامه‌ریزی شده است.

نوبخت خاطرنشان‌کرد: هرچه در این زمینه مازاد داشته باشیم، صرف هزینه‌های جاری نمی‌شود بلکه برای طرح‌های بزرگ، حمل‌ونقل شهری، توسعه دولت الکترونیک، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌های عمرانی که می‌توانند منشا اثر باشند و حتی تقویت طرح تحول سلامت، استفاده خواهد شد. ظرفیت‌های مالیاتی کشور به ما اجازه می‌دهد که به جای اتکا به نفت در بودجه، به سمت مالیات برویم.

وی ادامه‌داد: در سال ۱۴۰۰ میزان واگذاری و انتشار اوراق مالی به مراتب کمتر از امسال و در حد مصوبه‌ قانون برنامه ششم توسعه خواهد بود. در این لایحه تلاش شد تا آن دسته از محورهای قابل اجرا درخصوص اصلاح ساختار در سال ۱۴۰۰ گنجانده شود و اگر چیزی هم باقی مانده، در اختیار مجلسی‌ها خواهد بود و می‌توانند در فرآیند بحث و بررسی بودجه آنها را اصلاح کنند.

وی افزود: یکی دیگر از نگرانی‌ها، درخصوص حمایت های معیشتی بود که با توجه به آغاز دور جدید محدودیت‌های کرونایی و آسیب دیدن بخشی از خانوارها، نمایندگان به دنبال کمک معیشتی به آنان بودند که در طرح ما برای چهار ماه آینده دیده شده است.اگر نمایندگان می‌خواهند حمایت‌های معیشتی برای سال آینده نیز ادامه یابد، می‌توانند آن را در بودجه پیش‌بینی کنند.

وی اظهار داشت: در گزارش ارائه شده امروز، مشخص شد در هفت ماه گذشته از ۳۳۸ هزار میلیارد تومان که باید طبق قانون دریافت می‌کردیم فقط ۲۹۰ هزار میلیارد تومان دریافت شده و دولت با ۴۸ هزار میلیارد تومان عدم‌تحقق منابع در این مدت مواجه شده است.

نوبخت اضافه‌کرد: از مجموع ۳۳۸ هزار میلیارد تومانی که باید طبق قانون هزینه می‌شد، نیز در حد ۳۰۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده و ۳۶ هزار میلیارد تومان به اجبار صرفه‌جویی شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: این در حالی است که پرداخت‌های گندم کاران، مطالبات ایثارگران از دولت، پرداخت حقوق و مزایا و اجرای طرح همسان‌سازی با ۳۶ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی به انجام رسیده است.

نوبخت گفت: مطابق قانون تاکنون می‌توانستیم ۳۸ هزار میلیارد تومان از تن‌خواه بانک مرکزی نزد خزانه استفاده کنیم که فقط ۱۲ هزار میلیارد تومان آن استفاده شده و ۲۶ هزار میلیارد تومان دیگر در جهت کمک به بانک مرکزی، مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی بیان‌داشت: رییس کل بانک مرکزی نیز با تقدیر بابت این موضوع، اعلام کرد که عدم‌تحقق بودجه نه فقط فشاری به سیاست‌های پولی وارد نکرده، بلکه ۲۶ هزار میلیارد تومان از حد قانونی‌اش کمتر بوده است.