حمایت پامپئو از فشار حداکثری علیه ایران

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با یک نشریه انگلیسی زبان اماراتی از ادامه رویکرد فشار حداکثری بر ایران سخن گفت.

« مایک پامپئو » وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با هفته نامه « نشنال »  با پرداختن به تحولات خاورمیانه و رویکردهای « دونالد ترامپ » رئیس جمهور کنونی آمریکا بر مبنای «سیاست اول آمریکا» گفت، این راهبرد چند واقعیت اصلی را به رسمیت می‌شناسد، اول اینکه عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه رژیم ایران است و دوم اینکه اسرائیل می‌تواند شریک بزرگ برای کشورهای حوزه خلیج فارس باشد.

وزیر خارجه آمریکا درباره ایران گفت، آمریکا ائتلافی بزرگ ایجاد کرده که تشخیص داد تهدید از جانب ایران است وتوانسته بازدارندگی واقعی ایجاد کند.

وی در بخشی از این گفت‌وگو گفت: «ما حداکثر تلاش خود را کرده‌ایم تا نتایج خوبی برای مردم عراق حاصل کنیم. بنابراین، برای هر کشوری ما مجموعه ای از سیاست‌ها را در پیش گرفتیم و انزوای ایران رویکردی درست بود.»

پامپئو در ادامه گفت که با سیاست فشار حداکثری دسترسی ایران به میلیاردها دلار که دولت قبلی امریکا به این کشور داده بود، قطع شده است.

وزیر خارجه آمریکا در خصوص برخی گمانه زنی‌های رسانه‌ای درباره حمله آمریکا به ایران گفت: «رئیس جمهور آمریکا همواره هر آنچه که برای اطمینان از امنیت آمریکایی‌ها لازم باشد را حفظ می‌کند. این چهار سال سیاست ما بوده و تا زمانیکه ما مسئول حفاظت از آمریکایی‌ها هستیم، این سیاست ما ادامه دارد.»

وی در این مصاحبه با حمایت از حضور نیروهای آمریکا در عراق، به تداوم حضور نیروهای ناتو در این کشور اشاره کرد. پامپئو همچنین به کاهش شمار نظامیان آمریکا در افغانستان اشاره کرد و گفت که  شمار نظامیان آمریکا در افغانستان به 2500 نفر می‌رسد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا بعد از خروج از برجام وعده داده بود با پیگیری سیاست فشار حداکثری، ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.در حالی که بیش از دو سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند. از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران آمریکایی با ارائه شواهدی گفته‌اند سیاست‌ فشار‌ حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران شکست خورده است.