تهدیدهای آمریکایی-صهیونیستی برای حمله به ایران، توخالی است

 روزنامه نیویورک تایمز آمریکا اخیرا با انتشار گزارشی مدعی شد که احتمال دارد دولت دونالد ترامپ  به جمهوری اسلامی ایران، حمله نظامی کند؛ ادعایی که بیشتر تحلیلگران آن را غیر عملی عنوان کردند.

«جهاد حیدر» تحلیلگر مسائل سیاسی در پایگاه خبری «العهد» لبنان، گزارشی نوشت و تأکید کرد، این حمله، فراتر از معیارهای آمریکاست؛ زیرا ایران، تهدید هسته‌ای برای آمریکا نیست، بلکه ایرانِ دارای قابلیت هسته‌ای ، -حتی اگر سلاح هسته‌ای تولید نکند- تهدید جدی برای امنیت ملی رژیم صهیونیستی است.

در این گزارش آمده است، اگر منافع و مطالبات اسرائیل نباشد، دولت ترامپ به هیچ عنوان به گزینه «فشار حداکثری» روی نمی‌آورد. در واقع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم از زمان دولت پیشین آمریکا، این مسئله را تبلیغ می‌کرد و امیدوار بود نظام ایران را سرنگون کند یا تهران به شروط آمریکایی-اسرائیلی تن بدهد.

بنا بر این گزارش، بازتاب مخالفت مشاوران ترامپ با گزینه نظامی علیه ایران در نهادهای سیاسی و امنیتی آمریکا، کمتر از سایر مخالفتها در آمریکا نیست. این مخالفتها به خاطر برآوردهای آمریکاییهاست که مخالفان این حمله تأکید دارند هر گونه حمله نظامی آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران، باعث درگیری گسترده در منطقه خواهد شد.

حیدر در ادامه نوشت، «مایک پنس» معاون ترامپ، «مایک پامپئو» وزیر خارجه، «کریستوفر میلر» سرپرست موقت وزارت دفاع و «مایک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از جمله کسانی هستند که درباره این حمله به ترامپ هشدار دادند. این مخالفتها به رژیم صهیونیستی و حامیان آن در آمریکا، این پیام را می‌دهد که فشار حداکثری علیه ایران، اراده این نظام اسلامی در پاسخ به هر گونه تجاوزی را تضعیف نکرده است، حتی اگر این حملات از سوی کشوری در حد آمریکا باشد.

در این گزارش آمده است، این بدان معناست که ایران توانسته است معادله بازدارندگی راهبردی را در مقابله با آمریکا تثبیت کند؛ کشوری که در دوران سه رئیس جمهور قبلی این کشور، حاضر نشد حمله مستقیم نظامی به ایران را آغاز کند؛ زیرا برآورد مسئولان آن، این بود که هر گونه حمله نظامی، آمریکا را وارد درگیری در سطح منطقه خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، گذشته از ویژگیهای شخصیتی ترامپ، ابعاد مربوط به راهبردهای رژیم صهیونیستی باعث شده است که صهیونیستها بخواهند صحنه منطقه را توسط ترامپ تغییر دهند؛ زیرا به این نتیجه رسیدند که فشار حداکثری شکست خورده است. «عاموس یادلین» رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی هم بر این باور است که راهبرد ترامپ در قبال ایران، شکست خورد.

در این گزارش تأکید شد، یکی از مهمترین اصول راهبرد آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با تهران، حساب باز کردن بر سیاست تحریک علیه نظام ایران است؛ به نحوی که هر گاه تهران، در زمینه دفاعی و نظامی پیروزی به دست می‌آورد، تبلیغات منفی علیه آن صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، اقدامات ترامپ علیه ایران، اجرای عملی دیدگاههای نتانیاهوست، مبنی بر اینکه اگر تحریم علیه ایران ادامه پیدا کند، دیگر جرأت نخواهد کرد توافق هسته‌ای را نقض و «سلاح هسته‌ای تولید کند... منشأ این ترس نیز هراس از واکنش آمریکایی-اسرائیلی است»

حیدر در این گزارش تأکید کرد، اما چیزی که عملا رخ داده، این است که ایران، ایستادگی کرد، ملت ایران، حامی نظام خود ماندند، تهران تسلیم نشد و نپذیرفت که بر اساس شروط آمریکا مذاکره کند، بلکه پاسخ حساب شده‌ای به نقض توافق هسته‌ای داد.

بنا بر این گزارش، مشکل رژیم صهیونیستی زمانی تکمیل شد که رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام کرد حاضر است به توافق هسته‌ای بازگردد و شیوه متفاوتی را برای مقابله با ایران در پیش بگیرد. جو بایدن، به خوبی از محدود بودن گزینه‌های آمریکا برای مقابله با تهران آگاه است و همین مسئله، نگرانی صهیونیستها را دوچندان کرده است.